In 2026 gaan de Formule 1-regels weer op de schop. De bolides zullen compleet nieuw zijn en ook de motorreglementen worden overhoop gehaald. De precieze invulling is nog niet duidelijk, maar achter de schermen wordt er druk gepraat over de nieuwe technische regels voor de bolides en de motoren. Red Bull-teambaas Christian Horner vreest voor 'technische Frankenstein-auto's', omdat de 'ratio tussen het vermogen afkomstig van de verbrandingsmotor en het vermogen afkomstig van de elektrische onderdelen voor problemen kan gaan zorgen'. Volgens de Red Bull-teambaas bestaat het gevaar dat het wheel-to-wheel racen lastiger zal worden door de nieuwe reglementen zoals ze er nu uit zien. Het zou volgens de Brit zelfs zo ver gaan dat er door de nieuwe voorgestelde reglementen op de rechte stukken mogelijk teruggeschakeld moet worden om zo de batterijen op te kunnen laden.
Verstappen niet onder de indruk
Als Max Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 naar de nieuwe reglementen wordt gevraagd, houdthij zich niet in. "Ik heb er met mijn team al over gepraat en ik heb dedata gezien. Het ziet er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit. Als je inMonza op het rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je volgens onze simulatiesal vier- à vijfhonderd meter voor de eerste bocht terugschakelen, omdat datsneller zou zijn." "Dat is niet de manier waarop het in de toekomst moet gaan. Natuurlijkis Monza een van de slechtste circuits (in deze context, omdat een groot deelvan de ronde vol gas is, red.), maar voor mij is het voornaamste probleem dat heterop lijkt dat het op deze manier een strijd wordt wie de besteverbrandingsmotor (ICE) heeft." "Het team met de sterkste motor heeft een groot voordeel. Dat is nietwat de intentie van de Formule 1 zou moeten zijn, want dan start je weer eenenorme ontwikkelingsoorlog en dan wordt het heel duur om hier en daar weer eenpaar extra pk's te vinden. Het hoort eigenlijk precies andersom te zijn."
Actieve aerodynamica
Het is niet het enige probleem waar Verstappen op dit moment tegenaan hinkt."Daarbovenop hebben de auto's waarschijnlijk veel minder drag, dusdaardoor wordt het nog lastiger om in te halen op de rechte stukken. Bovendien heb je ook nog actieve aerodynamica, die je niet zelf kan controleren. Dat doet het systeemvoor jou. Dat maakt het heel ongemakkelijk om te rijden, want ik bepaal het liever zelf." "Als je bijvoorbeeld achter iemand rijdt, dan heb je misschien een betere voor- of een betere achterkant nodig", vervolgt Verstappen. "Dat soort dingen. Als het systeem dat voorjou gaat bepalen, dan is dat in mijn optiek niet de juiste manier voor detoekomst." "Tot slotgaat het gewicht ook weer extra omhoog", zucht Max. "Dus ja, hier moeten we echt serieusnaar gaan kijken. 2026 is niet zo heel ver weg meer. Momenteel ziet het er heelslecht uit als ik naar de cijfers en de data kijk. Op dit moment is het nou nietiets waar ik naar uit kijk", zo sluit hij zijn relaas over de nieuweF1-reglementen af.
Meest gelezen