Wie Visser is mag inmiddels duidelijk zijn: de 23-jarige Friezin reed in het recente verleden tegen coureurs als Carlos Sainz, Pierre Gasly en Esteban Ocon en kwam sterk voor de dag. De andere drie dames hebben echter iets minder in de spotlights gestaan en daarom besluit Racingnews365 ze eens aan de tand te voelen. In deel één: Milou Mets, ovaalracer met een Amerikaanse droom.
Racen zit in haar bloed. "Ik ben als klein meisje begonnen in de karts en heb op mijn dertiende auto leren rijden", vertelt de nu 28-jarige Mets, terugkijkend op het allereerste begin. "Ik ging altijd met mijn vader naar de ovaalraces en raakte er ontzettend door gefascineerd. Vanaf je veertiende mag je instappen, daarom leerde ik op mijn dertiende hoe je een auto moet besturen!" Dat de Limburgse kan rijden, blijkt direct. "In mijn eerste ovaalrace heb ik direct het podium gehaald. Ik had de smaak meteen te pakken!" Mets wil stiekem niets liever dan op ovalen blijven rijden: het grote doel laat zich dan ook vrij eenvoudig raden. "De Indy 500, natuurlijk!", verwijst ze naar het grootste eendaagse autosportevenement ter wereld. "Dat is de grote droom." Op het Circuit de Peel, oftewel Raceway Venray, boekt Mets het ene na het andere succes. Het gaat zelfs zó goed, dat ze zichzelf de eerste vrouwelijke kampioen op de ovale baan mag noemen. "En dat tussen alleen maar mannen, he! Dat geeft een enorme boost", lacht de Limburgse.
Milou Mets
Ik heb natuurlijk heel wat minder ervaring dan de andere meiden
Mets ziet de W Series als unieke kans om de stap naar het internationale circuit te maken en door uit te blinken in rijvaardigheidstests overleeft de 28-jarige coureur de eerste schifting. Daarvan keek ze, naar eigen zeggen, op. "Ik heb om heel eerlijk te zijn tijdens het weekend wel met een tegenslag te maken gehad. Op de tweede dag moesten we onszelf presenteren voor een groep en aan de hand daarvan werden ons vragen gesteld. Ik was alleen zó ontzettend zenuwachtig.." De taalbarrière zit Mets, die normaliter kan buigen op 'haar' eigen Limburg, dwars. "Ik vond het heel lastig, ik kreeg pittige vragen en was mijn zenuwen niet de baas. Uiteindelijk ben ik maar gewoon eerlijk geweest tegen de jury. Dat gebeuren heeft me wel enigszins uit het veld geslagen, zeker voor de rest van die dag. Ik ben best wel een diepe denker", erkent de blondine. "Het heeft de hele dag in mijn hoofd gezeten. Toen ik echter in de auto stapte heb ik het van me af kunnen zetten en ging het weer goed!" Waar Visser en Van der Lof zich in de kijker reden in eenzitters en Kox naast haar bekendheid door rijkwaliteiten ontegenzeggelijk aandacht heeft gekregen vanwege haar achternaam, daar is Mets de grote onbekende. "Ik heb heel wat minder ervaring dat de andere meiden en ik ben natuurlijk nooit uitgekomen in een single seater-klasse. De uitverkiezing voor ronde twee is een hele grote erkenning, ik ben écht super blij!" Tekst gaat verder onder foto
"Heel eerlijk gezegd had ik de uitverkiezing niet aan zien komen. Tijdens de laatste ronde, waarin de jury bekendmaakte wie er door mochten, werden dames met elkaar aan een tafel gezet en vervolgens ging een complete tafel door, of juist niet. Ik zat met Beitske aan tafel op het moment dat er nog twee tafels over waren, terwijl er nog één plek was! Toen ze zeiden dat wij doorgingen, heb ik wel tien minuten gehuild van vreugde. Ben er zó blij mee!" Dat dit de start van iets nieuws is, daar gelooft Mets heilig in. "Toen ik hoorde dat ik naar Oostenrijk mocht heb ik mezelf tot het uiterste gedreven en ik zal doorgaan met mezelf pushen. Ik ben een dankbaar en bevoorrecht mens, maar weet dat ik nu door moet zetten. Ik ga heel veel meters maken met een formulewagen, deze wordt door mijn Venray-teambaas geregeld. Laat ik het zo zeggen: ik heb het ergste van de selectieprocedure achter de rug, nu moet ik werk verrichten. Ik heb er zin in!" Mets mag, samen met de andere Nederlandse vrouwen, in maart terugkeren om een heuse Formule 3-bolide aan de tand te voelen. Aan het einde van een testvijfdaagse worden achttien vrouwen aangewezen om deel te nemen aan het eerste W Series-seizoen, tevens zullen twee vrouwen dienen als reservisten. Voor acht deelneemsters valt het doek.
Meest gelezen