Achtergrond: het snelste Formule 1-rondje ooit

Er bestaat een gerede kans dat we Kimi Raikkonen volgend jaar niet meer terugzien op de grid. Mocht hij inderdaad vertrekken, dan doet hij dat met een knal. Hij zette op Monza weliswaar geen handtekening onder een nieuw contract, maar hij tekende wel voor het snelste Formule 1-rondje ooit.

Eén minuut, negentien seconden en honderdéénennegentigduizendste van een seconde had Kimi Raikkonen nodig om het snelste Formule 1-rondje te volbrengen. Uitgesproken in tijd lijkt het niet zoveel, maar vervang de seconden door gemiddelde kilometers per uur en je komt uit op 263,587. Daarmee is hij ruim een kilometer per uur sneller dan Juan Pablo Montoya. In 2004 was hij het die met de gillende BMW V10 achterin de Williams zijn naam in de geschiedenisboeken bijschreef.

Voordat Montoya het snelheidsrecord in handen nam was het een andere Williams-coureur die het record (258,982 kilometer per uur) in handen had. Keke Rosberg reed dat rondje echter niet zoals je zou verwachten op Monza, maar op Silverstone. Dat was in 1985 echter niet het Silverstone zoals we dat nu kennen, maar meer een recht-toe-recht-aan versie van het circuit, zonder chicanes en terugdraaiende hairpins.

Het toch al redelijk overzichtelijke circuit van Monza was in 1971 zo mogelijk nog eenvoudiger door de afwezigheid van de drie chicanes die we vandaag de dag kennen. Het stelde Chris Amon in de Matra in staat het record te vestigen dat Rosberg veertien jaar later pas weer zou verbreken: 251,214 kilometer per uur gemiddeld.

47 jaar en drie chicanes verder is het record dus in handen van Ferrari en Kimi Raikkonen en dus allang weer terug op Monza, de enige echter 'Temple of Speed'. Het is niet eens de pure snelheid die ervoor zorgde dat hij het recordrondje kon rijden, maar puur en alleen de absurd hoge downforcelevels van een moderne Formule 1-auto. Raikkonen kwam niet eens in de buurt van topsnelheden van 350 kilometer per uur, in tegenstelling tot Juan Pablo Montoya veertien jaar eerder.

Een side-by-side vergelijking van de twee rondjes van de voormalig McLaren-teamgenoten laat zien dat Raikkonen zijn winst boekt in Lesmo 1 en Lesmo 2, als ook in de Variante Ascari en de Parabolica. Op de rechte stukken rijdt de Colombiaan makkelijk weg bij de Fin.

De kans dat het record van Kimi Raikkonen lange tijd blijft staan, is groot. Volgend jaar gaat de aerodynamica op de schop om het inhalen te bevorderen, waardoor de bochtensnelheden kelderen. Het gewin aan topsnelheid daardoor zal niet opwegen tegen het tijdverlies in de bochten, waardoor Kimi Raikkonen zich bij een mogelijk afscheid voor lange tijd 'de snelste ooit' mag noemen. Geen verkeerde titel voor een Formule 1-coureur.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen