Zo is de voorvleugel versimpeld. Het doel daarvan is dat de luchtstromen minder complex worden, zodat de ruimte achter de auto niet meer een niemandsland oplevert. De wagens van 2019 zouden hun voorliggers in principe makkelijker moeten volgen.
Max Verstappen heeft een eigen kijk op het verhaal. "Ik zou gewoon de vloer van de auto groter maken, zodat je veel meer mechanische grip en downforce vanuit de auto zelf genereert", laat de 21-jarige Nederlander weten in gesprek met zijn eigen website. "Daarnaast zouden de voor- en achtervleugel kleiner en minder gecompliceerd moeten zijn. Het draait voor mij ook niet eens om het verbreken van (ronde)records of zo hard mogelijk gaan. Het racen was voor mij in 2015 veel leuker dan het nu is. Als je toen slecht kwalificeerde wist je dat je nog naar voren kon rijden, nu zit je gewoon vast en gebeurt er niet zoveel meer." Verstappen ziet naast een negatieve kant ook een positieve zijde aan de aerodynamisch zeer complexe wagens die sinds 2017 de grid vullen. "Aan de andere kant zijn deze auto's in de kwalificatie echt geweldig om in te rijden, als je ziet hoeveel grip er wordt gegenereerd. Op Spa-Francorchamps en in Singapore gaat het bijvoorbeeld echt enorm hard." Het Formule 1-seizoen van 2019 wordt Verstappens vijfde volledige jaar in de koningsklasse van de autosport. De Nederlander debuteerde vier jaar geleden voor Toro Rosso en deed dat destijds als jongste coureur aller tijden.
Meest gelezen