Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom er geen Italianen op de Formule 1-grid staan

Italië, dat is pasta, pizza, mooie vrouwen, calcio en de autostrada. Dat voetbal is er altijd gebleven en met Juventus heeft het laarsvormige land een club die recentelijk sterk voor de dag wist te komen in Europees verband, maar wat betreft autosport zit Italië in een dip. Goed, de Formule 1-race op Monza is er (nog), maar de laatste Italiaanse GP-zege dateert van een schrikbarende twaalf-en-een-half jaar geleden!

Waar Giuseppe Farina en Alberto Ascari in de beginjaren van de Formule 1 te boek stonden als de vaandeldragers van de Italiaanse autosport en samen drie van de eerste vier wereldtitels wisten te veroveren, daar was Giancarlo Fisichella in Maleisië 2006 de laatste die het Fratelli d’Italia over het circuit liet schallen. Anno 2018 staat er zelfs geen Italiaan meer op de grid, Ascari blijft de laatste Italiaan die wereldkampioen Formule 1 werd. Vijfenzestig jaar geleden, inmiddels.

Wat is er in vredesnaam aan de hand? Italië was in het begin van de jaren ’90 nog hofleverancier van de grid, soms stonden er zelfs meer dan tien Italianen op de startopstelling. Toegegeven, het waren niet allemaal hoogvliegers en rijders als Jarno Trulli en Fisichella hadden met iets meer geluk wel wat meer kunnen winnen, maar de Italianen waren in ieder geval vertegenwoordigd. Nadat Trulli voor de start van het seizoen 2012 zijn Caterham-zitje aan Vitaly Petrov verloor is er geen Italiaan meer geweest met een voltijd F1-plek.

De situatie van Trulli destijds benoemt in feite direct het grootste probleem: de Italianen hebben gewoonweg geen geld meer over voor iets als autoracen. De financiële crisis van eind vorig decennium heeft de Zuid-Europeanen in het bijzonder getroffen en zodoende werd het voor investeerders minder interessant om hun centen te besteden. Bovendien is er, ondanks het bestaan van Toro Rosso, maar één autosportinstituut in Italië en dat is natuurlijk Ferrari.

De Scuderia krijgt alle aandacht en bovendien te allen tijde voorrang. Boze tongen hebben Ferrari dan ook (deels) verantwoordelijk gehouden voor het uitblijven van Italiaanse aanwas. De stal heeft namelijk sinds de invalbeurt van Fisichella in 2009 geen Italiaan meer achter het stuur gelaten tijdens een GP-weekend en leek daar lange tijd ook niet bepaald mee bezig. Wellicht nog een nalatenschap van Enzo Ferrari himself, die ontzettend veel bagger over zich heen kreeg in de jaren '60/'70 omdat er veel landgenoten achter het stuur van zijn wagens stierven. Dan maar geen Italianen meer, moet Il Commendatore hebben gedacht - uitzonderingen daargelaten.

Ivan Capelli is nog altijd de laatste coureur die een vaste startplek in het Ferrari-team had (1992), op de invalbeurten van Nicola Larini (1994), Luca Badoer (2009) en Fisichella na zijn er geen Italiaanse Ferrari-coureurs meer geweest. Met Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen beschikt men tegenwoordig al jaren over een Duitser en een Fin. Pas in de winter van 2016-17 werd er ingegrepen door toenmalig regerend GP2-vicekampioen Antonio Giovinazzi te binden.

Diezelfde Giovinazzi kon een aantal maanden later zijn Formule 1-debuut maken, als vervanger van de geblesseerde Pascal Wehrlein. De onfortuinlijke Duitser reed voor Sauber, dat door de motorleverantie van Ferrari over een directe link met de Italiaanse stal beschikt. Tegenwoordig zijn die banden nog iets strakker aangehaald: met zusterbedrijf Alfa Romeo als technologisch partner van Sauber mag Ferrari één van de twee zitjes bij de Zwitserse stal invullen. Dit jaar werd er plaats gemaakt voor Charles Leclerc, een jongen die zeer behoorlijk Italiaans spreekt maar waarvan de wieg in Monaco stond.

Volgend jaar moet het dan zo zijn: als vervanger van Leclerc, de coureur waarvan iedereen verwacht dat hij promotie zal maken, moet Giovinazzi de eerste voltijd F1-Italiaan worden sinds Trulli in 2011. Het Italiaanse probleem is daarmee echter nog lang niet verholpen. Hoewel Ferrari tegenwoordig meer haar best doen dan voorheen, is er nog een lange, waarschijnlijk onbegaanbare, weg te gaan voor er weer talrijke Italianen op de grid staan. De Formule 1 is duidelijk geïnternationaliseerd.