De start van de Grand Prix van Singapore verliep zeer enerverend. Lando Norris kwam goed weg vanaf de vijfde plaats en opende direct de aanval. De McLaren-coureur zag zelfs een gaatje aan de binnenkant van bocht twee om teamgenoot Oscar Piastri, maar dat verliep niet helemaal volgens plan.
Norris raakte Max Verstappen en beukte zo Piastri een beetje opzij. Het leidde tot spanningen binnen McLaren, maar Martin Brundle vond de actie briljant. Hij begint met een analyse van de start.
"De ideale racelijn voor de Formule 1 en alle nevenklassen loopt op dit tijdelijke stratencircuit over de rechterkant van het rechte stuk langs de pitstraat", begint Brundle aan zijn verhaal. "Die kant is daardoor veel schoner en biedt meer grip. Dat zorgde ervoor dat George Russell goed van zijn plek kwam, terwijl coureurs als Verstappen en Lewis Hamilton aan de linkerkant minder goed wegkwamen."
"Dat bracht Piastri dicht bij Verstappen, waardoor aan de binnenkant de deur openstond voor de snel gestarte Norris om succesvol aan te vallen en de binnenlijn te pakken voor bocht drie. Het was opportunistisch en ronduit briljant van Lando."
Toch plaatst Brundle een kanttekening. "Op het natte asfalt, en nadat hij de achterkant van Verstappens Red Bull had geraakt en zijn voorvleugel beschadigde, zette hij zijn agressieve inhaalactie voort door tegen teamgenoot Piastri aan te stuiteren. Die was daar op zijn zachtst gezegd niet van gecharmeerd. De wedstrijdleiding keek in de openingsronde niet al te streng naar het incident, en er volgde dan ook geen straf."
Nucleaire schade
Brundle had het incident al wel zien aankomen. "Piastri riep het team op om er iets aan te doen, gezien de 'geen contact'-regel tussen de coureurs, maar het team weigerde in te grijpen. Het zal ongetwijfeld een pittige nabespreking zijn geweest, en ik twijfel er geen moment aan dat de verhoudingen tussen de twee McLaren-coureurs vanaf nu onherroepelijk zullen veranderen. Dat was slechts een kwestie van tijd."
Daarna volgt een klemmende oproep aan McLaren. "Misschien moet McLaren de twee rijders nu gewoon vrij laten om het onderling uit te vechten, zonder inmenging en met de bokshandschoenen aan. Eventuele nucleaire schade zal immers worden beperkt door de noodzaak om races te finishen, punten te scoren, FIA-straffen te vermijden, Verstappen van het lijf te houden en zuinig om te gaan met de nieuwste onderdelen nu de focus steeds meer op 2026 ligt."
Brundle viel nog iets opvallends op. "Net als in Monza vroeg het team ook dit keer aan Norris - de leidende McLaren-coureur met het recht op de eerste pitstop - om dat voordeel op te geven, zodat hij teamgenoot Piastri kon helpen zich te verdedigen tegen Leclerc en zo meer punten te scoren. Maar ditmaal zei Norris 'nee' en dook hij als eerste de pits in."
"Toevallig was het vervolgens een razendsnelle stop, terwijl Piastri juist te maken kreeg met een rommelige tweede pitstop. Precies het omgekeerde van wat er in Monza gebeurde. Norris had de juiste beslissing genomen, maar ondanks dat hij Verstappen de hele race onder druk zette, vond hij geen manier om de Red Bull te passeren, zelfs niet terwijl Max hoorbaar klaagde over het schakelen en het gedrag van zijn auto", sluit Brundle af.
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!