Omdat de voorwielen vanwege het 'naakte' karakter van een Formule 1-auto de luchtstroom danig verstoren, is het in recente jaren een trend geworden om de die luchtroom om de auto heen te geleiden, in plaats van eroverheen. Dat heeft als enorm nadeel dat de lucht achter de auto flink verstoord is, waardoor het voor de achteropkomende wagen vrijwel onmogelijk is om dichtbij te komen. Om deze trend tegen te gaan en het inhalen te bevorderen zijn er voor 2019 flinke (veelal aerodynamische) veranderingen doorgevoerd. In deel II behandelen we echter de minder zichtbare veranderingen.
Brake ducts Brake ducts hadden ooit enkel en alleen het doel om de remmen te koelen. De laatste jaren werden ze echter meer en meer ingezet als een aerodynamische tool om de lucht in elke gewenste richting te begeleiden. In 2019 worden deze aanzienlijk eenvoudiger. Minimumgewicht Vanaf 2019 geldt een minimumgewicht van 743 kilogram van de wagens, waarvan een minimum van 80kg is gereserveerd voor de coureur, zijn stoeltje en uitdossing, om zwaardere coureurs niet langer te benadelen. Mocht een team niet aan die tachtig kilo komen, dan wordt het gewicht aangevuld met extra ballast. Benzineverbruik In 2019 mogen de coureurs tijdens een race meer benzine verbruiken dan in 2018. De limiet wordt opgehoogd van 105kg naar 110kg. De vraag is echter hoe groot het effect is op het verloop van de races. Teams kunnen er immers voor kiezen om toch net dat beetje extra benzine te sparen, om maar niet dat extra gewicht (5kg) aan brandstof meer te hoeven sjouwen. Tijdens de eerste races zal moeten blijken of de nieuw opgestelde regels het gewenste effect hebben. Tot nu toe zijn de meningen daarover behoorlijk verdeeld geweest. Zo gaf Red Bull-teambaas Christian Horner bijvoorbeeld al te kennen dat hij het een belachelijke investering vond voor de marginale winst die hij er mee verwacht te behalen. Gisteren gingen we al in op de meer zichtbare reglementswijzigingen voor 2019.
Meest gelezen