Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf F1-circuits die wij niet zouden missen als ze van de kalender verdwenen

Momenteel telt de Formule 1-kalender 21 circuits, maar niet elke bestemming is een grote favoriet bij de coureurs en de fans. RacingNews365 selecteerde vijf circuits die wat ons betreft per direct mogen verdwijnen van de racekalender.

Albert Park Street Circuit - Australië

De traditionele openingsrace in Australië wordt sinds 1996 verreden op het Albert Park. De festiviteiten rondom het Grand Prix-weekend in Melbourne zijn prachtig, maar de race valt vaak tegen. Op het circuit in het stadspark is het namelijk lastig inhalen, wat door de statistieken des te meer wordt onderschreven. Misschien dat hier vanaf 2021 door de nieuwe regels verandering in kan komen, maar qua racespektakel zijn er momenteel andere circuits die het plekje op de kalender meer verdienen dan Albert Park.

Circuit de Catalunya - Spanje

Het circuit wat vrijwel elke Formule 1-coureur blind kan rijden: het Circuit de Catalunya, waar de koningsklasse in de aanloop van een seizoen neerstrijkt voor de tests, mag wat ons betreft eveneens verdwijnen van de kalender. Het circuit wordt geroemd voor zijn veelzijdigheid, waardoor het voor de Formule 1-teams ideaal is als testbaan, maar de Grands Prix-weekenden op het circuit nabij Barcelona vallen vaker wel dan niet tegen. Ook hier is het inhalen vrijwel onmogelijk, wat vrijwel altijd zorgt voor een saaie race.

Circuit Paul Ricard - Frankrijk

In 2018 keerde dit circuit aan de Côte D'azur na een afwezigheid van achttien jaar terug op de Formule 1-kalender, maar als het RacingNews365 betreft, dan had dat nog wel wat langer geduurd. Het eerste wat te binnenschiet als men denkt aan het Paul Ricard-circuit zijn de rood-blauwe felgekleurde uitloopstroken die om het hele circuit heen liggen. Als gevolg daarvan kan een coureur op dit circuit fout na fout maken zonder echt gestraft te worden. Grindbakken en grasstroken zijn er niet te vinden en ook spektakel blijft, op de openingsronden na, uit.

Sochi Autodrom - Rusland

De Russische Grand Prix maakte in 2014 haar debuut in de Formule 1 en wordt sindsdien verreden op het Sochi Autodrom-circuit in, je raadt het al, Sochi. In de vijf edities die de GP jong is, was Mercedes jaar in, jaar uit de dominante factor. Elke editie werd winnend afgesloten door het Brits-Duitse team en de races waren vaak slaapverwekkend saai. De Grand Prix van Rusland staat nog tot minstens 2025 op de kalender, dus voorlopig lijken we nog even door de zure Russische appel heen te moeten bijten.

Yas Marina Circuit - Verenigde Arabische Emiraten

Het Yas Marina Circuit fungeert de laatste jaren als het race-decor voor het laatste GP-weekend van het seizoen. Evenals het Circuit Paul Ricard worden fouten hier nauwelijks afgestraft en kan een coureur zich hier zonder grote gevolgen buiten de baan wanen. Het spektakel is in Abu Dhabi vaak ook ver te zoeken: het hoogtepunt van een gemiddeld raceweekend is vaak het vuurwerk wat er na de race in Abu Dhabi wordt afgestoken. Vele Formule 1-coureurs gaven in het verleden al aan dat ze al eens op betere circuits hebben gereden. In de toekomst zien we daarom liever de Grand Prix van Brazilië in Interlagos weer terugkeren als afsluiter van het seizoen. Welke vijf circuits we graag in de plaats van deze racebanen, lees je hier.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje