Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bernie Ecclestone hekelt F1-bazen na 'rampzondag': "Ze deden alles fout"

Voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone zag hoe de huidige Formule 1-bazen er een potje van maakten afgelopen weekend in België. De 90-jarige Brit, die tot 2017 met de F1-scepter zwaaide, weet wel hoe hij met de situatie om zou zijn gesprongen als hij het nog voor het zeggen had.

Na drieënhalf uur wachten en wachten besloten de Formule 1-bazen en de FIA dat er niet zou worden geracet. Bernie Ecclestone, voormalig Formule 1-eigenaar, zat hoofdschuddend naar zijn tv te kijken en kon niet geloven hoe er met zijn kindje werd omgesprongen. "Het was een ramp", zo slaakt hij in gesprek met F1 Insider een hele diepe zucht. "Je kan het weer niet beïnvloeden, maar wat je wel kan beïnvloeden, is hoe je er mee omgaat. Je kon zien dat niemand de verantwoordelijkheid wilde nemen en de beslissing wilde maken. Het was alsof ze in een gewichtloze ruimte rondzweefden. Uiteindelijk deden ze alles fout", hekelt de 90-jarige Brit. Volgens Ecclestone speelden er wel degelijk commerciële belangen mee toen de safety car de baan op ging voor twee schamele ronden. "Hoe kan je nou twee ronden af laten leggen achter de safety car en als Stefano (Domenicali, F1-CEO, red.) zijnde voor de camera's gaan staan en zeggen dat er daar geen commerciële redenen voor waren..." De voormalige hoge pief meent dat het puur gedaan werd om aan de contractuele voorwaarden te voldoen. "Er zijn contracten. Door de race te starten en het minimum van twee ronden af te werken hebben ze aan hun contract voldaan en moet de organisator het geld betalen aan de Formule 1." Ecclestone zou zelf ook geprobeerd hebben om aan die contracten te voldoen, maar niet op deze manier. "Ik zou veel meer proberen dan een aantal ronden achter de safety car. Nu weet iedereen dat het alleen maar uit commerciële overwegingen zo is gebeurd. Het geld dat de commerciële rechtenhouder heeft verdiend met die twee belachelijke ronden, moet gebruikt worden om de fans te compenseren die tien uur lang in de regen hebben gestaan. Dan zou er nog genoeg geld overblijven." De Brit weet wel hoe hij er mee om zou zin gegaan. In zijn tijd maakte hij het ook wel eens mee. "In Fuji in 1976... Toen vertelde ik iedereen dat ze niet hoefden te starten als het het niet wilden, maar de race zou wel van start gaan. Niki Lauda reed toen de pits in na een ronde en gaf op. Erg consequent van hem, maar de rest ging wel verder. In 1990 regende het in Adelaide nog heviger dan afgelopen weekend in Spa. Wederom liet ik de keuze aan de coureurs om wel of niet mee te doen. We startten, maar na veertien ronden realiseerden we dat het geen zin had. Maar, we hadden het tenminste op een fatsoenlijke manier geprobeerd."

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024