De staat van de nieuwe regels van 2026 is bepaald niet zo stabiel als lange tijd werd gedacht. Al jaren wordt naar deze nieuwe regel-cyclus toegewerkt, maar inmiddels lijken de verschillende teams, leveranciers en zelfs de FIA zich toch enige zorgen te maken over de stand van zaken.
Uit simulaties zou namelijk blijken dat de half-elektrische motoren niet in staat zijn om het rechte stuk van circuits als Monza uit te rijden voordat de batterij leeg raakt. Dat zou dus betekenen dat de coureurs ergens halverwege het stuk al van het gas af moeten om de batterij een beetje te sparen. Het is een punt wat Red Bull een paar jaar geleden al aandroeg, al werd het toen weggewuifd als enkel een gerucht van één partij.
Nu neemt de FIA de zorgen echter een stuk serieuzer. Twee weken geleden in Bahrein stond er al een speciale meeting op de agenda over dit onderwerp, en volgende deze week staat het centraal in een meeting van de F1 Commissie. Mercedes-teambaas Toto Wolff is er niet bepaald van gecharmeerd.
"Als je de agenda van de F1 Commission leest, dan is het haast net zo hilarisch als sommige reacties op Twitter als het over de Amerikaanse politiek gaat", zegt hij tegen de media, waaronder RacingNews365. "Ik wil ons graag beschermen en niet reageren, maar dit is echt een grap. Vorige week was er een vergadering en nu staat het ineens wéér op de agenda."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!