Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bottas wisselde drie in plaats van vier banden tijdens pitstop in Bahrein

De oplettende kijker via F1TV had het misschien al opgemerkt: tijdens de Grand Prix van Bahrein wisselde Valtteri Bottas niet vier, maar slechts drie banden tijdens zijn laatste pitstop. Zo kon de Fin nog even doorrijden op zijn nog niet zo versleten rechtervoorband. Maar mag het eigenlijk wel wat Bottas heeft gedaan?

Het korte antwoord luidt: ja, maar er zitten wel de nodige haken en ogen aan het uitvoeren van een dergelijke bandenwissel. In het sportief reglement van de Formule 1 staat namelijk niet per definitie dat het verboden is om minder dan vier banden te wisselen tijdens een daarvoor bestemde pitstop. In artikel 24 lid 2 van het reglement valt te lezen dat 'elke set banden moet bestaan uit twee voor- en twee achterbanden die allemaal van dezelfde specificatie moeten zijn'. Dit houdt in dat een coureur niet mag rijden op bijvoorbeeld twee medium-voorbanden en twee harde achterbanden. Een rijder moet in principe op vier banden van dezelfde compound het kunstje flikken. In de zin daarna zit echter het addertje onder het gras, waar Mercedes en Bottas gebruik van hebben gemaakt. De banden moeten in principe van dezelfde compound zijn, maar 'sets van dezelfde specificatie mogen worden gemixt, na de kwalificatie'. Dat betekent dat de teams tijdens de race dus niet verplicht zijn om bij een pitstop alle banden te wisselen. Toch is het in de praktijk wel een logische keuze, omdat een nieuwe band altijd sneller is en weer langer meegaat dan wanneer je de band laat zitten. Maar waarom wisselde Bottas zijn rechter voorband dan niet tijdens zijn laatste pitstop? Dat had alles te maken met de oorzaak van de pitstop. Tijdens de safety car-fase, veroorzaakt door Lance Stroll die werd aangetikt door Daniil Kvyat, zag Mercedes dat Bottas een langzaam leeglopende band had, die veroorzaakt waren doordat hij door puin was gereden. Mercedes besloot toen Bottas op de harde band weer naar buiten te sturen. Daardoor had Bottas nog maar een set mediumbanden over. Toen Bottas vervolgens in ronde 25 weer binnenkwam voor mediumbanden, moest de oude set banden er wel onder toen hij in rondje 38 zijn laatste pitstop maakte. Omdat er echter geen rechter voorband meer over was - die was dus lek geraakt - moest de rechter voorband blijven zitten. Deze was dus dertien ronden ouder dan het andere rubber onder de Mercedes. Met nog negentien ronden te gaan, kon Mercedes onmogelijk een band van een andere compound onder de auto van Bottas zetten. Coureurs mogen in principe ook met banden van verschillende compounds rijden, maar dan slechts korte tijd. Volgens artikel 24 lid 4 mag 'iedere coureur die tijdens de race banden van verschillende specificaties gebruikt, daar niet langer dan drie ronden op rijden'. Anders hangt de rijder een straf boven het hoofd, schrijft het reglement voor. Anders dan in de vraag hiervoor is er hier echter geen aanwijsbare reden voor om dat te willen. Een tweede pitstop zou immers zoveel tijd kosten en rijden op verschillende bandencompounds zou niet bijzonder een voordeel opleveren dan rijden op dezelfde banden. Toch was de schade voor Bottas niet heel groot geweest als hij dat had gedaan: de Fin eindigde uiteindelijk als achtste en scoorde slechts vier punten. Bekijk hieronder de pitstop van Bottas, waarbij zijn monteurs nog wel doen alsof ze de band willen verwisselen:

1333119587295039497

pic.twitter.com/AjyY8MVg3M — Out of Context Mercedes (@NoContextMerc) November 29, 2020

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi