Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Voormalig FIA-baas komt met simpele oplossing voor ingewikkelde budgetlimiet

Er wordt al jaren gesproken over de invoering van een budgetlimiet in de Formule 1. Wat voormalig FIA-president Max Mosley betreft ligt de oplossing voor de aanhoudende discussies voor de hand.

"In mijn tijd als president wilde ik nooit als een dictator over de Formule 1 regeren, maar als ik nu die vrijheid zou hebben gehad, dan zou ik de hele discussie over de budgetlimiet als volgt de kop in hebben gedrukt."

"Ik zou al het geld van de FIA gelijkmatig over de teams verdelen, zodat iedereen, laten we zeggen 60 miljoen, ontvangt. Hier betalen ze alles van, ook de coureurssalarissen. Al het geld dat via sponsoren binnenkomt, is dan winst", aldus voormalig FIA-president Max Mosley in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Ferrari kan met een dergelijke constructie én ontzettend veel winst maken én eerlijk winnen op het circuit. Waar haal je immers je voldoening uit als je wint enkel en alleen omdat je meer te besteden hebt? Het is voor hen toch veel interessanter om te roepen dat ze hebben gewonnen, omdat ze de beste engineers in huis hebben?" Met salarissen die in het het geval van Lewis Hamilton oplopen tot 50 miljoen op jaarbasis lijkt een totaalbedragen van 60 miljoen bijzonder weinig: "Toch denk ik dat het te doen is, het is meer dan het tienvoudige van wat de Formule 2-etams op jaarbasis uitgeven." "Stel dat we de Formule -auto's van nu in de kleuren van de Formule 1-teams zouden spuiten, dan is er niemand die het verschil ziet. Wat er onder de motorkap gebeurt ziet toch niemand en draagt dus op geen enkele manier bij aan het spektakel op de baan." Zo simpel als dat Mosley zijn eigen oplossing vindt klinken, zo moeilijk is het om dergelijke grote veranderingen door te voeren, weet ook Mosley: "Zo technisch geavanceerd als de Formule 1 is, zo conservatief is de sport als het aankomst op veranderingen. De Formule 1-teams staan daar gewoon niet voor open, zeker de topteams niet. Die willen hun voordeel van hun goedgevulde portemonnees niet opgeven."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden