Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Achtergrond: tien jaar na het grote schandaal in Singapore

De eerste Grand Prix van Singapore markeert een prachtig jubileum – voor de 800ste keer in de historie wordt er een om het wereldkampioenschap meetellende Formule 1-race gehouden. Met Fernando Alonso krijgt de eerste nachtrace ooit bovendien een markante winnaar. Een verdiende zege, de Spanjaard moest zich van P15 naar voren knokken. Of toch..?

Een ronde nadat Alonso zijn eerste pitstop heeft gemaakt, klapt Renault-teammaat Nelsinho Piquet hard in de muur. De Braziliaan staat op een plaats waar geen kraan is gesitueerd en dus moet de Safety Car de baan op. Wat een toeval! Of toch..?

Terug naar het begin. Alonso wordt in 2005 en 2006 wereldkampioen achter het stuur van een Renault, het merk behaalt in beide jaren de titel bij de constructeurs. Voor een nieuwe uitdaging verruilt de Spanjaard Renault voor McLaren, maar na een achtbaanrit in 2007 keert hij voor 2008 terug op het oude nest. De Renault van dat seizoen is echter niets meer van wat het geweest is in de kampioensjaren van Alonso. De tweevoudig wereldkampioen moet genoegen nemen met een hoop vierde plaatsen en wat additionele scores, waar Piquet door een briljante strategie (en een ongeluk van Timo Glock) op de Hockenheimring pardoes naar P2 rijdt. Als Alonso in Singapore ijzersterk voor de dag komt in de trainingen hoopt iedereen binnen Renault op een wonder. In de kwalificatie krijgt men een teleurstelling te verwerken – Alonso valt stil en moet het doen met startplaats vijftien. Niet getreurd: Flavio Briatore, de teambaas van Renault, en Pat Symonds, de hoofdengineer, bedenken een waterdicht plan om Alonso naar voren te halen. Piquet, die verder toch geen deuk in een pakje boter rijdt, wordt opgeofferd. De Braziliaan wordt verteld dat hij vlak na Alonso’s stop een ongeluk moet simuleren, wat hij dan ook doet. Doordat er destijds nog reglementen van kracht zijn omtrent het binnenrijden van de pitstraat tijdens een neutralisatie (dat mag namelijk niet in de eerste twee ronden) komt Alonso in een zetel.

Nadat de toppers hun pitstops hebben gemaakt vindt Alonso zichzelf terug op P5, maar dan moeten een aantal gasten die voor hem rijden nog binnen komen. Uiteindelijk weet de Spanjaard de zege over de streep te trekken – op dat moment een populaire overwinning. Als Piquet een jaar later, midden in het seizoen de deur wordt gewezen door Briatore, doet de Braziliaan een boekje open. De FIA en de WMSC horen alles met open mond aan: Briatore wordt geschorst, Symonds wordt geschorst en hoofdsponsor ING trekt de stekker uit haar samenwerking met Renault. Piquet en Alonso komen ermee weg: de Braziliaan kreeg immuniteit in ruil voor het verstrekken van informatie, de Spanjaard wordt niet als ‘het kwaad’ gezien. Alonso mocht zijn besmeurde zege van 2008 overigens behouden, de Spanjaard zou in 2010 wederom zegevieren in de Singaporese straten. In die editie had hij geen crashende teammaat nodig..

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"