Het is erg verleidelijk om gedurende de wintertestdagen naar het scorebord te staren, maar tijdens de testdagen draait het voor de Formule 1-teams om veel meer dan alleen het rijden van snelle ronden. RacingNews365 legt het een en ander uit over de testdagen, die van 19 tot en met 21 en van 26 tot en met 28 februari plaatsvinden nabij Barcelona.
Meters maken
Ten eerste is het van groot belang dat de zorgvuldig in elkaar gezette Formule 1-bolides ook daadwerkelijk betrouwbaar zijn. Tijdens de testdagen kunnen belangrijke gebreken zich tonen en daardoor door de engineers worden verholpen voordat het seizoen in maart in Australië begint. Hoe meer ronden een team probleemloos weet af te leggen, hoe betrouwbaarder een bolide over het algemeen tijdens het seizoen is. Zo werkte Lewis Hamilton in 2019 in vier testdagen tijd welgeteld 638 ronden af in zijn Mercedes W10, daar waar het geplaagde McLaren-Honda in 2015 tijdens de eerste vier dagen van de testweken bijvoorbeeld maar 79 ronden wist af te werken.
Data verzamelen
En als je bolide probleemloos vele ronden af kan leggen, dan betekent dat tegelijkertijd dat er ladingen aan data kunnen worden verzameld. Nee, daarbij draait het er niet om, om zo hoog mogelijk op het scorebord te eindigen. Data verzamelen, data verzamelen en nog eens data verzamelen, dat is het devies. Hoe meer data je verzamelt, hoe beter voorbereid een team aan de start van het seizoen kan verschijnen.
Want, meten is weten
Want ja, meten is weten, toch? Maandenlang hebben de Formule 1-teams rond de klok gewerkt om hun nieuwste creatie te ontwerpen en vervolgens te ontwikkelen. Teams beschikken in hun fabrieken over de meest geavanceerde technologieën om onderdelen te ontwerpen, die ze vervolgens testen in de windtunnel. Vanuit de windtunnel wordt deze data vervolgens doorgezet naar de simulator waarin de coureurs zich in hun 'nieuwe' bolide voorbereiden op het seizoen. In de fabriek kunnen er misschien wel hele mooie waardes uit alle tests rollen, maar het is van groot belang dat de data die in de fabriek is verzameld ook corresponderen met de data die op het circuit wordt gewonnen. Om data te verzamelen wordt tijdens de testdagen gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen.
Flow-viz en aero rakes vol sensoren
Twee van die hulpmiddelen waarmee Formule 1-teams tijdens de testdagen onder meer data verzamelen over de werking van de aerodynamica, zijn zogeheten aero rakes, die vol worden gehangen met sensoren, maar ook het aanbrengen van flow-viz. Dat is een soort verf die door de rijwind verplaatst wordt, waarna de teams precies kunnen zien hoe de aerodynamica van een bolide presteert.
Het rubber testen
Tot slot wordt ook de werking van de banden getest. Vergeleken met vorig seizoen is er weliswaar weinig veranderd qua banden, maar met de kennis in het achterhoofd dat veel teams in 2019 ontzettend veel moeite hadden met het begrijpen van het Pirelli-rubber, zullen de banden tijdens de testdagen hoogstwaarschijnlijk veel aandacht krijgen van de teams. Alle vijf de verschillende bandensoorten, de C1 (hardste) tot en met de C5 (zachtste) band, zullen worden onderworpen aan een flink aantal testronden om zoveel mogelijk data over het Italiaanse rubber te kunnen verzamelen. Deze data bestaat onder andere uit het gripniveau, de slijtage van de band, bandentemperatuur en performance. De verzamelde data wordt gebruikt om de ideale afstelling te bepalen, maar speelt tevens een belangrijke rol bij het bepalen van de bandenkeuzes en strategie voor de races.
Meest gelezen