Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Analyse: Waar blijven toch de Italianen in de Formule 1?

Met Antonio Giovinazzi staat er in 2020, evenals vorig jaar, welgeteld een Italiaanse coureur op de grid. Mijn pijn en moeite, want contractverlening bij Alfa Romeo was vorig jaar zomer lang twijfelachtig. Dat was dertig jaar geleden wel even anders.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

Zeg je Formule 1 dan zeg je (ook) Italië … en vice versa. Ferrari is er al sinds de start van het wereldkampioenschap in 1950 bij en hetzelfde geldt voor de Grand Prix van Italië, die met uitzondering van 1980 immer op het circuit van Monza is afgewerkt. Pirelli is alweer sinds 2011 de officiële en exclusieve leverancier van banden en tel uit je winst. En oh ja, Sauber gaat sinds vorig jaar formeel als Alfa Romeo door het leven. Viva Italia!

Maar hoe zit het toch met de coureurs? Daarmee wil het maar niet vlotten. De laatste wereldtitel van een Italiaanse F1-coureur dateert van 1953 (Alberto Ascari) en Giancarlo Fisichella staat in de boeken als de laatste Italiaanse Grand Prix-winnaar, met dank aan zijn zege met Renault in Maleisië in 2006. Dat is alweer 14 jaar geleden. Sterker nog: tussen 2012 en 2016 stond er zelfs geen enkele coureur uit De Laars in de Formule 1 aan de start. Schrikbarend, gezien het feit dat sinds 1950 liefst 98 coureurs met Italiaans paspoort de F1-haalden. Samen zijn ze goed voor 43 zeges, 207 podiums, 48 poles en 2.033,8 punten. En dan laten we Mario Andretti buiten beschouwing, die weliswaar als Italiaan werd geboren, maar als Amerikaan een succesvolle carrière opbouwde met 12 zeges en een wereldtitel in 1978.

Eén enkele Italiaan aan de start in 2020… Hoe anders was dat dertig jaar geleden. Wie de inschrijvingen van het seizoen 1990 erbij pakt, slaat de schrik om het hart. Veertien (!) Italianen pogen zich dat jaar te kwalificeren voor de Grands Prix. Weliswaar in een deelnemersveld met meer dan dertig inschrijvingen, maar toch. Een half Italiaanse Formule 1 zien we in feite, met daarbij ronduit klinkende namen. We sommen op: Riccardo Patrese, Alessandro Nannini, Ivan Capelli, Gianni Morbidelli, Stefano Modena, Alex Caffi, Michele Alboreto, Paolo Barilla, Andrea de Cesaris, Bruno Giacomelli, Claudio Langes, Nicola Larini, Pierluigi Martini, Gianni Morbidelli, Emanuele Pirro en Gabriele Tarquini. En dan tellen we ook nog eens zes (!) Italiaanse renstallen: van het machtige Ferrari via subtopper Benetton tot middenmoter BMS Scuderia Italia tot achterhoedeklanten Minardi, Osella en Coloni.

Waar is het misgegaan? Er zijn, zoals zo vaak, meerdere redenen aan te wijzen. Zo heeft de teloorgang van de tabaksreclame de Italiaanse aanwas bepaald niet geholpen. In het verleden was de Italiaanse tak van Marlboro superfanatiek bij het ondersteunen van jong en veelbelovend Italiaans racetalent. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mannen als Bruno Giacomelli, Andrea de Cesaris, Alex Caffi en Nicola Larini in de seventies en eighties. De aanhoudende economische onzekerheid in het Zuid-Europese land doet de ontwikkeling van racetalent de laatste decennia ook geen goed. Sponsoren staan niet langer in de rij, zoals vroeger wel het geval was met firma’s als Ragno, Beta, Candy, Ceramica Imola, DeLonghi, Benetton …

Daarnaast is er niet langer zoiets als de Italiaanse Formule 3, waarin jong Italiaans talent kon rijpen en doorstromen naar het Europese F3-kampioenschap. Ook de budgetvriendelijke Italiaanse Formule Abarth is niet meer. Ferrari heeft weliswaar al meerdere jaren een Young Drivers Academy, maar die staat open voor rijders van alle nationaliteiten. Als je maar snel bent, je paspoort doet er niet toe! En zo kan het dus gebeuren dat er in de Formule 2 en Formule 3 momenteel nauwelijks Italiaanse talenten zijn aan te wijzen die ‘geheid’ doorstromen richting Formule 1, alle goede bedoelingen van Luca Ghiotto in de F2 ten spijt. En dus moet Italië vurig hopen dat Ferrari-protegé Antonio Giovinazzi dit jaar een enorme groeispurt maakt in zijn ontwikkeling als Formule 1-coureur. Want anders zou 2021 wel weer eens een jaar zonder een coureur met de Tricolore kunnen worden.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2019

Volg hier het belangrijkste nieuws over de Italiaanse Grand Prix, de thuisrace van Ferrari.

0 reacties