Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Circuitbouwer hield geheim verborgen voor Wolff: "Verklapt succesformule Mercedes ook niet"

Een spectaculaire race op Paul Ricard? Door de aanpassingen die Dromo Circuit Design deed onder leiding van de Italiaan Jarno Zaffelli is die kans dit jaar een stuk groter. Maar ook aan Silverstone verrichtte het werk om het racen te verbeteren. De circuitbouwer legt uit aan RacingNews365 hoe hij te werk gaat.

Niet de snelheid zelf, maar de ervaring van snelheid door de coureurs is misschien wel belangrijker bij het inhalen, legt Jarno Zaffelli uit in gesprek met RacingNews365 . Hij haalt er een treffende anekdote bij. "In Silverstone vroeg Toto Wolff mij hoe het kan dat ze zo snel waren op die baan. Ik zei toen dat als ik dat zou uitleggen dat hetzelfde zou zijn als hij zou uitleggen hoe het komt dat hun auto zo snel is. Dat zegt hij natuurlijk nooit!" Datzelfde Silverstone is aangepast na werk van Jarno Zaffelli met zijn bedrijf Dromo Circuit Design. De circuitbouwer heeft met zijn werkwijze de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen. Zo laat hij bij een aanpassing van een circuit vaak de karakteristieke van de baan intact, de layout blijft hetzelfde: een succesrecept. "We doen dit werk nu zo’n twintig jaar en al in 2011 kwamen we erachter dat je het maximale uit de baan kunt halen, door slechts een aantal aanpassingen te doen. de layout is natuurlijk belangrijk, maar de derde dimensie is nog veel belangrijker. Dat heeft te maken met hoe de coureur het circuit ervaart." Zaffelli die in Nederland wat status heeft verworven door zijn aanpassingen aan het nieuwe Circuit Zandvoort, werkte onlangs nog aan Paul Ricard. Het Franse circuit staat nu niet bekend om z'n spectaculaire races. "We hebben vorig jaar aan Paul Ricard gewerkt omdat er wat problemen waren in de bochten. Er was nieuw asfalt gelegd, maar dat was niet sterk genoeg. Wij kregen de opdracht om een paar bochten opnieuw te asfalteren, uiteindelijk hebben we zeventig procent van het circuit gedaan, omdat ze zo onder de indruk waren van onze werkwijze. We hebben veel veranderd, zonder daarbij de de lay-out van de baan te veranderen. Dus als je van boven kijkt, ziet het er nog precies hetzelfde uit, maar vanuit het perspectief van een coureur voelt het compleet anders en ze zullen niet goed begrijpen waarom." Grote aanpassingen waren uit den boze, omdat het circuit belangrijk is voor datavergaring. "We konden niet veel veranderen, omdat Pirelli ons had gevraagd de baan zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Het is voor hun namelijk een belangrijke baan om data te vergaren en te vergelijken met voorgaande jaren. Het is geen exacte wetenschap, dus het is natuurlijk even afwachten hoe groot de veranderingen zijn." Of er een baan is die hij graag had ontworpen? Hij twijfelt geen seconde. "Suzuka. Dat spreekt voor zich, want als je daar ooit hebt gereden... Het is een circuit dat ik had willen ontwerpen, want ik zou er willen rijden. De vorm van de bochten, het hoogteverschil. Als je er alleen al loopt… veel circuits hebben dat niet, ze hebben geen ziel. Suzuka is een circuit met karakter, net als Imola en Mugello. Het is iets dat je voelt en dat gevoel wil ik de coureurs geven. Ik wil dat ze respect voelen en zich thuis voelen. Op Spa voel je dat respect, maar het oude F1-stratencircuit van Valencia heeft bijvoorbeeld weer nul uitstraling."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"