De hoge heren bij McLaren hebben besloten dat het niet zo verder kan. Gedurende 2018 werd er een grote schoonmaak gehouden en voorafgaand aan het nieuwe seizoen zijn er een aantal nieuwe gezichten op vitale plaatsen geïnstalleerd. De laatste aankondiging van het team had te maken met Andreas Seidl: het voormalig Porsche-kopstuk zal in de toekomst door het leven gaan als McLaren-teamchef. De Amerikaan Zak Brown, die eind 2016 de touwtjes overnam van Ron Dennis, blijft de hoogste baas van McLaren. Brown is echter uitvoerend directeur van het complete bedrijf en heeft zodoende meer dan alleen het Formule 1-team om zorg voor te dragen. Het McLaren van 2019 krijgt een complete make-over: Racingnews365 stelt de nieuwe namen aan je voor.
De nieuwe teamchef van McLaren: Andreas Seidl uit Oostenrijk Allereerst is daar de al genoemde Andreas Seidl . De 43-jarige Oostenrijker loopt al heel wat jaartjes mee in de autosport, sterker nog: tussen 2000 en 2009 wandelde Seidl op de Formule 1-paddock. Destijds was hij betrokken bij het F1-project van BMW. Nadien vertrok Seidl richting Porsche, om aldaar leidinggevende van de succesvolle WEC-stal te worden. Seidl krijgt bij McLaren de taak om de dagelijkse gang van zaken bij de Formule 1-stal te leiden en daar waar nodig te rapporteren aan Brown. Een belangrijke naam in de re-shuffle van McLaren is die van James Key . De 46-jarige Brit loopt al twintig seizoenen mee in de Formule 1 en verwierf vooral bekendheid vanwege het ontwerpen van razendsnelle Toro Rosso’s. Zo was Key eindverantwoordelijke voor de wagen waarmee Max Verstappen debuteerde. Key wordt op de paddock gezien als de nieuwe Adrian Newey: de Brit weet meestal van niets, toch nog wel iets te maken. Waarschijnlijk moet Key nog even wachten alvorens hij aan de bak mag bij McLaren, hij heeft namelijk een concurrentiebeding in zijn ontbonden Toro Rosso-contract staan. Tussen 1993 en 2010 maakte Pat Fry deel uit van het team van McLaren en zodoende maakte de nu 54-jarige Brit verschillende (titel)successen mee. De engineering director verkaste na zijn lange stint in Woking richting Maranello, om bij Ferrari aan de slag te gaan. Eind 2014 werd Fry de deur gewezen, om in 2016 zijn gezicht te laten zien bij Manor, als adviseur. Fry kent de waarden van het oude McLaren en beleefde zoals gezegd de grote successen. Sinds afgelopen september is hij terug op het oude nest.
Sinds de zomer van 2018 heeft Gil de Ferran een prominentere rol aan de pitmuur Het aanstellen van Key en Fry gaat ten koste van Tim Goss en Matt Morris, de mannen die verantwoordelijk waren voor de laatste McLarens. Goss kon in april vorig jaar zijn biezen pakken, Morris werd voor de zomerstop weggestuurd. Ook Eric Boullier, voormalig rechterhand van Brown, koos vlak voor de zomervakantie om zijn McLaren-contract in te leveren. Gil de Ferran werd destijds gepromoveerd tot sportief directeur, eigenlijk zo goed als de functie die Boullier bekleedde. Op rijdersvlak vinden er ook wijzigingen plaats. De enige coureur die mag blijven is reserverijder Lando Norris, de 19-jarige Brit promoveert voor 2019 naar een voltijdzitje. Hij krijgt Carlos Sainz als diens teamgenoot, nadat Fernando Alonso ervoor koos om uit de F1 te stappen en Stoffel Vandoorne de wacht werd aangezet. Sergio Sette Camara fungeert als McLarens testcoureur in 2019. De 20-jarige Braziliaan heeft één klein probleempje: hij heeft niet genoeg licentiepunten om in te kunnen stappen, mocht een van de vaste rijders verhinderd zijn om deel te nemen aan een Grand Prix. Met vier nieuwe gezichten, een herintreder en een promovendus hoopt Brown in 2019 een andere koers te kunnen varen.
Meest gelezen