Er was één race waar Verstappen dit seizoen niet op het podium stond. Dat was de GP van Singapore, waar Verstappen na een dramatische kwalificatie als vijfde eindigde. Na die race werd er wat gesleuteld aan de RB19, waarna Verstappen de resterende zeven races weer won. Bij zo'n aanpassing aan de auto wordt er in de simulator gekeken wat de effecten zijn van die veranderingen. Rudy van Buren is dan degene die in de simulator stapt en zijn ervaringen met Verstappen deelt.
"Ik praat best wel veel met Rudy, over wat we kunnen doen met de auto. Hij zit natuurlijk ook in de ontwikkeling voor volgend jaar. Ik test het, hij test het. Dan hebben we onze feedback. Soms vraag ik 'kan je dit doen, dat proberen'. En dan komt hij natuurlijk terug met de feedback", legt Verstappen in de Viaplay-documentaire Near Perfect uit.
Verstappen is enorm blij met de inbreng van Van Buren. "Wat ik heel goed vind aan Rudy: hij kan zich in mij plaatsen hoe hij weet dat ik rijd. En hij kan zich ook in Checo plaatsen en dan rijdt hij de auto op die manier. En dat is heel moeilijk, want dat kunnen niet heel veel coureurs. De meeste coureurs die rijden zoals ze rijden, maar die kunnen zich dan niet verplaatsen in hoe iemand anders rijdt. Dat kan hij heel goed."
Moet Van Buren, die dit jaar zelf ook racet in de Autocross, niet zelf eens een kans krijgen in de Formule 1? Verstappen ziet een groot nadeel. "Rudy is meestal sneller op de sim, maar hij past niet in een Formule 1-wagen. Hij is veel te lang. Dan zit hij met zijn hoofd voor de airbox en krijgt de auto geen lucht. Dat is echt lastig. Rudy is 1.93. Ik had natuurlijk Albon als teamgenoot, die is 1.86/1.88. Die had al last van zijn knieën."
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!