Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Circuitbouwer hield geheim verborgen voor Wolff: "Verklapt succesformule Mercedes ook niet"

Een spectaculaire race op Paul Ricard? Door de aanpassingen die Dromo Circuit Design deed onder leiding van de Italiaan Jarno Zaffelli is die kans dit jaar een stuk groter. Maar ook aan Silverstone verrichtte het werk om het racen te verbeteren. De circuitbouwer legt uit aan RacingNews365 hoe hij te werk gaat.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Niet de snelheid zelf, maar de ervaring van snelheid door de coureurs is misschien wel belangrijker bij het inhalen, legt Jarno Zaffelli uit in gesprek met RacingNews365. Hij haalt er een treffende anekdote bij. "In Silverstone vroeg Toto Wolff mij hoe het kan dat ze zo snel waren op die baan. Ik zei toen dat als ik dat zou uitleggen dat hetzelfde zou zijn als hij zou uitleggen hoe het komt dat hun auto zo snel is. Dat zegt hij natuurlijk nooit!"

Datzelfde Silverstone is aangepast na werk van Jarno Zaffelli met zijn bedrijf Dromo Circuit Design. De circuitbouwer heeft met zijn werkwijze de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen. Zo laat hij bij een aanpassing van een circuit vaak de karakteristieke van de baan intact, de layout blijft hetzelfde: een succesrecept. "We doen dit werk nu zo’n twintig jaar en al in 2011 kwamen we erachter dat je het maximale uit de baan kunt halen, door slechts een aantal aanpassingen te doen. de layout is natuurlijk belangrijk, maar de derde dimensie is nog veel belangrijker. Dat heeft te maken met hoe de coureur het circuit ervaart."

Zaffelli die in Nederland wat status heeft verworven door zijn aanpassingen aan het nieuwe Circuit Zandvoort, werkte onlangs nog aan Paul Ricard. Het Franse circuit staat nu niet bekend om z'n spectaculaire races. "We hebben vorig jaar aan Paul Ricard gewerkt omdat er wat problemen waren in de bochten. Er was nieuw asfalt gelegd, maar dat was niet sterk genoeg. Wij kregen de opdracht om een paar bochten opnieuw te asfalteren, uiteindelijk hebben we zeventig procent van het circuit gedaan, omdat ze zo onder de indruk waren van onze werkwijze. We hebben veel veranderd, zonder daarbij de de lay-out van de baan te veranderen. Dus als je van boven kijkt, ziet het er nog precies hetzelfde uit, maar vanuit het perspectief van een coureur voelt het compleet anders en ze zullen niet goed begrijpen waarom."

Grote aanpassingen waren uit den boze, omdat het circuit belangrijk is voor datavergaring. "We konden niet veel veranderen, omdat Pirelli ons had gevraagd de baan zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Het is voor hun namelijk een belangrijke baan om data te vergaren en te vergelijken met voorgaande jaren. Het is geen exacte wetenschap, dus het is natuurlijk even afwachten hoe groot de veranderingen zijn."

Of er een baan is die hij graag had ontworpen? Hij twijfelt geen seconde. "Suzuka. Dat spreekt voor zich, want als je daar ooit hebt gereden... Het is een circuit dat ik had willen ontwerpen, want ik zou er willen rijden. De vorm van de bochten, het hoogteverschil. Als je er alleen al loopt… veel circuits hebben dat niet, ze hebben geen ziel. Suzuka is een circuit met karakter, net als Imola en Mugello. Het is iets dat je voelt en dat gevoel wil ik de coureurs geven. Ik wil dat ze respect voelen en zich thuis voelen. Op Spa voel je dat respect, maar het oude F1-stratencircuit van Valencia heeft bijvoorbeeld weer nul uitstraling."

AlphaTauri presenteerde de AT02 van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda. De nieuwe auto van het zusterteam heeft boordevol Red Bull technologie aan boord én een nieuwe Honda-motor. Bekijk alle vernieuwingen in onderstaande video.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

0 reacties

    x