Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Waarom ook de rondetijden tijdens testdagen veelzeggend kunnen zijn

Vaak wordt er gezegd dat rondetijden tijdens de eerste Formule 1-testdagen van het seizoen nietsbetekenend zijn, maar daar zijn de teams het zeker niet mee eens. Er wordt door alle tien deelnemende teams toch echt volop naar de rondetijden van de concurrentie gekeken, waaruit al na enkele dagen conclusies uit worden getrokken.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het maakt voor de Formule 1-teams niet uit of het nou de veertiende race van het seizoen is, of juist de allereerste testdag van het jaar. Er moet en zal naar de data van de concurrentie worden gekeken. Zelfs in de eerste testweek al, waar vele teams nog niet het achterste van hun tong durven of willen laten zien, zijn de teamstrategen en analisten volop bezig.

Het Formule 1-team van Mercedes legt maar al te graag uit hoe zoiets er in de praktijk aan toe gaat. Volgens het team, dat de laatste zes seizoenen op rij kampioen werd bij de constructeurs, zijn de rondetijden tijdens de eerste testdagen allesbehalve nietszeggend.

Uiteraard, geeft het team toe, er zijn aan het begin veel dingen die niet bekend zijn, zoals de hoeveelheid brandstof waarmee de concurrentie rondrijdt, hoe ver de motor is opengedraaid en in hoeverre de coureur achter het stuur aan het pushen is. Toch valt er ook zonder die gegevens veel informatie te halen uit de rondetijden van de concurrentie.

Er zijn namelijk ook genoeg aspecten waar een team wel accurate data van heeft, zo vertellen de Mercedes-strategen. Hoeveel brandstof het ongeveer kost om een ronde af te leggen, hoeveel langzamer een set banden wordt per verreden ronde en ook hoeveel verschil in rondetijd er tussen de verschillende bandensoorten zit. Dit soort informatie kan een team allemaal terugzien in de eigen data, verzameld middels eigen simulaties.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Pirelli
	© Pirelli

Met die data als startpunt begint Mercedes - en hoogstwaarschijnlijk ook de andere teams - tijdens zo'n testweek dus met de eerste calculaties en analyses van de pikorde van de teams. Ook de data van het vorige seizoen wordt daarin meegenomen, want, zo vertellen de Silver Arrows, wat de verschillende teams tijdens zo'n testweek doen, bijvoorbeeld qua hoeveelheid brandstof ze in de tank hebben, komt vaak overeen met de manier waarop hetzelfde team dat het vorige jaar ook deed tijdens de testdagen.

"Als de eerste rondetijden op het bord komen, dan kunnen wij een goede schatting maken welke hoeveelheid brandstof daarbij hoort, waarna een voorzichtig begin kan worden gemaakt met een ranglijst, die naar mate de testweek vordert, steeds accurater wordt. Als een team een volledige racesimulatie heeft afgewerkt, dan weten we echt dat onze schattingen heel accuraat zijn", aldus de Mercedes-strategen.

De GPS-data van alle Formule 1-bolides zijn namelijk openlijk beschikbaar voor alle teams om te bestuderen. Zo kan een team bijvoorbeeld meer inzicht krijgen in de verschillende motorsettings die door de concurrentie worden gebruikt. Op die manier, meent Mercedes, kan er aan het einde van de eerste testweek al een balans worden opgemaakt.

En hoe die balans er volgens Mercedes uitziet, lees je hier.

0 reacties