vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Analyse: zelfs tyfoon kan Ferrari niet in juiste windrichting blazen

Ferrari en het wereldkampioenschap Formule 1 van 2018: het is officieel geen ‘match made in heaven’. De Italiaanse stal won dankzij Sebastian Vettel de eerste twee races van het seizoen en de Duitser leek op weg om een sterke basis te leggen voor zijn vijfde titel, maar een dag voor de zeventiende Grand Prix van het jaar kan de Scuderia eigenlijk de aandacht al verschuiven naar 2019.

Vijftig punten heeft Mercedes-ster Lewis Hamilton voorsprong ten opzichte van Vettel en gezien de startopstelling voor de Japanse Grand Prix is de kans klein dat die voorsprong na de wedstrijd op het circuit van Suzuka ook maar een beetje kleiner is, onverwachte situaties daargelaten. Hamilton start als eerste, Vettel vertrekt vanaf P8.

Vanaf vrijdagochtend bleek Mercedes duidelijk een maatje te groot voor Ferrari. De Italianen waren tot aan hun thuisrace in Monza het te kloppen team – in ieder geval op het vlak van absolute snelheid – maar dat overwicht werd niet uitgebuit. Sinds Singapore regeert Mercedes weer, met optredens in Rusland en Japan onderstrepen de zilverpijlen in het najaar van 2018 absoluut niet stil te hebben gezeten.

Na zijn domme stuurfout in Duitsland verloor Vettel de kampioenschapsleiding en die klap is hij niet te boven gekomen. Goed, hij won op Spa-Francorchamps, maar de rest van de Grand Prix-weekends verliep om één of andere reden niet zoals gepland. Hongarije: foute call tijdens de kwalificatie. Italië: overmoed in de tweede chicane. Singapore: bizarre alternatieve strategie in de race, na onverwachte draai om de oren in de kwalificatie. In Rusland was Ferrari gewoonweg niet snel genoeg op de zaterdag en in Japan werd er tijdens wisselende omstandigheden ouderwets geblunderd.

Vijftig punten achterstand met nog vijf races voor de boeg, en in de eerste van die vijf races start jij zelf als achtste waar je grote titelrivaal vanaf plek één vertrekt. De uitgangspositie van Vettel voor de race van morgen is op zijn zachtst gezegd niet ideaal en de Ferrari-coureur ziet zijn kansen op titel nummer vijf als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eigenlijk kan worden geconcludeerd dat Ferrari al kansloos is, dat, zoals Max Verstappen na de kwalificatie treffend grapte, het kampioenschap al over is. Het ligt niet zozeer aan de snelheid die Ferrari tekort komt ten opzichte van Mercedes, maar vooral de verscheidene blunders die er worden gemaakt.

Tekst gaat door onder foto

Ferrari lijkt in een bepaalde onrust beslissingen te nemen. Voorbeeld: Mercedes liep tijdens de Italiaanse Grand Prix naar buiten, als teken dat men een pitstop zou maken. Ferrari liep (uit stress?) ook maar naar buiten en maakte daadwerkelijk een pitstop, waar Mercedes lachend weer naar binnen wandelde om later via een betere tactiek de race te winnen. In Japan hadden de zilverpijlen de intermediate-band voor het-geval-dat klaarstaan voor het laatste en allesbepalende segment van de kwalificatie, Ferrari schroefde als reactie die compound direct onder de wagens van Vettel en Kimi Raikkonen.

Vettel had het in de wachtrij voor het stoplicht aan het einde van de pitstraat al in de smiezen: deze compound was waarschijnlijk niet de juiste. Nog geen twee seconden nadat de Duitse viervoudig wereldkampioen dit over de boardradio had uitgesproken, reed Hamilton naar buiten op supersofts – droogweerbanden, dus. Ferrari snijdt zichzelf keer op keer in de vingers en over de kansen voor het seizoen 2018 hoeft gezien de meest recente ontwikkelingen op Suzuka eigenlijk niet eens meer worden gepraat.

Zelfs als zich een wonder voltrekt - Vettel wint de Japanse Grand Prix en Hamilton noteert een nulscore, dan nog staat Ferrari al buitenspel. Zoveel fouten in één seizoen zijn gewoonweg niet meer goed te maken. Hamilton spreekt altijd over zijn ‘fantastische team’ en laat geen mogelijkheid onbenut om zijn collega’s veren in het achterste te steken, maar de Japanse kwalificatie toonde wederom aan dat daar geen woord van gelogen is.

Vettel probeert tegen wil en dank de gemoederen nog een beetje te bedaren, maar teksten als ‘het is niemand kwalijk te nemen’ zijn eigenlijk niet serieus te nemen.