De virtuele safety car werd in 2015 in het leven geroepen na het verschrikkelijke ongeluk van Jules Bianchi in 2014, die tijdens de Grand Prix van Japan van de baan gleed en tegen een kraanwagen knalde. De virtuele versie van de fysieke safety car wordt ingezet op het moment dat er een incident plaatsvindt, waarvan de nasleep relatief snel kan worden opgelost, zoals het wegslepen van een kapotte bolide. Vroeger werd in zulke gevallen niet altijd een safety car de baan op gestuurd, aangezien het verloop van de hele race daardoor voor iets simpels kon worden beïnvloed. Het gevolg was wel dat de Formule 1-bolides nog steeds met hoge snelheden langs de plekken des onheils reden terwijl er marshalls bezig waren op het asfalt of aan de rand van de baan. Door het invoeren van de VSC is dat niet meer het geval. Tijdens zo'n periode moeten de coureurs namelijk allemaal 30% langzamer rijden ten opzichte van een normale rondetijd. In de onderstaande video wordt haarfijn uitgelegd hoe de VSC precies werkt en hoe de coureurs nauw in de gaten worden gehouden.
KX7tJ9GnQo0
Meest gelezen