Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Alonso normaal gesproken kansloos is voor Daytona-zege

Hij werd tweemaal wereldkampioen in de Formule 1, won de 24 uur van Le Mans en heeft zijn pijlen gericht op de Indianapolis 500. Voordat Fernando Alonso de Amerikaanse klassieker nogmaals kan rijden zal de Spanjaard echter nog vier maanden geduld moeten hebben en om zijn honger naar competitie te stillen, komt Alonso dit weekend uit in de legendarische Daytona 24.

De 24-uursrace van Daytona is als het ware de Amerikaanse tegenhanger van de 24 uur van Le Mans, in Alonso’s queeste naar eeuwige roem zou een zege in Daytona van toegevoegde waarde zijn voor diens erelijst. In Daytona deelt Alonso een Cadillac met drie andere coureurs, onder wie de Nederlander Renger van der Zande. De 32-jarige Nijmegenaar kwalificeerde zich vorig jaar op poleposition voor het evenement, dit jaar begint zijn wagen als zesde.

De Cadillac DPi-V.R met startnummer 10, de wagen van Alonso en Van der Zande Dat Van der Zande en co. niet hogerop de startopstelling plaats mogen nemen, heeft te maken met de Balance of Performance . Eens per zoveel tijd schroeft de overkoepelende organisatie die de IMSA-wedstrijden (het WEC van de Verenigde Staten) overziet aan de eigenschappen van de bolides. De ene wagen wordt ietsje zwaarder gemaakt, de andere wagen juist wat lichter. De Amerikanen proberen door met de BoP te spelen, de concurrentiestrijd eerlijker te maken. Overigens is de BoP niet iets standaard-Amerikaans: het hulpmiddel wordt eveneens gebruikt op Le Mans. In de tijd dat Porsche, Audi en Toyota op het scherp van de snede hogesnelheidsduels uitvochten op het Circuit de la Sarthe werd er meer dan eens geklaagd over de BoP. Logisch uiteraard, want waar teams winnen doordat ze voordeel aan de BoP hebben, verliezen er ook teams omdat de BoP voor hen nadelig uitpakt. Nadat Van der Zande en diens vaste teamgenoot Jordan Taylor een ijzersterk einde van het IMSA-seizoen 2018 afleverden werd hun wagen iets hoger ingeschaald op de BoP voor 2019. Een heikel punt voor Alonso: de Spanjaard wil heel graag winnen en dacht na de editie van 2018 de beste kans te hebben via de auto van Wayne Taylor Racing, maar ziet na de kwalificatie een gigantisch verschil ten opzichte van de leiders. Tekst gaat verder onder foto

Oliver Jarvis reed in een recordtijd naar de pole voor Daytona 2019 Waar de Cadillacs van onder meer WTR een klein beetje achteruit zijn gegaan met de nieuwste BoP, daar gaan de wagens van met name Mazda, maar ook Acura, als een weerlicht. Zodoende reed Oliver Jarvis tijdens de kwalificatie in zijn Mazda een nieuw baanrecord op Daytona. Alonso, Van der Zande en hun collega’s waren over één rondje liefst acht tienden langzamer dan Jarvis. In tegenstelling tot Le Mans is Daytona een vrij kort circuit en dus is acht tienden van een seconde behoorlijk veel. Voorafgaand aan de belangrijkste endurancerace van de Verenigde Staten lijken de Mazda’s (Jarvis, René Rast, Timo Bernhard en Tristan Nunez op #77, Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Olivier Pla op de #55) en de Acura’s (Alexander Rossi, Ricky Taylor en Helio Castroneves op de #7, Juan Pablo Montoya, Simon Pagenaud en Dane Cameron op de #6) als topfavorieten de 24-uursrace in te gaan. Van der Zande zelf noemde de nummer 54 Nissan overigens als een van de gevaarlijkste outsiders. Wie er met de zege in de 24 uur van Daytona aan de haal gaat, weten we zondagavond om 20.00 uur Nederlandse tijd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"