Over wie de meest geschikte persoon is, valt uiteraard te discussiëren. Enkele toprijders liggen al vast voor het seizoen 2019 en de kans dat Fernando Alonso ineens overstapt naar een team dat gebruik maakt van Honda-motoren lijkt zelfs in dromenland onwerkelijk. Red Bull beschikt al bijna twintig jaar over een eigen opleidingssysteem, en zal daar de nieuwe collega van Max Verstappen weg moeten plukken. De enige gangbare gegadigde is wat dat betreft Pierre Gasly. Goed, de 22-jarige heeft nog maar zeventien Grands Prix achter zijn naam staan, klaargestoomd voor het grote werk wordt hij al jaren. Red Bull heeft met Gasly gewacht tot de tijd rijp was. Hij werd in 2014 al vicekampioen in de World Series by Renault en Toro Rosso had zitjes vrij, maar op dat moment waren Max Verstappen (anderhalf jaar jonger) en Carlos Sainz (anderhalf jaar ouder) verder qua ontwikkeling dan de jonge Fransman. In de GP2, de voorloper van de Formule 2, kreeg Gasly de tijd. Het eerste seizoen in de opstapklasse verliep met vallen en opstaan – de Fransman kwam niet verder dan twee tweede plaatsen en een handjevol polepositions. Red Bull was echter dusdanig overtuigd van zijn kunnen dat Gasly aan mocht blijven, om het nog een jaartje in de GP2 te proberen. Het bleek de juiste koers voor Gasly, die in 2016 zijn onstuimige karaktertrekjes wist te lozen om middels vier overwinningen naar de titel te razen. Wederom bevond Red Bull hem nog te licht voor het grote werk, waardoor Gasly in Japan werd gestald. Vorig jaar was de jongeling te bewonderen in de Super Formula en ook die stap bleek goud waard. Gasly leerde net dat kleine beetje bij, wat hij nog tekort kwam voor de koningklasse van de autosport.
Brendon Hartley is echt niet zomaar de eerste de beste koekenbakker
Op 1 oktober 2017 was het dan eindelijk zo ver: Gasly mocht als vervanger van de in ongenade gevallen Daniil Kvyat zijn debuut maken in de Formule 1. Met het onbetrouwbare hok waarmee Toro Rosso de laatste races van het vorige seizoen afwerkte kon Gasly niet veel bewerkstelligen, toch werd zijn tijdelijke aanstelling omgezet in een vaste. Dit seizoen is Gasly niet heel vaak van voren te zien, maar dat ligt voornamelijk aan de wagen waarmee hij het heeft moet doen. De Honda-motor is absoluut nog niet op het niveau wat de Japanners hopen te bereiken en bovenal is de STR13 ook geen ruimteschip. Het is zodoende bijzonder knap te noemen, dat Gasly zijn wagen al driemaal naar een (ruime) puntenscore heeft weten te sturen. In de luwte ontwikkelt Gasly zich razendsnel en de tussenstappen die Red Bull hem heeft laten maken, hebben net die kleine extraatjes toegevoegd die hij anders wellicht the hard way in de Formule 1 had moeten leren - wie weet wat hem dat had gekost (vraag dat maar aan Daniil Kvyat). De Honda-ervaring die de 22-jarige dit jaar opdoet is een belangrijke bijzaak. De Fransman kan de collega’s van Red Bull en Toro Rosso daar in 2019 bijzonder mee van dienst zijn. Met een wisselvallige teammaat als Brendon Hartley naast zich is het lastig in te schatten hoe goed Gasly nu werkelijk is. Vergeet echter vooral niet dat Hartley de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen en tweemaal wereldkampioen enduranceracen is geworden. De Nieuw-Zeelander is dus niet zomaar de eerste de beste koekenbakker. Gasly wordt op dit moment nog niet ingeschaald op het niveau Verstappen, Leclerc, Ocon, maar is misschien wel uit hetzelfde racehout gesneden. Pierre Gasly 7 februari 1996 (22 jaar), Rouen (Frankrijk) 2010: vicekampioen in CIK-FIA kartwereldkampioenschap (KF3) 2011: derde in Franse Formule 4 2013: kampioen in de Formule Renault 2.0 Eurocup 2014: vicekampioen in de Formule Renault 3.5 Series 2016: kampioen in de GP2 Series 2017: vicekampioen in de Super Formula 2017 - heden: Formule 1 (17 Grands Prix, 26 WK-punten)
Meest gelezen