Lando Norris begint aan het nieuwe F1-seizoen met een meerjarige contractverlenging bij McLaren op zak. Het team uit Woking gaf de Britse coureur in 2019 zijn kans in de Formule 1 en na enkele matige jaren heeft een opmerkelijke technische opmars voor een ommekeer gezorgd. McLaren en Norris streden ineens om podiumplekken.
Hoewel Norris werd geprezen als een van de sterren van het seizoen voor zijn prestaties op de baan, waren er een aantal momenten waarop hij erg zelfkritisch was en dit ook openbaar uitte. Maar ging hij hierin niet een stap te ver, aangezien zijn resultaten gewoon erg goed waren?
Het feit dat McLaren aan het eind van het vorige seizoen in staat was om te vechten voor polepositions en podiumplaatsen was verbazingwekkend, gezien de vorm van het begin van het seizoen. Bahrein bleek een miserabele seizoensopener en Saoedi-Arabië was niet veel beter. In Monaco was McLaren volgens Norris slechts de zevende auto van het veld qua snelheid.
Er werden wijzigingen aangebracht in het technisch management, maar de updates maakten het verschil. Dit had een verbluffend effect tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, waar Norris zich meteen bij de beste rijders kon voegen.
De auto werd nieuw leven ingeblazen en in de tweede helft van het seizoen pakte Norris zes tweede plaatsen en een keer een derde plek om McLaren aan de vierde plaats in het constructeurskampioenschap te helpen.
Anderen bekeken ook:
Grootste criticus
Hoewel Norris zelf altijd zijn grootste criticus is geweest, was hij vooral streng tijdens twee Grand Prix-weekend. Na het overschrijden van de tracklimits in de kwalificatie van de GP van Qatar baalde hij dat hij zijn kans op poleposition had laten lopen: "Ik had gewoon overstuur en ik ging eraf", zei hij na de sessie. "Het team heeft goed werk geleverd, ik heb het gewoon verprutst."
Nadat hij er ook niet in slaagde om pole te pakken tijdens de afsluitende GP van Abu Dhabi was hij andermaal zeer kritisch op zichzelf: "De auto was erg goed. Ik was snel genoeg voor de eerste plaats, maar ik deed het niet. Weer een zaterdag die ik heb weggegooid, ik ben teleurgesteld", zei Norris toen. "De fout in de laatste sector heeft alles verpest. Ik weet niet wat er gebeurde. De auto voor me reed me in de weg, maar ik neem het hem niet kwalijk. We zitten dicht genoeg op de limiet in de laatste kwalificatieronde, dat het kleinste verschil de auto volledig van slag kan brengen, zoals bij mij het geval was."
Terwijl de kritiek bij het publiek vaak overkomt als een manier om zichzelf op de borst te kloppen, lijkt het een bron van motivatie te zijn voor de races. Norris volgt zelden een slechte dag op met een andere en daarom zouden zijn uitlatingen een soort tactiek kunnen zijn - iets wat hij in een recent interview heeft gesuggereerd.
Het is niet zo'n heel andere tactiek dan wat we de afgelopen jaren hebben gezien bij Charles Leclerc. Ook bij de Ferrari-coureur moet de zelfkritiek het vuur aanwakkeren.
Wat Norris moet doen, is ervoor zorgen dat de constante zelfkritiek hem na verloop van tijd niet meer onderuit haalt. Voor de mensen die niet op de hoogte zijn van de stand van zaken, komt de kritiek hard over, zeker aangezien hij laat in het seizoen vaak Max Verstappen kon uitdagen en diens grootste concurrent was. McLaren en Norris zullen hopen dat de zelfkritiek niet nodig is in 2024.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!