Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
mex Mexico
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Onthuld: Dit is wat we weten over de nieuwe F1-motoren

RacingNews365 spijkert jouw kennis bij over de nieuwe motoren die we vanaf 2025 in de Formule 1 gaan zien. Of wordt het toch 2026?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Honda F1

De gesprekken over de nieuwe motor voor de Formule 1 gaan almaar door, waarbij het doel is om nieuwe grote namen als Audi of Porsche aan te trekken, maar tegelijkertijd de bestaande motorfabrikanten tevreden te houden. Hoe de F1 dat tracht de doen? RacingNews365 praat je bij over de huidige stand van zaken en over de technische aspecten waar nu over gesproken wordt.

Wanneer werd er voor het laatst gesproken?

De laatste (officiële) meeting over de toekomstige motorreglementen vond plaats tijdens het Grand Prix-weekend in Monza. Op zondagmorgen werden verschillende thema's besproken in de aanwezigheid van Mercedes, Ferrari, Renault en Honda (RN365 begreep dat laatstgenoemde onofficieel aanschoof), aangevuld met Porsche en Audi, beiden onderdeel van de Volkswagen Group dat graag wil weten welke koers de F1 wenst te varen.

Een korte update van de F1 en de FIA gaf destijds aan dat men de gesprekken als 'bemoedigend' had ervaren en dat er in een later stadium een meer uitgebreid statement naar buiten zou worden gebracht. Dat is tot op heden niet gebeurd. Dat betekent echter niet dat er niks bekend is over wat er besproken is.

Hoe anders gaan de motoren zijn?

Een van de belangrijkste punten van afgelopen bijeenkomst was het principeakkoord over het afschaffen van de MGU-H. Het complexe motoronderdeel stond eerder al op de nominatie om afgeschaft te worden om het voor Porsche aantrekkelijker te maken om toe te treden, maar toen de autobouwer de keutel introk, schaarden de bestaande teams zich weer massaal achter de MGU-H.

Nu echter hebben de bestaande fabrikanten ermee ingestemd om de MGU-H alsnog te laten vallen, mits er tenminste nieuwe fabrikanten toetreden tot de sport. Gebeurt dat niet, dan vreest men dat men veel tijd en geld heeft weggegooid.

Om het vermogensverlies door het afschaffen van de MGU-H te compenseren, liggen er plannen op tafel om het elektrisch vermogen van de MGU-K op te hogen van 120 kWh naar 350 kWh, zo heeft RacingNews365 begrepen.

Los hiervan kan energie worden teruggewonnen door ofwel vierwielaandrijving (maar enkel op de rechte stukken), of door tweewielaandrijving. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om actieve aerodynamica in te voeren in de sport in een poging brandstofverbruik verder terug te dringen. Tevens ligt de mogelijk om de batterijen te standaardiseren op tafel.

Nieuwe motor, nieuwe brandstof

Eerder deze week bracht de F1 nieuwe details over de nieuwe brandstof voor de toekomst naar buiten, die tegelijk met de nieuwe motoren geïntroduceerd moet gaan worden.

In 2022 rijden de F1-auto's met E10-brandstof, een mix van 90% fossiele brandstof en 10% ethanol. Als de nieuwe motoren echter het daglicht zien, moet daar 100% duurzame brandstof doorheen stromen die in het lab ontwikkeld wordt als 'drop in'-brandstof.

In essentie betekent dat dat die brandstof kan worden gebruikt zonder dat er structurele veranderingen aan de traditionele verbrandingsmotor noodzakelijk zijn.

Borgsom voor nieuwe fabrikanten

We hebben al aangegeven dat de bestaande fabrikanten afscheid willen nemen van de MGU-H, mits nieuwe fabrikanten zoals Audi en Porsche daardoor toetreden tot de sport.

Echter, om een nieuw doemscenario en miljoenenverliezen voor de teams te ondervangen is er afgesproken dat er een borg betaald moet worden door partijen die interesse tonen. Deze website heeft begrepen dat dat om een forse som geld gaat. Dat geld krijgen aspirant-motorfabrikanten terug als ze daadwerkelijk op de grid staan. Trekken ze opnieuw tóch de keutel in, dan wordt dat geld verdeeld onder de bestaande fabrikanten.

Een ander vraagstuk dat de gemoederen bezighoudt, is de vraag of Red Bull Powertrains een nieuwe fabrikant is en dus die borg moet betalen. Red Bull vindt van niet, omdat men enkel het intellectuele eigendom van Honda overneemt, maar de overige fabrikanten denken daar natuurlijk anders over.

Er wordt overigens ook gesproken over een budgetplafond voor motorfabrikanten. Voorstellen lopen uiteen van 120 miljoen dollar (waar Mercedes voorstander van zou zijn) tot 160 miljoen dollar (waar Ferrari en Renault voorstander van zouden zijn).

Porsche en Audi ondertussen geven aan in eerste instantie meer middelen tot hun beschikking te willen hebben, in combinatie met meer uren op de testbank. Dit zou dan gaan volgens een zelfde soort principe als voor de windtunnelsimulaties. De beste teams mogen daar minder uren in doorbrengen dan de teams die achteraan staan.

Worden de nieuwe reglementen uitgesteld?

Wanneer de nieuwe motoren geïntroduceerd gaan worden? De huidige motorformule loopt eind 2024 af, maar de bestaande fabrikanten willen graag een extra jaar om de complexe motoren te ontwikkelen.

Echter, het huidige Concorde Agreement loopt eind 2025 pas af. Dat betekent dat als men de reglementen wil wijzigen, iedereen akkoord moet zijn, terwijl als de nieuwe reglementen samenvallen met de ingang van een nieuw Concorde Agreement de Formule 1 veel autonomer beleid kan maken.

Naar verwachtingen zullen de gesprekken hervat worden tijdens de komende raceweekenden.

Verstappen kan profiteren van Mercedes-problemen in Turkije

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk vooruit op de Grand Prix van Turkije, waar Max Verstappen mogelijk goede zaken kan doen als hij van Mercedes' motorproblemen kan profiteren. Beluister de podcast hieronder.

2 reacties

    x
    RN365-podcast Verstappen was opnieuw beter dan zijn Red Bull