De oplettende kijker had in Turkije kunnen spotten dat Mercedes op de rechte stukken wel heel erg met haar rijhoogte aan het spelen was door middel van de achterwielophanging. Teams gebruiken al langer dit 'trucje', maar Mercedes doet er nu nog een schepje bovenop. Hoe werkt dit? Hieronder nog eens de beelden van Mercedes in Turkije. Let goed op de achterwielophanging.
1451606310064164868
The reason why Mercedes are quicker than Red Bull at the moment pic.twitter.com/O2xFbU9rXB — Ethan (@_Regenmeister) October 22, 2021
Het trucje van Mercedes
Als de snelheid op de rechte stukken oploopt, dan neemt de druk op de achterwielophanging toe en wordt deze samengedrukt. De achterwielophanging heeft zogeheten 'gasdrukveren' die er voor zorgen dat er met die druk om kan worden gegaan. Er komt echter een moment, als de Mercedes-bolide een bepaalde snelheid haalt, waarop de druk dusdanig groot wordt dat de veren, die verstopt zitten in de neus van de wagen, in elkaar schuiven. Dat gebeurt opzettelijk zo, en resulteert in het moment dat op de beelden te zien is, waarop de W12 plotseling aanzienlijk zakt. Op die manier komt de wagen dichter bij de grond. Daardoor verlies je veel downforce, maar tegelijkertijd schud je ook die 'drag' (luchtweerstand) van je af. Dat is op de rechte stukken geen probleem, want daar heb je geen downforce nodig, maar in de hogesnelheidsbochten is dat natuurlijk niet gewenst. Als je daar die downforce verliest, verlies je ook veel tijd. Daarom is het indrukwekkend dat Mercedes er voor kan zorgen dat dit alleen op de rechte stukken gebeurt. Dat vergt per circuit weer een perfecte afstelling van de veren. Als de W12 vervolgens bij het aanremmen weer een lagere snelheid bereikt, worden de veren als het ware weer 'gereset' en komen ze weer in hun normale stand terecht.
Iedereen doet het
Het is een trucje dat zeker niet nieuw is in de Formule 1. Bijna alle teams doen het, maar bij Mercedes lijkt het nu extreme vormen aan te nemen. Aangezien er midden in het seizoen geen veranderingen mogen doorgevoerd aan de wielophanging, zal het niet iets zijn waarmee ze plots tevoorschijn zijn gekomen. Het is eerder iets dat Mercedes al langer had, maar nog niet zo extreem gebruik van maakte. Ook Red Bull gebruikt eenzelfde soort truc, maar deze lijkt minder heftig te zijn dan het 'trucje' van Mercedes, zoals hieronder te zien is. Voor Mercedes is het makkelijker om haar auto dicht naar de grond te brengen, omdat het de lage rake-filosofie hanteert. De hoge rake van Red Bull, wat inhoudt dat de achterkant van de bolide relatief hoog van de grond staat ten opzichte van de voorkant van de bolide, maakt het lastig, zo niet onmogelijk, om hetzelfde te doen.
1451627672463945730
Example of Red Bull doing it this season - pic.twitter.com/lw4LArHciL — #PitStopFracas (@pitstopfracas) October 22, 2021
Is het legaal?
Dat is een goede vraag. In het technische reglementenboek staat onder artikel 10.2 het volgende: 'Er mogen geen machinale systemen worden gebruikt die de configuratie of de prestaties van de ophanging veranderen. Dat is verboden. Terwijl de auto in beweging is, mogen er geen veranderingen worden gemaakt aan de ophanging.' Iets daarvoor, in artikel 10.1, staat echter het volgende: 'De achterwielophanging moet zo zijn afgesteld dat de manier waarop deze reageert alleen te maken heeft met de druk die er op wordt uitgeoefend.' Dus als je die laatste regel leest, en de uitleg van het 'trucje' er naast legt, dan lijkt dit inderdaad te mogen volgens de regels. Al met al weer een interessant stukje techniek, waar Mercedes optimaal gebruik van lijkt te maken.
Meest gelezen