De top drie blijft de top drie Ferrari, Red Bull en Mercedes. Of toch Ferrari, Mercedes en Red Bull? Over de volgorde is nog niet iedereen het eens, maar feit is dat de top drie teams van de afgelopen jaren dat zeer waarschijnlijk ook in 2019 blijven. De favorietenrol wordt ook in 2019 in de schoenen geschoven bij Ferrari. De Italianen mogen zich iedere winter weer kronen tot ‘wintertestkampioen’, om aan het eind van het seizoen met lege handen te staan. Ja, Sebastian Vettel en Charles Leclerc rijden met speels gemak hun snelle rondetijden. Maar, wat doet Mercedes? Pas op dag vier zagen we voorzichtig wat snellere tijden. En Red Bull? Of ze de stap gezet hebben is de vraag, maar wel kunnen we met zekerheid stellen dat de Honda voorlopig geen terugval betekent in de ranking. Middenveld zit weer dicht bij elkaar Alfa Romeo, die andere Italiaanse renstal staat ook volop in de spotlights. Met Kimi Raikkonen als teamcaptain en een verrassende bolide, zien we de combinatie steevast in de top van de tijdenlijst. Werkt de voorvleugel van de Alfa zo goed dat het de sleutel tot succes vormt? De teams van Haas en Renault maken een prima indruk. Eerstgenoemde rijdt met hun B-Ferrari ogenschijnlijk op een gelijk niveau als in 2018. Renault, dat een stap wil maken, kent ook deze winter weer diverse problemen die de testdagen verstoren. Een falende achtervleugel bij Daniel Ricciardo en technische problemen bij Nico Hulkenberg zorgden voor een achterstand in ronden. Qua tempo ziet het er okay uit, maar de top drie is nog ver buiten beeld. Roze wolk en een kopstuk op het hakblok De wittebroodsweken van het ‘nieuwe’ Racing Point zijn over. Alle mooie verhalen ten spijt over meer geld, meer middelen etc. Het team kampte met diverse problemen tijdens de eerste testweek. Een DRS-systeem dat niet werkte, een gebrek aan reserveonderdelen en vooralsnog een gebrek aan snelheid. Helemaal achterin rijdt, nou ja rijdt, hobbelt Williams. Het ooit zo succesvolle team is het lelijke eendje van de Formule 1 geworden. Geen geld, ontwerpproblemen, falende leiding en nog geen honderd ronden in vier dagen. Het doet denken aan de dagen waarin teams als Forti en Simtek meededen in de Formule 1.
Rookies presteren naar behoren Dan rij je weg in je Toro Rosso en sta je enkele bochten verder in de grindbak. Pijnlijk! Het overkwam Alexander Albon op dag twee. Het team nam hem in bescherming en de jongeling herpakte zich vervolgens uitstekend. Op de donderdag mocht hij ‘los’ op zachte banden en kwamen de snelle tijden vanzelf. McLaren-rookie Norris kende een degelijke testweek en was slechts op één fout te betrappen. Net als Albon spinde hij op de koude banden. Een stuk lastiger had zijn Britse generatiegenoot George Russell het. Twee dagen lang kon hij Pacman spelen op zijn telefoon, want de FW42 was nergens te bekennen. Uiteindelijk reed de Brit minder dan een Grand Prix-afstand in de eerste testweek, buiten zijn schuld om. De ‘dramatische’ rondetijden Maandenlang werd er gesproken over de nieuwe regels van 2019. Andere voor- en achtervleugels, zwaardere auto’s – het zou een ramp zijn! 'Verspilling van geld', suggereerde Christian Horner en tot op heden lijkt hij gelijk te krijgen. De rondetijden van de wintertest liggen nu al op een niveau dat dicht bij de pole tijd van de GP van Barcelona 2018 ligt. Een 1:16.1 noteerde Lewis Hamilton destijds en daar zitten de mannen nu slechts één seconde boven. In een testweek waarin Ferrari, Mercedes en Red Bull zich nog niet waagden aan snelle tijden en alles op het standje 'relaxed' afgesteld stond. Volgende week gaan we zien hoe ver de toppers van deze tijden verwijderd blijven en het beste vergelijk vormt natuurlijk de poletijd in mei 2019 voor de GP van Spanje zelf. Mijn voorspelling: die zal niet veel afwijken van die van 2018. En de rest van de nieuwe regels? Alleen de bredere achtervleugel met veel grotere DRS-opening lijkt een verschil te maken. Of dat een positieve invloed heeft op de races valt nog te bezien. Als het voordeel van DRS voor de achterliggende coureur dusdanig groot is dat hij als een raket voorbij vliegt aan zijn voorganger slaat de Formule 1 de plank nog verder mis.
Meest gelezen