Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

F1-stand

  • 1 VER 351.5
  • 2 HAM 343.5
  • 3 BOT 203
VT1 vr 03 dec
VT2 vr 03 dec
VT3 za 04 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Uitgelegd: Zo werkt het 'geheime wapen' van Mercedes

Ophef in de paddock. Red Bull wijst naar een 'nieuwe' truc van Mercedes, dat met haar achterwielophanging zou spelen. Maar is het wel zo nieuw? We leggen uit hoe het trucje werkt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes
De oplettende kijker had in Turkije kunnen spotten dat Mercedes op de rechte stukken wel heel erg met haar rijhoogte aan het spelen was door middel van de achterwielophanging. Teams gebruiken al langer dit 'trucje', maar Mercedes doet er nu nog een schepje bovenop. Hoe werkt dit?

Hieronder nog eens de beelden van Mercedes in Turkije. Let goed op de achterwielophanging.

Het trucje van Mercedes

Als de snelheid op de rechte stukken oploopt, dan neemt de druk op de achterwielophanging toe en wordt deze samengedrukt. De achterwielophanging heeft zogeheten 'gasdrukveren' die er voor zorgen dat er met die druk om kan worden gegaan.

Er komt echter een moment, als de Mercedes-bolide een bepaalde snelheid haalt, waarop de druk dusdanig groot wordt dat de veren, die verstopt zitten in de neus van de wagen, in elkaar schuiven. Dat gebeurt opzettelijk zo, en resulteert in het moment dat op de beelden te zien is, waarop de W12 plotseling aanzienlijk zakt.

Op die manier komt de wagen dichter bij de grond. Daardoor verlies je veel downforce, maar tegelijkertijd schud je ook die 'drag' (luchtweerstand) van je af. Dat is op de rechte stukken geen probleem, want daar heb je geen downforce nodig, maar in de hogesnelheidsbochten is dat natuurlijk niet gewenst.

Als je daar die downforce verliest, verlies je ook veel tijd. Daarom is het indrukwekkend dat Mercedes er voor kan zorgen dat dit alleen op de rechte stukken gebeurt. Dat vergt per circuit weer een perfecte afstelling van de veren.

Als de W12 vervolgens bij het aanremmen weer een lagere snelheid bereikt, worden de veren als het ware weer 'gereset' en komen ze weer in hun normale stand terecht.

Iedereen doet het

Het is een trucje dat zeker niet nieuw is in de Formule 1. Bijna alle teams doen het, maar bij Mercedes lijkt het nu extreme vormen aan te nemen. Aangezien er midden in het seizoen geen veranderingen mogen doorgevoerd aan de wielophanging, zal het niet iets zijn waarmee ze plots tevoorschijn zijn gekomen. Het is eerder iets dat Mercedes al langer had, maar nog niet zo extreem gebruik van maakte.

Ook Red Bull gebruikt eenzelfde soort truc, maar deze lijkt minder heftig te zijn dan het 'trucje' van Mercedes, zoals hieronder te zien is. Voor Mercedes is het makkelijker om haar auto dicht naar de grond te brengen, omdat het de lage rake-filosofie hanteert. De hoge rake van Red Bull, wat inhoudt dat de achterkant van de bolide relatief hoog van de grond staat ten opzichte van de voorkant van de bolide, maakt het lastig, zo niet onmogelijk, om hetzelfde te doen.

Is het legaal?

Dat is een goede vraag. In het technische reglementenboek staat onder artikel 10.2 het volgende: 'Er mogen geen machinale systemen worden gebruikt die de configuratie of de prestaties van de ophanging veranderen. Dat is verboden. Terwijl de auto in beweging is, mogen er geen veranderingen worden gemaakt aan de ophanging.'

Iets daarvoor, in artikel 10.1, staat echter het volgende: 'De achterwielophanging moet zo zijn afgesteld dat de manier waarop deze reageert alleen te maken heeft met de druk die er op wordt uitgeoefend.'

Dus als je die laatste regel leest, en de uitleg van het 'trucje' er naast legt, dan lijkt dit inderdaad te mogen volgens de regels. Al met al weer een interessant stukje techniek, waar Mercedes optimaal gebruik van lijkt te maken.

Verstappen wacht zware opgave in gevecht met Hamilton

Kan Max Verstappen in de Verenigde Staten de leiding in het kampioenschap vasthouden? Autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk blikken in de onderstaande podcast uitgebreid vooruit op het raceweekend in Texas.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Verenigde Staten 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van de Verenigde Staten, direct vanuit Austin, Texas.

28 reacties

x
EXCLUSIEF Dit worden de nieuwe Nederlandse F1-commentatoren van Viaplay