Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Christian Horner

Waarom Red Bull nooit Renault verliet om vervolgens haar eigen motoren te produceren

Red Bull is zeer trots op haar eigen motorproject. Na jarenlang afhankelijk te zijn van leveranciers gaan ze de krachtbronnen nu zelf fabriceren. Waarom deden ze dit niet eerder?

Verstappen Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Red Bull heeft als Formule 1-team haar ups en downs gehad wat betreft de motorleveranciers. Met Renault werden ze viermaal wereldkampioen, maar later verslechterde het huwelijk tussen de twee partijen. Na een moeizame periode werd de overstap gemaakt naar Honda, waarmee Max Verstappen in 2021 de coureurstitel veroverde.

Ondertussen werd de stekker uit het Honda-project getrokken, waardoor Red Bull opnieuw op zoek moest naar een nieuwe leverancier. Of toch niet: de Oostenrijkse renstal besloot om zelf F1-motoren te gaan produceren en hier vanaf 2026 mee te gaan racen. Teambaas Christian Horner is lyrisch over het motorproject, maar waarom deden ze dit niet eerder?

Meerdere factoren speelden hierbij een rol, zo legt Horner uit in de Beyond the Grid podcast. "Dit kwam door de investeringen toentertijd: de technologie was zó ver ontwikkeld. Het idee was niet voor te stellen. We waren ook waarschijnlijk niet 'volwassen' genoeg als organisatie om die uitdaging aan te gaan."

"Op dit moment zijn we dat echter wel en met de nieuwe reglementen is het mogelijk", aldus de Red Bull-teambaas, doelend op de nieuwe motorreglementen die vanaf 2026 van kracht gaan in de Formule 1. "Ook de motorbevriezing tot het einde van 2025 geeft ons tijd om Red Bull Powertrains op te bouwen voor een debuut in 2026."

Red Bull durft de stap nu wel aan

Na het partnerschap met Honda rijdt Red Bull nu officieel met een RBPT-motor, al worden de krachtbronnen achter de schermen nog gewoon in Japan gefabriceerd. Vanaf 2026 is het dus tijd voor een echte eigen motor. "Met de reglementen die nu bekend zijn, durfden we die stap aan", vervolgt de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez.

"Ook het budgetplafond was cruciaal om een motorleverancier te worden. Anders zouden we nooit kunnen concurreren met andere motorleveranciers of met fabrieksteams die ongelimiteerde onderzoeks- en ontwikkelingsbudgetten tot hun beschikking hebben."

Red Bull probeerde overigens eerder om een partnerschap aan te gaan met Porsche. Het automerk zou in dat geval de officiële leverancier van de motoren worden, maar de krachtbronnen zouden wel in de Red Bull Powertrains-fabriek worden gebouwd. Uiteindelijk ging de deal met Porsche toch niet door, waardoor Red Bull zich nu focust op haar eigen motorproject.

Ook interessant:

Krijgt Verstappen in De Vries een Nederlandse 'teamgenoot' binnen Red Bull?

De tijd heeft sinds de Formule 1 Grand Prix van Italië bepaald niet stilgestaan en al helemaal niet voor Nyck de Vries. Hij steelt de headlines en zoals het zich nu laat aanzien ook het AlphaTauri stoeltje voor 2023. Zou dat een goede move zijn voor de tweede Nederlander op de Formule 1-grid? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

2 reacties

Viaplay
x
Breaking Alfa Romeo maakt tweede coureur voor 2023 bekend