Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Veel nieuwe gezichten bij McLaren, maar wie is wie?

Na een dramatisch verlopen 2018 – dat volgde op een dramatisch verlopen 2017, dat volgde op een dramatisch 2016 – moet het roer om bij McLaren. Het team, dat in het verleden mee kon strijden om overwinningen en wereldtitels, hobbelde in de slotfase van het vorige seizoen achter de feiten aan.

De hoge heren bij McLaren hebben besloten dat het niet zo verder kan. Gedurende 2018 werd er een grote schoonmaak gehouden en voorafgaand aan het nieuwe seizoen zijn er een aantal nieuwe gezichten op vitale plaatsen geïnstalleerd. De laatste aankondiging van het team had te maken met Andreas Seidl: het voormalig Porsche-kopstuk zal in de toekomst door het leven gaan als McLaren-teamchef.

De Amerikaan Zak Brown, die eind 2016 de touwtjes overnam van Ron Dennis, blijft de hoogste baas van McLaren. Brown is echter uitvoerend directeur van het complete bedrijf en heeft zodoende meer dan alleen het Formule 1-team om zorg voor te dragen. Het McLaren van 2019 krijgt een complete make-over: Racingnews365 stelt de nieuwe namen aan je voor.

De nieuwe teamchef van McLaren: Andreas Seidl uit Oostenrijk

Allereerst is daar de al genoemde Andreas Seidl. De 43-jarige Oostenrijker loopt al heel wat jaartjes mee in de autosport, sterker nog: tussen 2000 en 2009 wandelde Seidl op de Formule 1-paddock. Destijds was hij betrokken bij het F1-project van BMW. Nadien vertrok Seidl richting Porsche, om aldaar leidinggevende van de succesvolle WEC-stal te worden. Seidl krijgt bij McLaren de taak om de dagelijkse gang van zaken bij de Formule 1-stal te leiden en daar waar nodig te rapporteren aan Brown.

Een belangrijke naam in de re-shuffle van McLaren is die van James Key. De 46-jarige Brit loopt al twintig seizoenen mee in de Formule 1 en verwierf vooral bekendheid vanwege het ontwerpen van razendsnelle Toro Rosso’s. Zo was Key eindverantwoordelijke voor de wagen waarmee Max Verstappen debuteerde. Key wordt op de paddock gezien als de nieuwe Adrian Newey: de Brit weet meestal van niets, toch nog wel iets te maken. Waarschijnlijk moet Key nog even wachten alvorens hij aan de bak mag bij McLaren, hij heeft namelijk een concurrentiebeding in zijn ontbonden Toro Rosso-contract staan.

Tussen 1993 en 2010 maakte Pat Fry deel uit van het team van McLaren en zodoende maakte de nu 54-jarige Brit verschillende (titel)successen mee. De engineering director verkaste na zijn lange stint in Woking richting Maranello, om bij Ferrari aan de slag te gaan. Eind 2014 werd Fry de deur gewezen, om in 2016 zijn gezicht te laten zien bij Manor, als adviseur. Fry kent de waarden van het oude McLaren en beleefde zoals gezegd de grote successen. Sinds afgelopen september is hij terug op het oude nest.

Sinds de zomer van 2018 heeft Gil de Ferran een prominentere rol aan de pitmuur

Het aanstellen van Key en Fry gaat ten koste van Tim Goss en Matt Morris, de mannen die verantwoordelijk waren voor de laatste McLarens. Goss kon in april vorig jaar zijn biezen pakken, Morris werd voor de zomerstop weggestuurd. Ook Eric Boullier, voormalig rechterhand van Brown, koos vlak voor de zomervakantie om zijn McLaren-contract in te leveren. Gil de Ferran werd destijds gepromoveerd tot sportief directeur, eigenlijk zo goed als de functie die Boullier bekleedde.

Op rijdersvlak vinden er ook wijzigingen plaats. De enige coureur die mag blijven is reserverijder Lando Norris, de 19-jarige Brit promoveert voor 2019 naar een voltijdzitje. Hij krijgt Carlos Sainz als diens teamgenoot, nadat Fernando Alonso ervoor koos om uit de F1 te stappen en Stoffel Vandoorne de wacht werd aangezet. Sergio Sette Camara fungeert als McLarens testcoureur in 2019. De 20-jarige Braziliaan heeft één klein probleempje: hij heeft niet genoeg licentiepunten om in te kunnen stappen, mocht een van de vaste rijders verhinderd zijn om deel te nemen aan een Grand Prix.

Met vier nieuwe gezichten, een herintreder en een promovendus hoopt Brown in 2019 een andere koers te kunnen varen.

Breaking Verstappen: "Bereid om gridstraffen te incasseren als performance verbetert"