Met de nieuwe reglementen in de Formule 1 zijn de teams verzeild geraakt in een ontwikkelingsoorlog. Progressie boeken is zeer belangrijk, maar tijdens de eerste vier races van het seizoen waren er vrijwel geen teams met grote upgrades. Red Bull had de grootste update met een aantal gewichtsbesparende onderdelen voor de RB18. Adrian Newey, de ontwerper van de Red Bull-bolide, noemt het budgetplafond de voornaamste reden dat de F1-teams 'rustig' zijn begonnen aan het seizoen. "Ontwikkeling is heel belangrijk, maar het plafond zorgt dat er restricties zijn in het ontwikkelen. We moeten keuzes maken, terwijl we iets normaal gesproken al lang hadden geïntroduceerd", legt hij uit in de F1 Nation Podcast . "Nu wachten we wat langer voordat we het introduceren, want we kunnen het ons niet allemaal veroorloven wat we eerst deden. Vorig jaar of zelfs jarenlang namen we elke race iets mee."
Meerdere kleine problemen bij de F1-teams
De F1-teams kunnen elkaar de hand schudden over het feit dat het budgetplafond de grootste boosdoener is in de 'rustige' ontwikkelingsstrijd. "Iedereen is gelimiteerd in wat hij of zij kan doen", zegt Simone Resta tegen onder meer RacingNews365. De technisch directeur van Haas wil voorzichtig zijn geld uitgeven aan 'alleen de juiste dingen', maar ziet meer struikelblokken. "Bijvoorbeeld porpoising. Ook waren de wintertests kort, dus iedereen is nog van alles aan het leren. Daar komt ook nog eens bij dat de kalender heel vol is. Er is dus weinig tijd." "Ik denk alsnog dat er een competitie aan zit te komen bij het upgraden van de auto's, want de potentie is er zeker. Alle auto's zijn verschillend en er zijn veel oplossingen."
Ideeën genoeg bij Ferrari, maar niet alles kan meegenomen worden
Het budgetplafond zorgt voor wat belemmeringen bij het ontwikkelen van de bolides, maar dat betekent niet dat de ontwikkelingsafdelingen stil zitten. Integendeel zelfs, want er komen bij meerdere genoeg ideeën vanuit R&D. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, legt uit: "Ik kan natuurlijk alleen over ons team praten, maar natuurlijk komen onze engineers met nieuwe ideeën en upgrades, maar we hebben elk weekend een meeting met de financiële afdeling." "Daar bespreken we wat we kunnen betalen onder het budgetplafond en wat niet. Het was best duidelijk dat we niet alle gewenste upgrades mee kunnen nemen omdat het niet binnen het budgetplafond past. We kunnen het simpelweg niet betalen en dat betekent dat het budgetplafond dus veel impact heeft op ons ontwikkelingsproces." AlphaTauri-teambaas Franz tost is het eens met Binotto over het budgetplafond, maar ziet in tegenstelling tot de mannen van Red Bull, Haas en Ferrari al wel een groter verschil met meer upgrades. Althans, bij de concurrenten van AlphaTauri. "Voorgaande jaren waren er ook nog niet zoveel upgrades tijdens de eerste vier races." "Maar als ik naar de concurrenten kijk, dan zie ik best wat ontwikkeling. Soms tijdens het testen al en ook in Imola waren er wat kleine upgrades. Met het budgetplafond moeten we in ieder geval goed opletten. We kunnen niet zomaar elke race wat meenemen. Je wil als team zorgen dat als je een upgrade meeneemt, het een goede is. Dat duurt wat langer."
Meest gelezen