Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Analyse: waarom er voor Ferrari nog geen man overboord is na GP Australië

Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc moesten in Australië lijdzaam toezien hoe Mercedes-rivalen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton eenvoudig met een dubbelzege aan de haal gingen. Waar het Italiaanse team als topfavoriet werd aangewezen na de sterke wintertestweken, daar kwam het in Melbourne niet bepaald uit de verf.

Goed, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar Ferrari is in ieder geval op achterstand begonnen. Mercedes beschikt na één Grand Prix over de maximale score van 44 punten, waar Ferrari voorafgaand aan de GP van Bahrein ‘slechts’ 22 stuks op de teller heeft staan. Toch is er nog geen nood aan de man: RacingNews365 legt uit waarom.

Achterstand niet onoverkomelijk Lewis Hamilton speerde in Australië voor liefst de 84ste keer in zijn Formule 1-carrière naar de poleposition. De Brit reed een 1.20,486, de snelste ronde ooit op het semi-stratencircuit in Melbourne. Vettel nestelde zich met een 1.21,190 op de derde plaats en leverde tijdtechnisch gezien 0,704 seconden in ten opzichte van Hamilton. Een gigantisch gapend gat, zo oordeelde menigeen, maar verkijk je er niet op – in 2018 begon Ferrari in de Australische kwalificatie namelijk ook met een enorme achterstand. Kimi Raikkonen werd namelijk dan wel tweede op de eerste Formule 1-zaterdag van 2018, de huidige Alfa-rijder had vorig jaar eveneens een grote achterstand ten opzichte van de polesitter – wat ook destijds Hamilton was. De Brit reed in 2018 een 1.21,164, Raikkonen klokte twaalf maanden geleden een 1.21,828. De achterstand van Raikkonen was slechts vier honderdsten van een seconden kleiner dan de achterstand van Vettel in 2019. Bovendien zat Vettel er zelf nog verder van af, al betrof het marginale verschillen. Credo: Hamilton en Mercedes zijn gewoonweg razendsnel in Australië.

Er is één ontzettend belangrijke factor in het verhaal: Valtteri Bottas

Valtteri Bottas had in Australië 2018 én 2019 grote invloed op de strategie van Ferrari Vertekend beeld In 2018 won Sebastian Vettel de Grand Prix van Australië, iets wat hij ook in 2017 flikte. Echter, in beide optredens had de Duitser ontzettend veel mazzel. Zowel in 2017 als in 2018 kreeg hij namelijk meerdere seconden cadeau door een pitstop te maken gedurende een Virtual Safety Car. Was deze neutralisatie er niet geweest, dan had Hamilton beide edities zonder enige twijfel op zijn naam geschreven. In 2019 was er niets mogelijk op strategisch gebied, aangezien er geen neutralisaties waren. Bovendien is er één ontzettend belangrijke factor: Valtteri Bottas. De Fin, die afgelopen zondag zo dominant te werk ging, was in 2018 in geen velden of wegen te bekennen op het Melbourne Grand Prix Circuit. Bottas maakte in Q3 een domme stuurfout, waardoor hij vanaf de vijftiende startplaats moest vertrekken. Mercedes had een ijzer minder in het vuur dan Ferrari en de laatstgenoemde stal kon zodoende een teamtactiek spelen. Raikkonen werd vroeg naar binnen gehaald om Hamilton uit de tent te lokken, Vettel ging juist lang door. Met dank aan de – voor Ferrari – perfect getimede VSC kwam Vettel na zijn stop voor Hamilton naar buiten. Had Bottas wél in de top meegereden, dan had Mercedes in ieder geval op twee paarden kunnen wedden in 2018 en was Bottas wellicht degene geweest die Raikkonen had ‘gecovered’. In 2019 bleek de meerwaarde van twee teamgenoten aan de leiding: Bottas had het op geen enkel moment lastig en sprak tijdens de wedstrijd zelfs over een tweede pitstop om op verse banden de snelste ronde te kunnen rijden. Circuit niet representatief Het wordt vaker gezegd, maar het verleden wijst ook daadwerkelijk uit: het Melbourne Grand Prix Circuit is een bijzonder stukje asfalt. Verhoudingen zoals deze in Australië te zien zijn, bieden meestal geen perfect beeld voor het verdere verloop van het seizoen. Ga maar na: in 2018 kwam Ferrari lichtjaren tekort op de zaterdag in Australië, waar de Scuderia twee weken later in Bahrein twee tienden voor de eerste Mercedes (Bottas) stond. Een ‘swing’ van liefst een seconde! Renault kroop van Melbourne naar Sakhir in 2018 bijna een seconde naar de leiders toe, waar ook Red Bull Racing drie tienden in twee weken tijd won. Tijdens de derde ronde van het WK van 2018 kwamen de kwalificatietijden vervolgens veel meer overeen met de tweede, dan dat ze tussen de eerste en de tweede wedstrijd deden. In China stond Ferrari namelijk wederom met twee wagens vooraan, met een duidelijk gat ten opzichte van Mercedes (0,5) en Red Bull Raicng (0,7). Renault volgde wederom op ongeveer anderhalve tel. Kortweg: in de huidige V6-turbohybridetijd, waarin gebruikt wordt gemaakt van de aerodynamische superbolides die in 2017 haar entree maakten, komt Mercedes gewoonweg ontzettend sterk voor de dag in de Australische kwalificatie.

Sebastian Vettel had te kampen met motorproblemen tijdens de GP van Australië Motorproblemen tijdens race Goed, het kwalificatieverschil is duidelijk en de reden waarom Vettel tweemaal achtereen ‘lucky’ zegevierde in Australië ook, maar waarom keken beide Ferrari’s dan op zondag wederom tegen een gigantische achterstand aan? Dat zat zo: Vettel kreeg tijdens de wedstrijd te maken met een motorprobleem. De hybridesystemen van zijn Ferrari vertoonden kuren en zodoende kon de Duitser niet het maximale uit zijn krachtbron persen. In elke ronde verloor Vettel een handvol tienden ten opzichte van de Mercedessen die voor hem reden. Max Verstappen kon de kreupele Ferrari middels een geslaagde actie buitenom passeren, maar waar de Nederlander een concurrent van Vettel is en zodoende vrij met de Duitser kan racen, daar moest Vettels Ferrari-collega Charles Leclerc middels een instructie van de pitmuur pas op de plaats maken. De Monegask bleef keurig achter zijn nieuwe stalmaat aan rijden, om zo af en toe een gat van meerdere seconden te laten vallen. Het tempo dat Leclerc wist te overleggen op het moment dat hij vervolgens dit grote gat dichtreed, suggereert dat de Monegask veel harder kon rijden dan zijn teamgenoot. Oftewel: de grote achterstand werd veroorzaakt door de kruipende Ferrari van Vettel en de keuze van de teamleiding om Leclerc er niet langs te laten. Vizier op Bahrein Natuurlijk is het voor Mattia Binotto en de zijnen moeilijk te verkroppen dat Mercedes een dubbelzege wist te scoren en Ferrari zelf niet verder kwam dan een vierde en een vijfde plaats, maar als de Scuderia het euvel waarmee Vettel tijdens de race had te kampen weet te verhelpen, dan moet er meer in het vat zitten voor de Grand Prix van Bahrein – overigens ook een race die in de afgelopen twee edities door Vettel werd gewonnen. Zoals bovenvermeld wist Ferrari in 2018 een ommezwaai van bijna een seconde te bewerkstelligen tussen de Australische en de Bahreinse Grand Prix. Krijgt de Scuderia dat in 2019 wederom voor elkaar?

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden