Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Onthuld: Dit is wat we weten over de nieuwe F1-motoren

RacingNews365 spijkert jouw kennis bij over de nieuwe motoren die we vanaf 2025 in de Formule 1 gaan zien. Of wordt het toch 2026?

De gesprekken over de nieuwe motor voor de Formule 1 gaan almaar door, waarbij het doel is om nieuwe grote namen als Audi of Porsche aan te trekken, maar tegelijkertijd de bestaande motorfabrikanten tevreden te houden. Hoe de F1 dat tracht de doen? RacingNews365 praat je bij over de huidige stand van zaken en over de technische aspecten waar nu over gesproken wordt.

Wanneer werd er voor het laatst gesproken?

De laatste (officiële) meeting over de toekomstige motorreglementen vond plaats tijdens het Grand Prix-weekend in Monza. Op zondagmorgen werden verschillende thema's besproken in de aanwezigheid van Mercedes, Ferrari, Renault en Honda (RN365 begreep dat laatstgenoemde onofficieel aanschoof), aangevuld met Porsche en Audi, beiden onderdeel van de Volkswagen Group dat graag wil weten welke koers de F1 wenst te varen. Een korte update van de F1 en de FIA gaf destijds aan dat men de gesprekken als 'bemoedigend' had ervaren en dat er in een later stadium een meer uitgebreid statement naar buiten zou worden gebracht. Dat is tot op heden niet gebeurd. Dat betekent echter niet dat er niks bekend is over wat er besproken is.

Hoe anders gaan de motoren zijn?

Een van de belangrijkste punten van afgelopen bijeenkomst was het principeakkoord over het afschaffen van de MGU-H. Het complexe motoronderdeel stond eerder al op de nominatie om afgeschaft te worden om het voor Porsche aantrekkelijker te maken om toe te treden, maar toen de autobouwer de keutel introk, schaarden de bestaande teams zich weer massaal achter de MGU-H. Nu echter hebben de bestaande fabrikanten ermee ingestemd om de MGU-H alsnog te laten vallen, mits er tenminste nieuwe fabrikanten toetreden tot de sport. Gebeurt dat niet, dan vreest men dat men veel tijd en geld heeft weggegooid. Om het vermogensverlies door het afschaffen van de MGU-H te compenseren, liggen er plannen op tafel om het elektrisch vermogen van de MGU-K op te hogen van 120 kWh naar 350 kWh, zo heeft RacingNews365 begrepen. Los hiervan kan energie worden teruggewonnen door ofwel vierwielaandrijving (maar enkel op de rechte stukken), of door tweewielaandrijving. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om actieve aerodynamica in te voeren in de sport in een poging brandstofverbruik verder terug te dringen. Tevens ligt de mogelijk om de batterijen te standaardiseren op tafel.

Nieuwe motor, nieuwe brandstof

Eerder deze week bracht de F1 nieuwe details over de nieuwe brandstof voor de toekomst naar buiten, die tegelijk met de nieuwe motoren geïntroduceerd moet gaan worden. In 2022 rijden de F1-auto's met E10-brandstof, een mix van 90% fossiele brandstof en 10% ethanol. Als de nieuwe motoren echter het daglicht zien, moet daar 100% duurzame brandstof doorheen stromen die in het lab ontwikkeld wordt als 'drop in'-brandstof. In essentie betekent dat dat die brandstof kan worden gebruikt zonder dat er structurele veranderingen aan de traditionele verbrandingsmotor noodzakelijk zijn.

Borgsom voor nieuwe fabrikanten

We hebben al aangegeven dat de bestaande fabrikanten afscheid willen nemen van de MGU-H, mits nieuwe fabrikanten zoals Audi en Porsche daardoor toetreden tot de sport. Echter, om een nieuw doemscenario en miljoenenverliezen voor de teams te ondervangen is er afgesproken dat er een borg betaald moet worden door partijen die interesse tonen. Deze website heeft begrepen dat dat om een forse som geld gaat. Dat geld krijgen aspirant-motorfabrikanten terug als ze daadwerkelijk op de grid staan. Trekken ze opnieuw tóch de keutel in, dan wordt dat geld verdeeld onder de bestaande fabrikanten. Een ander vraagstuk dat de gemoederen bezighoudt, is de vraag of Red Bull Powertrains een nieuwe fabrikant is en dus die borg moet betalen. Red Bull vindt van niet, omdat men enkel het intellectuele eigendom van Honda overneemt, maar de overige fabrikanten denken daar natuurlijk anders over. Er wordt overigens ook gesproken over een budgetplafond voor motorfabrikanten. Voorstellen lopen uiteen van 120 miljoen dollar (waar Mercedes voorstander van zou zijn) tot 160 miljoen dollar (waar Ferrari en Renault voorstander van zouden zijn). Porsche en Audi ondertussen geven aan in eerste instantie meer middelen tot hun beschikking te willen hebben, in combinatie met meer uren op de testbank. Dit zou dan gaan volgens een zelfde soort principe als voor de windtunnelsimulaties. De beste teams mogen daar minder uren in doorbrengen dan de teams die achteraan staan.

Worden de nieuwe reglementen uitgesteld?

Wanneer de nieuwe motoren geïntroduceerd gaan worden? De huidige motorformule loopt eind 2024 af, maar de bestaande fabrikanten willen graag een extra jaar om de complexe motoren te ontwikkelen. Echter, het huidige Concorde Agreement loopt eind 2025 pas af. Dat betekent dat als men de reglementen wil wijzigen, iedereen akkoord moet zijn, terwijl als de nieuwe reglementen samenvallen met de ingang van een nieuw Concorde Agreement de Formule 1 veel autonomer beleid kan maken. Naar verwachtingen zullen de gesprekken hervat worden tijdens de komende raceweekenden.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel