Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: De regels van 2017 zijn een mislukking

Met veel bombarie werden de nieuwe Formule 1 regels voor 2017 gepresenteerd. De F1 moest spectaculairder dan ooit worden! De coureurs zouden weer helden worden. Gladiatoren die vechtend voor iedere centimeter zij aan zij zouden racen met hun rivalen. Prachtige PR-praatjes, maar zoals we voor aanvang van het seizoen al voorspelden is er weinig van uitgekomen. Cosmetisch gezien is de F1 onder het mes gegaan met siliconen en botox in de vorm van bredere banden en vleugels, maar de pijnpunten zijn niet aangepakt. We noemden het in onze column van januari al " de midlife crisis van de Formule 1 ." De beloftes van de FIA zijn tot dusver niet uitgekomen. De rondetijden zijn niet met drie tot vijf seconden afgenomen, voor zover dat ook maar iemand kon interesseren. De verhalen over coureurs die bij de wintertest van pure vermoeidheid uit hun auto's getild moesten worden bleken complete onzin. Zelfs Robert Kubica die na zes jaar in een F1-auto stapt, met nog altijd slechts 40% van zijn spierkracht in zijn rechterarm rijdt met speels gemak 140 ronden. Bovenstaande dingen zijn niet eens het meest interessante. Wat veel belangrijker is, is dat de actie op de baan ver te zoeken is. Het aantal inhaalacties is met 55% afgenomen! In de helft van de races wisten 20 coureurs niet eens voor meer dan 10 inhaalacties te zorgen! In Rusland was er zelfs maar 1 inhaalactie te zien... een teamorder.. in Australië 2 en in Monaco 3. Voor coureurs is het nog moeilijker dan voorheen om dicht achter hun voorganger te rijden. Iets dat iedere ontwerper al bij de presentatie van de regels had voorspeld. Waarom verander je de regels dan op deze manier? Niemand interesseert het of een rondetijd drie seconden sneller is. Fans willen gevechten op de baan zien, willen actie zien en een stuk beleving. Passie en strijd, daar draait het om.

De pijnpunten in de sport zijn niet aangepakt, maar de verschillen in de Formule 1 zijn groter dan ooit geworden. De topteams van Mercedes en Ferrari hebben hun budget met vijftig tot honderd miljoen opgeschroeft om geen enkele kans onbenut te laten. Volgens schattingen verkwanselen deze teams dit jaar bijna 500 miljoen euro om twee auto's te laten racen. Ter vergelijking: Het team van Sauber moet het met een miljoen of 70 doen en het succesvolle Force India met een goede 125 miljoen. Wat moet de Formule 1 dan wel veranderen? Allereerst moet het stoppen met deze complexe hybride motoren. Ze kosten belachelijk veel geld en zorgen voor nul komma nu aan beleving. Daarnaast moet de FIA een elektronicaleverancier aanstellen voor alle teams die standaard software levert. Daarmee zijn we van allerlei foefjes van de teams af en weten we zeker dat iedereen het spelletje ook eerlijk speelt. Op het vlak van de aerodynamica kan het totaal geen kwaad om deze minder complex te maken. De FIA mag wat ons betreft best restricties aanbrengen waardoor er iets minder ontwikkelingsvrijheid is. Dat stopt de verkwanseling van honderden miljoenen door de topteams en maakt de verschillen kleiner. Beperk het gebruik van CFD en de windtunnels daarbij ook tot een acceptabel niveau. Het winnen van één tiende van een seconde per ronde kost nu al miljoenen. Op aerodynamisch vlak moet de F1 terug naar de tekentafel. Het is leuk dat een auto steeds harder gaat, maar de essentie van de sport is en blijft racen. Als je auto's zoveel downforce en drag geeft (verstoorde lucht achter de auto red.) dan is het onmogelijk om echt te knokken met elkaar. Coureurs klagen al over verlies van grip als ze binnen twee seconden van hun voorganger rijden. En zeg nu zelf: als een F1 auto een snellere variant zou zijn van een F2 auto, maar de races net zoveel actie zouden hebben als we nu in de F2 zien, wie zou er dan nog klagen? Hoe complexer een auto, des te kleiner de kans is op een raceklasse met volop actie op de baan.

Liberty Media wil de Formule 1 iets Amerikaanser maken. Ze willen actie, spanning, onvoorspelbare races en beseffen dat er dan heel wat moet veranderen. Het grote probleem daarbij is dat Liberty de regels niet opstelt, maar de oude mannen van de FIA. Juist, de club die vindt dat er een Halo op een auto moet, dat circuits nog breder moeten, grindbakken geasfalteerd moeten worden en een coureur voor iedere scheet bestraft moet worden. Binnen de FIA is het ook tijd voor verjonging. Mensen met frisse ideeën en een racehart, in plaats van een rollator. Het vertrek van Bernie Ecclestone was uitstekend voor de F1, maar mannen als Jean Todt brengen binnen de FIA ook geen vernieuwing. De F1 staat aan de vooravond van de belangrijkste veranderingen in de historie. Daarbij moet het racen centraal staan, met regels en technologie die eenvoudiger zijn en met auto's die gemaakt zijn om echt te racen. Pas dan krijg je het gedroomde spektakel in plaats van bij cosmetische ingrepen zoals de regels van 2017. Waarschijnlijk moeten we wel geduld hebben tot 2021.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel