Toen Honda medio 2020 aankondigde de Formule 1 te verlaten, besloot Red Bull al snel om het heft in eigen handen te nemen met de oprichting van Red Bull Powertrains. Het team nam zich voor om met het oog op 2026 zelf motoren te bouwen en te ontwikkelen, terwijl tot en met 2025 Honda als technische partner aan Red Bull verbonden zou blijven en in die hoedanigheid motoren zou blijven leveren. Echter, eind '22 schreef Honda zich in als aspirant-motorleverancier voor 2026, naar eigen zeggen om alle opties open te houden en om aan te mogen schuiven bij de gesprekken over de Formule 1-motoren. Het lijkt er sterk op dat Honda wil terugkeren in de Formule 1, maar het lijkt er ook op dat men in Red Bull geen afnemer voor die nieuwe motoren zal vinden. "We hebben gekeken naar de mogelijkheden voor na 2025, maar feit is dat we alles onder één dak willen hebben", aldus de Brit in een exclusief interview met RacingNews365 . "We hebben bovendien de investeringen gedaan en zijn het commitment aangegaan om Red Bull Powertrains in te richten. We hebben specialisten aangetrokken en de route die we nemen is die van een zelfstandig motorfabrikant. Dat is niet veranderd door de mogelijkheid dat Honda per 2026 terugkeert in de Formule 1." Horner staat nog helemaal achter het plan van Red Bull om zelf motoren te gaan bouwen en ontwikkelen: "Met het oog op de lange termijn is dat absoluut de juiste call geweest, want het stelt ons in staat om zelf de touwtjes in handen te nemen. We zijn niet afhankelijk van een partij die van het ene op het andere moment kan besluiten ermee te stoppen. We hebben nu de kans om alles integraal te regelen met engineers van zowel het chassis als de motor die zij-aan-zij werken op onze campus."
De sleutel tot succes
Gevraagd of Red Bull nu eigenlijk betaalt voor de Honda-motoren, dit in tegenstelling tot de jaren waarin Honda als fabriekspartner aan Red Bull verbonden was, antwoordt Horner bevestigend. We nemen een totaalpakket af en die manier van samenwerken loopt door tot eind 2025", aldus Horner. Het intellectuele eigendomsrecht is logischerwijs in handen van Honda, dat terwijl het ooit de bedoeling was dat Red Bull dat over zou nemen om zelf Honda's krachtbronnen te onderhouden: "Maar dat bleek een hopeloos onpraktische onderneming. Deze oplossing was veel netter en overzichtelijker voor Honda, waarbij ze tevens in staat zijn hun eigendomsrecht te beschermen." Met Honda als motorleverancier dan wel technisch partner won Red Bull de afgelopen twee jaar de titel bij de coureurs en in 2022 werd tevens de constructeurstitel in de wacht gesleept. Er mag dus gerust van een succesvolle samenwerking gesproken worden, maar welk aandeel had Red Bull daarin? Horner legt uit dat men Honda vooral hun gang liet gaan: "Honda kwam uit een lastige periode (bij en met McLaren, red.). Maar wij wilden hen niet vertellen hoe ze hun werk moesten doen of hoe ze een motor moesten ontwikkelen. Dat lieten we volledig aan Honda over. Daarbij stelden we geen keiharde eisen voor wat betreft vermogen of dat soort zaken. Het was een kwestie van 'doe je ding en doe dat op de best mogelijke manier'." "Wij lieten ons vervolgens graag vertellen waar zij wilden dat we de versnellingsbak aan de motor monteerden en hoe we de motor op de beste manier in ons chassis konden plaatsen. Het team was er volkomen gelukkig mee dat het vervolgens aan hen was om een auto om die motor heen te bouwen", aldus de Red Bull-teambaas.
Meest gelezen