Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Conflicten houden Formule 1 in houdgreep zes weken voor aanvang seizoen

Zes weken voor aanvang van het nieuwe Formule 1-seizoen hangen er nog grote vraagtekens boven de Formule 1. Sterker nog, men zit zonder een up-to-date reglement. Wat is er loos?

Direct nadat RacingNews365 het nieuwe, driedaagse Formule 1-format introduceerde, een artikel waarin we uitlegden dat de Formule 1 teruggaat naar twee vrije trainingen van anderhalf uur, namen diverse F1-teams contact op om aan te geven dat er nog altijd over trainingen van zestig minuten wordt gesproken. Echter, meerdere controverses en onenigheid over bijvoorbeeld sprintraces maken dat een geüpdatete versie van de reglementen nog altijd niet op tafel ligt. De laatste versie van het reglement, versie 4, ging bijvoorbeeld niet tot in details in op de sprintraces van dit jaar. En met redenen. Voorheen werd aangekondigd dat er zes sprintraces zullen zijn in 2022, maar een aantal teams weigerde akkoord te gaan als daar niet meer financiële compensaties tegenover zouden staan. RacingNews365 heeft echter begrepen dat de FIA niet aan de 140 miljoen dollar wil tornen en dus is er een impasse bereikt. Simpel gezegd: als geen van beide partijen buigt, krijgen we in 2022 geen sprintraces in de Formule 1. Vorig jaar stuitte de sport op soortgelijke problemen, maar die werden verholpen door de teams financieel wél tegemoet te komen om het concept in ieder geval een eerlijke kans te geven. De FIA zou nu echter voet bij stuk willen houden. Het verhogen van het budgetplafond, terwijl hij juist met goede redenen verlaagd was voor 2022, staat haaks op de heersende filosofie dat de sport goedkoper moet worden. Kleinere teams zouden bovendien al hebben aangetoond dat een budget van 140 miljoen dollar in alle gevallen werkbaar zou zijn.

Wat te doen met Michael Masi?

Een ander punt van aandacht is het lot van wedstrijdleider Michael Masi. Het verhaal is nu dat hij zou worden vervangen door de Sporting Director van de Formule 1, Steve Nielsen. Dit echter kan problemen veroorzaken op Europees politiek niveau, aangezien de Europese Commissie akkoord ging met de commerciële rechtendeal op voorwaarde dat reglementaire (FIA) en commerciële zaken (F1) strikt gescheiden zouden worden, iets wat in dit geval niet het geval zou zijn. Hoewel een aantal Formule 1-teams, waaronder natuurlijk Mercedes, riepen om het ontslag van Masi, zien anderen zo één-twee-drie geen geschikte vervanger en zouden ze graag zien dat Masi een tweede kans krijgt. In dat geval zou hij beter ondersteund moeten worden en minder afgeleid moeten worden door neventaken en nevenposities binnen de Formule 1. Bovendien zou de nieuw FIA-president Mohammed Ben Sulayem niet zwichten voor de individuele eisen van F1-teams. Dat het onwaarschijnlijk is dat Masi de deur wordt gewezen, blijkt wel uit hoe het onderzoek naar het gebeuren in Abu Dhabi vorm krijgt. Details over de bijeenkomst over dit thema van afgelopen week zijn spaarzaam, maar naar verluidt zou er gesproken zijn over hoe de safety car in te zetten en niet zozeer over de positie van Masi. Het feit dat Masi de vergadering zelf voorzat, was misschien wel het belangrijkste teken aan de wand.

Voorlopig worden geen knopen doorgehakt

De volgende bijeenkomst van de Formule 1 Commissie is op 14 februari aanstaande. Een definitief besluit zal echter moeten wachten tot 18 maart - inderdaad de dag waarop het nieuwe Formule 1-seizoen officieel begint. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat Lewis Hamilton zijn gezicht in Bahrein zal moeten laten zien, niet wetende wat de uitkomst van het onderzoek gaat zijn. Het betekent ook dat men in ieder geval tot en met die ochtend van 18 maart vast moet houden aan Masi, tenzij men buiten het onderzoek om besluit juridische stappentegen Masi te ondernemen, ironisch genoeg precies datgene waartegen Mercedes uiteindelijk zelf besloot. Een eenvoudige oplossing voor zaken lijkt er niet te zijn, maar kijkend naar de genoemde thema's lijken de volgende uitkomsten voor de hand te liggen: de vrije trainingen zullen net als in 2021 allemaal zestig minuten duren, het doorgaan van sprintraces lijkt onwaarschijnlijk. Mochten er in 2022 sprintraces zijn dan zal dit aantal waarschijnlijk niet de beoogde zes, maar slechts drie zijn. Masi blijft waarschijnlijk nog minstens één jaar aan als wedstrijdleider. Die functie zou hij dan met twee man direct onder hem bekleden en zonder inmenging van anderen. Een ander alternatief is dat men de functie van wedstrijdleider gaat rouleren. Voor wat Hamilton betreft... Wie weet?

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'