In aanloop naar het 2021-seizoen werden de grote regelveranderingen uitgesteld naar 2022, om er zo voor te zorgen dat de teams in de onzekere coronatijden geen bakken met geld uit moesten geven. Omdat de hoeveelheid downforce echter verder zou blijven toenemen en de Pirelli-banden die krachten niet meer aankonden, moesten alle teams aanpassingen doorvoeren aan hun vloer en diffuser. Die zorgden er volgens Aston Martin echter voor dat de teams met een lage rake, zij en Mercedes, harder werden geraakt en achterop raakten. De regels waren doorgevoerd vanwege de veiligheid, beweerde de FIA, maar Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer was het daar niet mee eens. "Dat is niet wat er in dit geval is gebeurd", riep hij ruim een maand geleden. Hij wilde dat zijn team gecompenseerd zou worden en dat de regels snel weer terug werden aangepast. "Het juiste om te doen is om in discussie te gaan met de FIA en erachter te komen wat er gebeurd is en waarom. Dan moeten we kijken wat er gedaan kan worden om het eerlijker te maken. Dat zal heel snel moeten gebeuren, want volgend jaar hebben we weer compleet andere auto’s." Wat Szafnauer precies in gedachten had, was niet duidelijk, maar hij wilde in ieder geval dat het 'eerlijker' zou worden. "Dat is het juiste om te doen", zei hij in april. "Wij zullen er als team alles aan moeten doen om de verloren downforce terug te winnen, maar tegelijkertijd moeten we in gesprek gaan met de FIA om te zien wat er gedaan kan worden om het eerlijker te maken." De afgelopen maand sprak de Britse formatie uitgebreid met de FIA. Teambaas Szafnauer lijkt tevreden te zijn met de uitkomst van die gesprekken, want voor hem is de kous inmiddels af, zo vertelt hij in Monaco aan onder meer RacingNews365 . "We hebben een goed gesprek, een goede discussie gehad om het proces te begrijpen en te snappen hoe de nieuwe regels allemaal tot stand zijn gekomen." "De kous is daarmee af, denk ik. Vanaf heden gaan we het er niet meer over hebben", aldus Szafnauer, die overigens aangaf wel blij te zijn met het handelen van de autosportbond wat betreft de kwestie flexibele achtervleugels. "We zijn er blij mee dat ze actie ondernemen. Het kost heel veel moeite om zo'n achtervleugel te ontwikkelen die dusdanig buigt, maar het kost nauwelijks moeite om een stijvere achtervleugel te creëren. Dat kan dus heel snel gebeurd zijn." Aston Martin zelf zal geen veranderingen door moeten voeren aan de achtervleugel, benadrukt de Amerikaan. "Alles buigt, maar de pilaren van onze achtervleugel buigen langer na niet zoveel als die van andere teams. We zitten aan de goede kant van de legaliteit, we hebben de tests met speels gemak doorstaan. Ja, het buigt een beetje, maar alles buigt. De pilaren en de achtervleugel zelf zijn super stijf", aldus Szafnauer.
Meest gelezen