Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun

F1-stand

  • 1 HAM 187
  • 2 BOT 151
  • 3 VET 111
VT1 vr 28 jun 11:00 12:30
VT2 vr 28 jun 15:00 16:30
VT3 za 29 jun 12:00 13:00
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Achtergrond: tien jaar na het grote schandaal in Singapore

De eerste Grand Prix van Singapore markeert een prachtig jubileum – voor de 800ste keer in de historie wordt er een om het wereldkampioenschap meetellende Formule 1-race gehouden. Met Fernando Alonso krijgt de eerste nachtrace ooit bovendien een markante winnaar. Een verdiende zege, de Spanjaard moest zich van P15 naar voren knokken. Of toch..?

Een ronde nadat Alonso zijn eerste pitstop heeft gemaakt, klapt Renault-teammaat Nelsinho Piquet hard in de muur. De Braziliaan staat op een plaats waar geen kraan is gesitueerd en dus moet de Safety Car de baan op. Wat een toeval! Of toch..?

Terug naar het begin. Alonso wordt in 2005 en 2006 wereldkampioen achter het stuur van een Renault, het merk behaalt in beide jaren de titel bij de constructeurs. Voor een nieuwe uitdaging verruilt de Spanjaard Renault voor McLaren, maar na een achtbaanrit in 2007 keert hij voor 2008 terug op het oude nest. De Renault van dat seizoen is echter niets meer van wat het geweest is in de kampioensjaren van Alonso.

De tweevoudig wereldkampioen moet genoegen nemen met een hoop vierde plaatsen en wat additionele scores, waar Piquet door een briljante strategie (en een ongeluk van Timo Glock) op de Hockenheimring pardoes naar P2 rijdt. Als Alonso in Singapore ijzersterk voor de dag komt in de trainingen hoopt iedereen binnen Renault op een wonder. In de kwalificatie krijgt men een teleurstelling te verwerken – Alonso valt stil en moet het doen met startplaats vijftien.

Niet getreurd: Flavio Briatore, de teambaas van Renault, en Pat Symonds, de hoofdengineer, bedenken een waterdicht plan om Alonso naar voren te halen. Piquet, die verder toch geen deuk in een pakje boter rijdt, wordt opgeofferd. De Braziliaan wordt verteld dat hij vlak na Alonso’s stop een ongeluk moet simuleren, wat hij dan ook doet. Doordat er destijds nog reglementen van kracht zijn omtrent het binnenrijden van de pitstraat tijdens een neutralisatie (dat mag namelijk niet in de eerste twee ronden) komt Alonso in een zetel.

Nadat de toppers hun pitstops hebben gemaakt vindt Alonso zichzelf terug op P5, maar dan moeten een aantal gasten die voor hem rijden nog binnen komen. Uiteindelijk weet de Spanjaard de zege over de streep te trekken – op dat moment een populaire overwinning.

Als Piquet een jaar later, midden in het seizoen de deur wordt gewezen door Briatore, doet de Braziliaan een boekje open. De FIA en de WMSC horen alles met open mond aan: Briatore wordt geschorst, Symonds wordt geschorst en hoofdsponsor ING trekt de stekker uit haar samenwerking met Renault. Piquet en Alonso komen ermee weg: de Braziliaan kreeg immuniteit in ruil voor het verstrekken van informatie, de Spanjaard wordt niet als ‘het kwaad’ gezien.

Alonso mocht zijn besmeurde zege van 2008 overigens behouden, de Spanjaard zou in 2010 wederom zegevieren in de Singaporese straten. In die editie had hij geen crashende teammaat nodig..

Breaking Van der Garde: "Ik geloof in de Red Bull-Honda combinatie"