Vijf memorabele Formule 1-races op de Hockenheimring

18 jul. 14:15 René Oudman 0 reacties
Om het jaar wordt de Hockenheimring bezocht en aangezien het Formule 1-circus vorig jaar niet stopte in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, staat de race in 2018 weer op het programma. In het verleden zijn er 34 Grands Prix verreden op de Hockenheimring: Racingnews365 pikt de vijf meest memorabele uit.

Piquet gaat voor de zwarte band

In 1982 is het nog niet gebruikelijk om een pitstop te maken – dat doe je eigenlijk alleen als je een lekke band hebt, of er andere gebrekken aan de wagen zijn. Brabham-eigenaar Bernie Ecclestone (ja, hij inderdaad) wil eens proberen om zijn wagens lichter van start te laten gaan om zo een voorsprong op de rest te krijgen. Halverwege de race zal worden bijgetankt.

Op de Hockenheimring speert sterrijder en regerend kampioen Nelson Piquet er vandoor. De Brabham-coureur bouwt een grote voorsprong op en is bijna op het halverwegepunt, als hij achterblijver Eliseo Salazar op een ronde wil zetten. De Chileen schat de aanstormende witblauwe wagen van Piquet helemaal verkeerd in, waardoor beiden van de baan vliegen. De Braziliaan is witheet, springt uit zijn wagen en geeft voor live televisie Salazar een paar karatetrappen.

Jos Verstappen schendt zijn aangezicht

Als het bij de pitstop allemaal goed gaat. Hij ziet er safe uit, kijkt naar rechts. Krijgt nu over de boardradio nog wat informatie en wow, wow, oh, oh, ohohoh, benzine, EN VLAMMEN! Een enorme fik! Vuurzee in de pits! Voor het eerst dit jaar gebeurt het, en het gebeurt bij Jos Verstappen!

Het commentaar van Olav Mol bij de beelden dat de Benetton van Jos Verstappen in brand vliegt, is haast even memorabel als de Duitse GP van 1994 zelf. Een gigantische (gigantische!) startcrash schakelt ongeveer de helft van het zesentwintigkoppige startveld uit. De titelrivalen lopen averij op gedurende de race en met Gerhard Berger (Ferrari), Olivier Panis en Eric Bernard (Ligier) op het ereschavot is er een zeer ongebruikelijke top drie te bewonderen.

Een top drie waar Verstappen misschien wel bij had kunnen zitten, ware het niet dat hij in een vlammenzee terechtkwam. De jonge Limburger komt er goed vanaf: hij verbrandt ‘slechts’ zijn neus.

Circuitwandelaar zorgt voor Braziliaans feestje

Robert Sehli, een Franse vijftiger, is kort voor de Duitse Grand Prix van 2000 ontslagen bij Mercedes. Gezondheidsredenen, zo oordeelt zijn werkgever. De man is ten einde raad, voelt zich bedrogen en besluit het paradepaardje van Mercedes – de Grand Prix van Duitsland – te verstieren. Als Mika Häkkinen en David Coulthard, de McLaren-coureurs die allebei een Mercedes-motor in het achteronder hebben liggen, op één en twee rijden, grijpt Sehli in.

De Fransman rent met gevaar voor eigen leven de, dan nog, bloedsnelle Hockenheimring op om het circuit over te steken. Sehli en de coureurs blijven ongedeerd, maar de wedstrijdleiding is dusdanig geschrokken dat er een Safety Car moet komen. De voorsprong van de McLarens verdwijnt als sneeuw voor de zon en aangezien Häkkinen en Coulthard besluiten te pitten als het begint te regenen kort na de SC-fase, erft Rubens Barrichello de leiding. De Braziliaan sambadanst met droogweerbanden over het natte circuit en stuurt uiteindelijk naar een welverdiende zege.

Vliegbrevet Burti, verkeerde Schumacher wint

Een jaar later is het wederom chaos op de Hockenheimring, al wordt het in 2001 veroorzaakt door een langzaam rijdende wagen. En niet zomaar één: die van Michael Schumacher. De thuisrijder komt amper van zijn startplaats en de concurrentie moet alle zeilen bijzetten om niet bovenop de Ferrari te klappen. Dat lukt vrijwel iedereen, op eentje na: de Braziliaan Luciano Burti maakt een rotsmak als hij de rode bolide te laat op ziet doemen. Hij vliegt door de lucht en mag van geluk spreken er zonder schrammetje af te komen.

De race stopgezet en later herstart, maar Michael Schumacher komt niet van de pechduivel af. De regerend kampioen valt halverwege de wedstrijd uit, evenals zijn concurrenten van McLaren. ‘De andere Schumacher’, Ralf, erft uiteindelijk de zege nadat Williams-collega en polesitter Juan Pablo Montoya met een motorprobleem moet opgeven.

Ferrari speelt spelletjes met Massa

Even wordt voor het leven van Felipe Massa gevreesd, als hij in de zomer van 2009 tijdens de kwalificatie voor de Hongaarse GP een springveer tegen zijn helm aan krijgt. De Braziliaan moet met een hoofdwond worden afgevoerd naar het ziekenhuis en krijgt aldaar te horen voor de rest van het seizoen uit te zijn geschakeld.

Begin 2010 keert Massa terug achter het stuur van een Ferrari en hij levert direct een keurige prestatie af door tweede te worden in de openingsrace. Later dat seizoen, op de dag nauwkeurig een jaar na zijn zware ongeval, is Massa in Duitsland op weg naar de zege. Er is echter één probleem: Ferrari-teamgenoot Fernando Alonso rijdt op P2, is sneller en heeft bovendien een veel betere uitgangspositie in het WK.

“Felipe, Fernando is sneller dan jij. Kan je bevestigen dat je dit bericht hebt begrepen?” Het blijft stil – Massa reageert niet – maar plots rijdt de Braziliaan wel erg langzaam weg uit de haarspeldbocht. Alonso kan Massa zodoende inhalen. “Goed zo. Sorry”, is het volgende boardradiobericht. Een zeer pijnlijke episode uit de carrière van Massa.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen