Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ayrton Senna

Column: Senna draait zich om in zijn graf door moderne Formule 1

Ayrton Senna is samen met Michael Schumacher de meest legendarische Formule 1-coureur ooit. De Braziliaan kreeg hele volksstammen in beweging en maakte van de koningsklasse van de autosport een wervelende show. Niet alleen tientallen miljoenen Brazilianen stemden op zondag af op het TV-kanaal om het autoracen te kijken, wereldwijd was de interesse groot.

‘Sport is emotie’, is een term die ik dagelijks de revue laat passeren. Zet je bij het kijken van het speelfilm het geluid uit dan mis je de beleving, de emotie, de spanning en de sensatie. De Formule 1 heeft veel van de genoemde punten weggenomen in de afgelopen tien jaren. Emotie maakte plaats voor perfectie in een ziekenhuiscultuur dankzij de fabrieksteams en de toename van technologie in de sport. Coureurs rijden klinisch hun ronden in nagenoeg perfect voorgeprogrammeerde auto’s die op rails rijden, waarbij inhaalacties zelfs met geknutselde noodmiddelen als DRS spaarzaam zijn. Saai en emotieloos.

Denken we aan emotie en aan Formule 1 dan popt direct de naam van Ayrton Senna op. De ‘God’ van de Formule 1 van de jaren 80 en 90. Natuurlijk behaalde Prost meer wereldtitels, maar Senna genoot een veel grotere populariteit. Zijn manier van racen kreeg het publiek op de banken, zijn kwalificatieronden waren adembenemend en zijn commentaar en uitspraken fabelachtig en lang niet altijd zonder controverse. Een ding stond vast: als je Senna in beeld zag dan gebeurde er wat!

Senna was fel tegenstander van iedere vorm van elektronische hulpmiddelen in de Formule 1. Toen Williams begin jaren 90 de actieve vering introduceerde walgde hij daarvan. Als het aan de Braziliaan lag werd het per direct verboden, idem met zaken als traction control. Toen Schumacher in 1994 met speels gemak de bochten uitaccelereerde in zijn Benetton was Senna woest. Boosheid tot in tranen, want winnen door betere (illegale) elektronica dat hoorde niet. Een coureur moest het verschil maken.

Een Formule 1-auto bestuurde je volgens Senna met drie dingen: je kont, je rechtervoet en het talent dat ‘God’ jou gegeven had. Vooruit een vierde ding is ook handig: een stuur. Maar met de eerste drie moest jij als coureur het verschil kunnen maken. Dat verschil maken deed Senna, en niet alleen in een McLaren maar in iedere auto waarin hij reed. Altijd ging het op de limiet bij Ayrton en was het een gevecht tussen mens en machine. Prachtig was het als Senna sprak over dat magische gevoel waarbij het voelde alsof hij in een andere dimensie was. Met prikkelende uitspraken over de risico’s van het racen, het gaan voor ieder gat, het hekelen van tweede plaatsen en zijn continue strijd tegen onrecht en de FIA, zorgde hij altijd voor controverse in de Formule 1.

Tekst gaat verder onder de foto.

Met regelmaat beginnen mensen tegen mij over Senna, dat als die nu had geleefd Hamilton geen enkele titel had gewonnen of dat hij Vettel vierkant inmaakte. Daar geloof ik niet in, ik denk dat Senna doodongelukkig zou zijn in de moderne F1, want die is in niets ‘des Senna’. De Braziliaan zou nog liever naar de IndyCar gaan om echt te racen, dan plaats te nemen in een emotieloze raceklasse waarin coureurs nauwelijks nog het verschil kunnen maken.

Senna zou plaatsnemen in een Mercedes om na vijf ronden teleurgesteld en boos uit te stappen, zichzelf afvragend wat voor auto hij zojuist had gereden. Ja, het ding was snel en vloog door de bochten, maar waar is het plezier voor de coureur? De Braziliaan zou balen van het eenvoud waarmee de auto’s te besturen zijn, de hoeveelheid technologie en de saaie, voorspelbare races. Andere auto’s niet meer in kunnen halen, brandstof en banden sparen, de halve race vol gas rijden? F1 anno 2018 is meer een endurance kampioenschap dat gerund wordt door fabrikanten dan een raceklasse waarin het nog draait om coureurs.

De Formule 1 heeft behoefte aan helden, maar helden kunnen alleen ontstaan indien men het product grondig aanpakt. Je moet helden een podium geven om zichzelf te onderscheiden. Qua afmetingen en gewicht hebben de huidige F1-auto’s meer weg van een vrachtwagen, dan van een lichtgewicht Formule-auto waarmee je kan gooien, smijten en kan racen.

Ik zie Senna al hoofdschuddend bovenop het beeld van Christus in Rio de Janeiro zitten. Een traan loopt over zijn wang, zijn hart is gebroken en hij is bezig aan een passievolle handgeschreven brandbrief gericht aan Ross Brawn en Jean Todt:

Beste racevrienden,

Met tranen in mijn ogen en pijn in mijn hart heb ik de Grand Prix van Singapore gekeken. Maar mijne heren, waar is het toch misgegaan? Waar zijn we elkaar zo verloren geraakt?

De Braziliaan zou het ontslag van Jean Todt eisen en zichzelf per direct kandidaat stellen voor het voorzitterschap van de FIA. Gesteund door miljoenen racefans zou de benodigde verandering er onder hem wel komen. Als passievolle leider en voorvechter voor puur racen zou de ‘race-God’ zorgen voor verandering. Een man met een missie die niet zou rusten tot hij zijn doel had bereikt, in tegenstelling tot de oude knarren van het niveau Statler en Waldorf van de Muppet Show.

Voor mij het bewijs dat we Senna nog iedere dag missen in de Formule 1.