Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf bijzonderheden aan de nieuwe Williams FW41

Het Formule 1 team van Williams beloofde een agressief ogende bolide voor 2018 en maakt dat ook waar. Het Britse team is erin geslaagd om een eigen gezicht te geven aan de FW41.

De FW41 verschilt op veel vlakken van zijn voorganger de FW40. Het brave uiterlijk heeft plaatsgemaakt voor een gewaagd aerodynamisch concept. Racingnews365 licht vijf belangrijke veranderingen toe aan de auto. De voorkant van de bolide oogt nog vertrouwd ten opzichte van zijn voorganger. Wel zijn er duidelijke veranderingen zichtbaar aan de neus en voorvleugel. De neus is relatief lang en plat, een concept wat Mercedes in 2017 geen windeieren legde. Bij de voorvleugel wordt gebruik gemaakt van vijf lagen, een concept dat door veel teams gebruikt wordt. Williams heeft goed haar best gedaan om de foto's zo donker mogelijk te maken. Wij hebben ze wat opgelicht om meer details zichtbaar te maken. Aan de zijkant van de neus zien we diverse vanes (vleugeltjes). Zij hebben als functie om de lucht zo optimaal langs en onder de auto te geleiden. Boven het startnummer 18 zien we duidelijk een S-duct. De lucht wordt door een opening in de neus door de voorkant van de auto gezogen en komt bij deze sleuf weer naar buiten. Doelstelling is om een zo optimale luchtstroom te creëren over de auto.

Bij de sidepods wordt de lijn van Ferrari gevolgd. De hoge sidepods met diverse vleugelelementen zagen we ook al terug bij de nieuwe Haas. Voor de sidepods zijn bardgeboards geplaatst met een geribbelde onderkant. De bardgeboard en het gebied rondom de sidepos zijn flink in ontwikkeling bij de teams. Het is een cruciaal punt om enerzijds de optimale koeling te realiseren en anderzijds de optimale luchtstroom over en langs de auto. Opvallend zijn de sterk aflopende sidepods. Ze beginnen erg hoog, maar lopen zeer steil naar beneden. Dit ontwerp wordt ingegeven door de nieuwe powerunit en versnellingsbak van Mercedes. Deze zal wederom kleiner, lichter en compacter zijn dan haar voorganger. Tenslotte zien we de mini T-wing vlak voor de achtervleugel. Williams experimenteerde in 2017 al met deze vleugel en geheel conform onze verwachtingen zien we de vleugel ook terug op de FW41.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi