Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Wie is Mattia Binotto en waarom heeft Ferrari hem nodig?

Rust, reinheid en regelmaat, dat is wat Ferrari volgens menigeen momenteel nodig heeft. Om de boel intern op de rails te krijgen is besloten om Maurizio Arrivabene uit zijn rol als teambaas te zetten en technisch directeur Mattia Binotto die verantwoordelijkheid per direct te laten dragen.

Arrivabene en Binotto, het zijn zo goed als elkaars tegenpolen: de een een gehaaide sigarettenboer, de ander een wetenschappelijk opgeleide ingenieur. Beiden lopen al heel wat jaren mee in de Formule 1, beiden kennen het team van Ferrari als hun broekzak. De Italiaan Arrivabene is pleite en de in Zwitserland geboren Binotto neemt het van hem over. Waarom is Ferrari zo blij met Binotto en wie is hij eigenlijk?

Mattia Binotto is een Ferrari-man in hart en nieren. De nu 49-jarige werkt al sinds zijn 25ste voor de Scuderia – hij weet haast niet beter, Binotto kwam uit de schoolbanken in een rol bij Ferrari terecht. De nieuwe teambaas heeft als het ware de Italiaanse droom waargemaakt: Binotto heeft zich in al die jaren opgewerkt van een achtergrondbaantje in het testteam van Ferrari naar de belangrijkste man van de renstal.

Evenals wijlen Sergio Marchionne heeft Binotto zijn opleiding buiten Italië genoten. Zoals gezegd: het is een geboren Zwitser (Lausanne), een man die afstudeerde aan de technische universiteit van Lausanne. Marchionne was uitgesproken fan van Binotto. Schepte de opleidingsachtergrond een band? Misschien. Waarschijnlijker is het, dat zowel Marchionne als Binotto een andere benaderingswijze had/heeft ten opzichte van de ‘standaard’ Italiaanse aanpak, waar onder meer Arrivabene om bekend stond.

- Marchionne en Binotto delen de 'on-Italiaanse' aanpak, die voor Ferrari wellicht succesvol kan zijn

Dat Binotto een erg goede ontwerper is heeft hij inmiddels bewezen. De over een Italiaans paspoort beschikkende Zwitser werd in de zomer van 2016 door Marchionne op de positie van technisch directeur gezet en Binotto leverde direct puik werk af. De wagen van 2017, de SF17H (waarvan in alle eerlijkheid gezegd moet worden dat er al een tijdje aan gebouwd werd toen Binotto zijn rol opnam), bleek een behoorlijk stuk beter dan de bolide waarmee in 2016 werd gereden.

De technische doorbraak vond plaats in 2018, toen onder leiding van Binotto een wagen werd afgeleverd die mogelijk tot veel meer in staat was geweest dan dat ze uiteindelijk voor elkaar heeft gekregen. Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen wonnen zes Grands Prix, maar dat hadden er ongetwijfeld meer kunnen zijn als bepaalde fouten niet waren gemaakt. De rust en kalmte die Binotto ook in zwaar weer uitstraalde, deed Marchionne in het voorjaar van 2018 denken.

Tekst gaat verder onder foto

De vorig jaar overleden Sergio Marchionne zag het zitten met Mattia Binotto

Marchionne, een Canadese Italiaan, wilde Binotto eigenlijk zo snel als mogelijk aan het roer van ‘zijn’ stal hebben. Het kwam er bij leven niet van voor de voormalig president. Marchionne overleed in juli, na een kort maar heftig ziekbed. Aan opvolgers Louis Camilleri (Ferrari-tak) en John Elkann (president FIAT-groep) om Marchionnes keuzes te betwisten. Uiteindelijk kreeg Elkann het laatste woord: hij gaf naar verluidt de klap waardoor Arrivabene moest vertrekken.

Aan Binotto de taak om Ferrari weer op haar pootjes terecht te krijgen, want ook al werd er in 2018 zesmaal gewonnen, de Italiaanse stal ligt op haar gat. Na het overlijden van Marchionne zijn managers en beleidsbepalers zoals haast gewoonlijk bij het team als kippen zonder koppen tegen elkaar in gaan schreeuwen, naar goed Italiaans gebruik, zou je haast cynisch zeggen. De rol van Laurent Mekies (sportief directeur) in het geheel mag niet worden onderschat en ook Jock Clear (engineer) zou weleens een belangrijke stempel kunnen drukken op het 'nieuwe' Ferrari. Herinneringen aan het gouden trio Jean Todt-Ross Brawn-Rory Byrne borrelen langzaam op.

Criticasters hebben hun eerste opmerkingen al klaar: Binotto, een technisch hoofd, als baas van een renstal? Heeft de geboren Zwitser überhaupt kaas gegeten van het politieke spelletje, en nog veel belangrijker, kan hij, gezien zijn briljante ontwerpen van de laatste jaren, niet beter achter de tekentafel blijven? Rust, reinheid en regelmaat is wat Binotto uitstraalt, maar of hij het over weet te brengen naar een honderden werknemers tellend team is nog maar de vraag.