Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Red Bulls 'geheime' DRS-wapen uitgelegd: daarom vliegt Verstappen over de rechte stukken

De concurrentie wilde maar wat graag weten hoe het DRS-systeem van Red Bull zo ontzettend efficiënt kon zijn. Wat eerst geheim was, is nu grotendeels ontrafeld, zo ook door onze technisch analist Paolo Filisetti.

RB19 DRS EFFECT
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Paolo Filisetti

Het geheim van de werking van Red Bulls DRS-systeem, of beter gezegd van de doeltreffendheid ervan, is misschien wel dat waar de concurrentie het meeste onderzoek naar heeft gedaan. De precieze werking lijkt geleidelijk te zijn ontcijferd door de concurrerende technici, niet in de laatste plaats die van Ferrari, met als doel de prestaties zo goed mogelijk na te bootsen. Het is geen eenvoudig proces om de werking van dit element te begrijpen, want blijkbaar hangt de doeltreffendheid af van verschillende onderlinge factoren die nauw met elkaar verbonden zijn. Het gaat daarbij niet enkel om factoren die aerodynamisch van aard zijn. Ook de dynamiek van de auto speelt een rol, met een hoofdrol voor de achterwielophanging op het moment dat het DRS-systeem opengeklapt is.

Op aerodynamisch niveau lijkt het nu duidelijk dat de interactie tussen de activering van DRS en de diffuser van de auto cruciaal is. Technici van concurrerende teams hebben vastgesteld dat de downforce die via de diffuser gegenereerd wordt, evenals 'drag', op moment X grotendeels wegvalt op het moment dat DRS wordt geopend. Dat kan ook, want in een rechte lijn heb je die downforce in mindere mate nodig. Op welke snelheid dat gebeurt, hangt af van de downforcelevels. Ruwweg geldt voor een high downforce-configuratie dat die drempel op 230 km/u ligt en voor een low downforce op zo'n 260 km/u.

Ook de wielophanging speelt zoals aangegeven een zeer bepalende rol. Red Bull hanteert het systeem dat zich het beste laat typeren als een 'antilift-systeem'. Normaal gesproken zal een auto aan de achterzijde iets omhoog komen door het openklappen van de achtervleugel, dit door de afgenomen downforce van de achtervleugel. De ophanging van de Red Bull gaat dit echter tegen, dat terwijl hij wel gevoelig blijft voor krachten van bovenaf die de auto naar beneden duwen.

Door de toename van de snelheid door het open DRS-systeem, zakt de auto, ingegeven door het beetje downforce dat nog wel door de vleugel gegenereerd wordt, nóg verder in. Daardoor kantelt de hoek waaronder de diffuser onder de auto staat nog verder, hetgeen zorgt voor een verder verlies van zowel downforce als drag, precies dat wat je in een rechte lijn wilt hebben. Het is een principe dat nooit eerder iemand voor elkaar heeft gekregen in een single seater Formule 1-auto.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"