Bandentactiek cruciaal voor Formule 1 GP China

10 apr. 14:40 Koen Bakker 0 reacties
De Grand Prix van China staat dit weekend op het programma. Het Shanghai International Circuit is altijd erg zwaar voor de banden en dat zal in 2018 niet anders zijn. Met veel uiteenlopende bandenkeuzes bij de drie topteams is het nu al een tactisch steekspel.

Mercedes, Ferrari en Red Bull met verschillende bandenkeuze naar China

De bandenkeuze voor de Grand Prix van China is de eerste van het seizoen waarbij er een compound wordt over geslagen. Pirelli koos voor de medium, soft en ultrasoft. De supersoft zit in het spectrum nog tussen de soft en ultrasoft, maar deze band wordt dus niet meegenomen naar het Chinese land. 

Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben alle drie een andere bandenkeuze gemaakt, wat deze Grand Prix nu al een tactisch schouwspel maakt, zeker omdat de Grand Prix van China bekend staat om de hoge bandenslijtage. Hieronder een overzicht van de eigenschappen van het Shanghai International Circuit: 

Lewis Hamilton heeft gekozen voor een set medium en zes setjes van zowel de soft als de ultrasoft. Teamgenoot Valtteri Bottas heeft een gelijke hoeveelheid setjes ultrasoft, maar twee setjes medium en vijf setjes soft. Mercedes heeft grote problemen met de slijtage van de achterbanden. De kans bestaat dus dat Mercedes zal gaan voor een tweestopper: ultrasoft-soft-soft. Op deze manier kan Mercedes de race hoogstwaarschijnlijk het snelst uitrijden zonder te veel last van overmatige slijtage.

Ferrari heeft gekozen voor een agressievere tactiek. Met twee setjes medium, drie setjes softs en acht setjes ultrasoft. De bandenslijtage van Ferrari ligt niet zo hoog als die van concurrent Mercedes. Met maar liefst acht setjes ultrasoft lijkt de tactiek duidelijk: ultrasoft-soft-ultrasoft

Red Bull heeft het iets minder agressief dan Ferrari aangepakt. Het team van Daniel Ricciardo en Max Verstappen heeft besloten om twee setjes medium, vier setjes soft en zeven setjes ultrasoft mee te nemen naar China. De tactiek van Red Bull lijkt het meest twijfelachtig, want met dit team weet je het nooit. Met de bandenkeuze heeft het team volop mogelijkheden om gedurende het weekend haar tactiek aan te passen.

In Australië begonnen ze de race bijvoorbeeld ook zowel met Ricciardo als met Verstappen op de supersoft, terwijl de hele top tien op ultrasoft begon. De waarschijnlijke tactiek van Red Bull is ultrasoft-soft-ultrasoft. Echter, als de pace van de medium niet tegenvalt en de band het lang vol houdt, kan het team uit Milton Keynes zomaar een eenstopper proberen: (ultra)soft-medium.

In de laatste volledig droge race in China in 2016 was de winnende tactiek een tweestopper. De nummer twee Sebastian Vettel en nummer drie Daniel Kvyat stopten echter drie keer. Wat het in 2018 wordt is een raadsel, maar een ding is zeker: de banden slijten hard in China.

De Grand Prix van China begint op zondag 15 april om 08.10 uur Nederlandse tijd. 

Ontvang het laatste F1 en Max Verstappen nieuws

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief!

Je bent successvol aangemeld!

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

Om te reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn.
Een account is gratis. Bekijk alle voordelen van een account hier.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen