Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen zulke bizar constante rondetijden kan noteren

Voor Max Verstappen verliep de GP van Bahrein vlekkeloos. De Nederlander maakte niet alleen indruk vanwege de grote voorsprong die hij opbouwde, maar ook door zijn ultraconstante rondetijden. Red Bull simulator-test en -ontwikkelingscoureur Rudy van Buren blikt terug op de eerste Formule 1-race van het jaar.

Verstappen Bahrain 2024
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De RB20 is een raket van een auto, zo werd duidelijk tijdens de GP van Bahrein. Alhoewel het er aan het begin van het weekend niet per se zo uitzag, wist Max Verstappen tijdens de race op zaterdag een voorsprong van maar liefst 20 seconden op te bouwen op zijn naaste belager Sergio Perez.

Een van de heren die achter de schermen een aandeel heeft gehad in de ontwikkeling van de RB20 is Rudy van Buren. Als simcoureur helpt hij Red Bull met het testen en ontwikkelen van de F1-bolide. Samen met RacingNews365 blikt hij terug op het eerste Grand Prix-weekend van het Formule 1-seizoen. We vragen hem naar de ultraconstante rondetijden van Verstappen, die er bijna een sport van leek te maken.

"Poe! Dat is zeldzaam, laten we het zo zeggen", steekt Van Buren van wal. Lukt dat Rudy in de simulator ook? "Max en ik hebben in de sim natuurlijk wel eens dezelfde rondetijd, maar dezelfde sectortijd gaat weer een stap verder. Als je met een racerun bezig bent en af en toe moet managen, dan kan je iets beter in een bepaald hokje de pace vasthouden. Dit waren echter wel heel veel rondjes op een rij die foutloos aan elkaar zaten."

"Komt het wel eens voor? Ja, maar dit is wel weer een tekstboekvoorbeeld van hoe dit gaat. Vorig jaar hebben we dat ook met rondetijden gezien, waar Verstappen in Mexico een ronde of veertig zo reed. Dat laat natuurlijk de kracht van het pakket zien", zo looft Van Buren Verstappen in combinatie met zijn Red Bull RB20.

Artikel gaat hieronder verder.

			© RacingNews365/XPB
	© RacingNews365/XPB

Mens of machine?

Zou Verstappen het in iedere auto kunnen? Volgens Van Buren moet de auto er geschikt voor zijn, maar tegelijkertijd betekent dat niet dat iedereen het zomaar even zou kunnen in de Red Bull. "Constant rijden hangt tot op een zekere hoogte niet van de auto af. Uiteindelijk is het de rijder die de input geeft", verklaart Rudy.

"Je hebt per auto een pace die je kan rijden om de auto heel te houden, of qua brandstof die je mag verbruiken, of qua energiemodus. Er zijn allerlei variabelen. Hoe een coureur daar mee omgaat, zo kan je het kaf van het koren scheiden."

"Uiteindelijk gaat constant rijden niet om de auto, tot op een zekere hoogte. Heb je een auto die de banden oprookt, of een batterij die helemaal leegloopt, dan kan je sowieso niet constant rijden. Ervan uitgaande dat dat soort facetten kloppen, dan hangt het niet van de auto af."

Sport of noodzaak?

Hoe dan ook, volgens Van Buren is het vandaag de dag steeds normaler geworden in de Formule 1 om je rondetijden zo te managen. Het zorgt er immers voor dat je sneller de finish bereikt dan wanneer je aan het begin van een stint probeert te maximaliseren.

"Ik denk niet dat het een sport op zich is voor een coureur om constante rondetijden te noteren", antwoordt hij desgevraagd. "Je kan het beter een strategie noemen. De auto wordt wel lichter, maar je hebt ook bandenslijtage. Je ziet in veel raceseries dat dat elkaar een beetje opheft. Het gewichtsvoordeel dat je krijgt vanwege minder brandstof, kan je wegstrepen tegen het gripverlies dat opbouwt naarmate je meer ronden rijdt."

"Het belangrijkste is: hoe kom ik zo snel mogelijk van A naar B?", benadrukt de simcoureur. "Dan zie je vaak dat het de beste manier is om niet vol gas te rijden in de eerste vijf ronden, maar juist in het begin iets inhouden, de band een kans te geven. Dan blijft de auto constant en kan je in die pace naar het einde rijden. Dat zie je in F1 heel erg duidelijk terug."

Toch komt er vaak wel een moment waarop een coureur van zijn engineer hoort dat hij zonder richttijd naar de finish of naar het einde van zijn stint mag vlammen. Van Buren legt uit waarom dat zo is.

"Hoeveel races rijden de coureurs nou echt van A tot B vol gas? Heel weinig. Overal zit management aan vast. Daarom zie je coureurs initieel een bepaalde rondetijd aanhouden, tot ze op een moment komen qua gewicht in de auto waarop ze iets meer van de band kunnen vragen. Uiteindelijk is rondetijd de energie in de band. Die wil je zo goed mogelijk verdelen", zo luidt zijn uitleg.

Het hele interview met Rudy van Buren zien? In de onderstaande video blikt hij terug op de race in Bahrein, maar ook vooruit op de tweede GP, in Saoedi-Arabië.

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China