Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf memorabele Formule 1-races op de Hockenheimring

Om het jaar wordt de Hockenheimring bezocht en aangezien het Formule 1-circus vorig jaar niet stopte in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, staat de race in 2018 weer op het programma. In het verleden zijn er 34 Grands Prix verreden op de Hockenheimring: Racingnews365 pikt de vijf meest memorabele uit.

Piquet gaat voor de zwarte band

In 1982 is het nog niet gebruikelijk om een pitstop te maken – dat doe je eigenlijk alleen als je een lekke band hebt, of er andere gebrekken aan de wagen zijn. Brabham-eigenaar Bernie Ecclestone (ja, hij inderdaad) wil eens proberen om zijn wagens lichter van start te laten gaan om zo een voorsprong op de rest te krijgen. Halverwege de race zal worden bijgetankt.

Op de Hockenheimring speert sterrijder en regerend kampioen Nelson Piquet er vandoor. De Brabham-coureur bouwt een grote voorsprong op en is bijna op het halverwegepunt, als hij achterblijver Eliseo Salazar op een ronde wil zetten. De Chileen schat de aanstormende witblauwe wagen van Piquet helemaal verkeerd in, waardoor beiden van de baan vliegen. De Braziliaan is witheet, springt uit zijn wagen en geeft voor live televisie Salazar een paar karatetrappen.

Jos Verstappen schendt zijn aangezicht

Als het bij de pitstop allemaal goed gaat. Hij ziet er safe uit, kijkt naar rechts. Krijgt nu over de boardradio nog wat informatie en wow, wow, oh, oh, ohohoh, benzine, EN VLAMMEN! Een enorme fik! Vuurzee in de pits! Voor het eerst dit jaar gebeurt het, en het gebeurt bij Jos Verstappen!

Het commentaar van Olav Mol bij de beelden dat de Benetton van Jos Verstappen in brand vliegt, is haast even memorabel als de Duitse GP van 1994 zelf. Een gigantische (gigantische!) startcrash schakelt ongeveer de helft van het zesentwintigkoppige startveld uit. De titelrivalen lopen averij op gedurende de race en met Gerhard Berger (Ferrari), Olivier Panis en Eric Bernard (Ligier) op het ereschavot is er een zeer ongebruikelijke top drie te bewonderen.

Een top drie waar Verstappen misschien wel bij had kunnen zitten, ware het niet dat hij in een vlammenzee terechtkwam. De jonge Limburger komt er goed vanaf: hij verbrandt ‘slechts’ zijn neus.

Circuitwandelaar zorgt voor Braziliaans feestje

Robert Sehli, een Franse vijftiger, is kort voor de Duitse Grand Prix van 2000 ontslagen bij Mercedes. Gezondheidsredenen, zo oordeelt zijn werkgever. De man is ten einde raad, voelt zich bedrogen en besluit het paradepaardje van Mercedes – de Grand Prix van Duitsland – te verstieren. Als Mika Häkkinen en David Coulthard, de McLaren-coureurs die allebei een Mercedes-motor in het achteronder hebben liggen, op één en twee rijden, grijpt Sehli in.

De Fransman rent met gevaar voor eigen leven de, dan nog, bloedsnelle Hockenheimring op om het circuit over te steken. Sehli en de coureurs blijven ongedeerd, maar de wedstrijdleiding is dusdanig geschrokken dat er een Safety Car moet komen. De voorsprong van de McLarens verdwijnt als sneeuw voor de zon en aangezien Häkkinen en Coulthard besluiten te pitten als het begint te regenen kort na de SC-fase, erft Rubens Barrichello de leiding. De Braziliaan sambadanst met droogweerbanden over het natte circuit en stuurt uiteindelijk naar een welverdiende zege.

Vliegbrevet Burti, verkeerde Schumacher wint

Een jaar later is het wederom chaos op de Hockenheimring, al wordt het in 2001 veroorzaakt door een langzaam rijdende wagen. En niet zomaar één: die van Michael Schumacher. De thuisrijder komt amper van zijn startplaats en de concurrentie moet alle zeilen bijzetten om niet bovenop de Ferrari te klappen. Dat lukt vrijwel iedereen, op eentje na: de Braziliaan Luciano Burti maakt een rotsmak als hij de rode bolide te laat op ziet doemen. Hij vliegt door de lucht en mag van geluk spreken er zonder schrammetje af te komen.

De race stopgezet en later herstart, maar Michael Schumacher komt niet van de pechduivel af. De regerend kampioen valt halverwege de wedstrijd uit, evenals zijn concurrenten van McLaren. ‘De andere Schumacher’, Ralf, erft uiteindelijk de zege nadat Williams-collega en polesitter Juan Pablo Montoya met een motorprobleem moet opgeven.

Ferrari speelt spelletjes met Massa

Even wordt voor het leven van Felipe Massa gevreesd, als hij in de zomer van 2009 tijdens de kwalificatie voor de Hongaarse GP een springveer tegen zijn helm aan krijgt. De Braziliaan moet met een hoofdwond worden afgevoerd naar het ziekenhuis en krijgt aldaar te horen voor de rest van het seizoen uit te zijn geschakeld.

Begin 2010 keert Massa terug achter het stuur van een Ferrari en hij levert direct een keurige prestatie af door tweede te worden in de openingsrace. Later dat seizoen, op de dag nauwkeurig een jaar na zijn zware ongeval, is Massa in Duitsland op weg naar de zege. Er is echter één probleem: Ferrari-teamgenoot Fernando Alonso rijdt op P2, is sneller en heeft bovendien een veel betere uitgangspositie in het WK.

“Felipe, Fernando is sneller dan jij. Kan je bevestigen dat je dit bericht hebt begrepen?” Het blijft stil – Massa reageert niet – maar plots rijdt de Braziliaan wel erg langzaam weg uit de haarspeldbocht. Alonso kan Massa zodoende inhalen. “Goed zo. Sorry”, is het volgende boardradiobericht. Een zeer pijnlijke episode uit de carrière van Massa.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer