© Ferrari

Nieuwsoverzicht

Waarom intern gerommel mogelijk meer Ferrari-wijzigingen oplevert

13 jan. 08:00 René Oudman 0 reacties
Geruchten deden al maanden de ronde: Maurizio Arrivabene zou niet zeker zijn van zijn plaats als teambaas van Ferrari, de Italiaanse stal was hem volgens insiders liever kwijt dan rijk. Afgelopen week werd het eindelijk bevestigd: technisch directeur Mattia Binotto neemt Arrivabenes taken per direct over en is vanaf nu eindverantwoordelijke van de Formule 1-stal.

Ferrari lijkt mogelijk nog meer wijzigingen door te moeten voeren. Intern schijnt er verdeeldheid te zijn: zo is er een kamp-Binotto en een kamp-Arrivabene. Dat laatste kamp wordt gesteund door de man die pas recentelijk werd geïnstalleerd als voorzitter van Ferrari, Louis Camilleri.

Is Ferrari haar nieuwe CEO Camilleri nu al zat? Voormalig teambaas Domenicali wordt genoemd als diens vervanger

De naam van voormalig Ferrari-teambaas Stefano Domenicali wordt in de wandelgangen al als de vervanger van Camilleri genoemd. De 53-jarige Domenicali stapte begin 2014 op na niet meer door een deur te kunnen met Luca di Montezemolo, de toenmalige president van FIAT. Domenicali was bijna zes jaar lang de teambaas van de F1-stal van Ferrari en bracht de laatste titel (2008) naar Maranello.

In de tussentijd is Di Montezemolo echter vervangen door Sergio Marchionne, die na zijn overlijden op zijn beurt werd opgevolgd door John Elkann. Elkann, een in de Verenigde Staten geboren erfgenaam van Fiat-oprichter Giovanni Agnelli, zou het totaal niet kunnen vinden met de eerdergenoemde Camilleri, de man die na de dood van Marchionne werd aangesteld als CEO van Ferrari. Marchionne’s taken werden als het ware verdeeld tussen Elkann (FIAT-president) en de in Egypte geboren Camilleri (Ferrari-CEO). Camilleri zou naar verluidt stennis hebben geschopt op de Ferrari-burelen in Maranello, omdat hij zijn vriend Arrivabene koste wat kost aan wilde houden als teambaas van de Formule 1-stal.

Piero Lardi Ferrari, de buitenechtelijke zoon van Ferrari-oprichter en -naamgever Enzo Ferrari liet zich in de afgelopen week uit tegenover de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport. "Louis heeft zijn eigen stijl, die stijl verschilt van Marchionne's stijl. Sergio was uniek en onnavolgbaar", sprak Ferrari. Wie tussen de zinnen door leest proeft een cryptische ondertoon: de stijl van Camilleri is dus niet uniek, en onnavolgbaar?

Ferrari wil schoon schip te willen houden en ondanks dat Camilleri nog maar een half jaar over het takenpakket als Ferrari CEO beschikt, lijkt hij het volgende slachtoffer van de rode revolutie te worden. Domenicali heeft op de achtergrond prima werk geleverd in de tijd dat hij niet aan Ferrari was verbonden: al bijna drie jaar is hij uitvoerend directeur bij Lamborghini, tevens maakt de ervaren Italiaan deel uit van de Single Seater-commissie van de FIA. Bovendien is Domenicali een Ferrari-man in hart en nieren en kent hij het klappen van de zweep.

Laurent Mekies, hier tijdens de Britse GP van 2017 in FIA-uniform, zou mogelijk meer kunnen worden dan alleen sportief directeur

Daarnaast zit Ferrari met het probleem dat er momenteel geen technisch directeur is, aangezien Binotto is doorgeschoven naar de plaats van teambaas. De naam van aerodynamicus Enrico Cardile wordt genoemd als diens opvolger, maar het is nog maar de vraag of Ferrari het aandurft om hem door te schuiven. In de persoon van Laurent Mekies heeft men kortgeleden een ‘grote vis’ aangetrokken, die voorlopig als sportief directeur door het leven gaat. Zou de Fransman wellicht pardoes een andere rol op zich moeten nemen?

Voor wat betreft Arrivabene mag het niet meer baten: de karakteristieke Italiaan zou naar verluidt op weg zijn naar een plek bij Sauber, mocht hij niet geïnteresseerd zijn in de aanbieding van voetbalclub Juventus (waar hij overigens al directeur van de Raad van Bestuur is). Bij Sauber zou hij niet teambaas worden, dat is Frédéric Vasseur al een jaar of twee. De Fransman heeft het bovendien goed voor elkaar als leider van het Zwitserse team en zit in een zetel.

Nee, Arrivabene moet een begeleidende rol krijgen met betrekking tot Alfa Romeo. De dochteronderneming van de FIAT-Chrylser Group, waartoe ook Ferrari behoort, is sinds eind 2017 nauw verbonden aan Sauber. De equipe uit Hinwil ziet in Arrivabene de ideale persoon om de samenwerking op een hoog niveau te brengen.

De tijd zal het leren, wie op welke positie terecht komt. Na de rijderscaroussel van afgelopen zomer heeft Ferrari een heus mini-silly season op touw gezet om wat betreft de bestuursfuncties.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen