De overwinning van Lando Norris op Zandvoort was een heel duidelijk signaal aan het adres van Max Verstappen en Red Bull Racing. De Brit won met een zeer groot verschil en deelde zo een aardige tik uit aan de concurrentie. De stelling in de Formule 1-podcast van RacingNews365 is dan ook: 'we mogen het nu wel echt zeggen, er is serieus reden tot paniek bij Red Bull en Verstappen.
Autocoureur en analist Tom Coronel heeft daar wel een mening over. "Daar kunnen we niet meer omheen. Dit was de duidelijke knock-out op de neus. Het allerergste vond ik nog die laatste ronde van Lando Norris. Hij perste er nog even een 1:13.8 uit, terwijl Max in de laatste ronde een 1:15.8 reed. Dat verschil was dus twee seconden. Het is nu overduidelijk: wat Red Bull had, heeft McLaren nu. En dan heb ik het over de banden", zo begint Coronel zijn verhaal.
"De banden fikken na 15 ronden helemaal onder de Red Bull vandaan. Dan is het klaar, dan is het op. En je ziet dat het bij McLaren wel stabiel blijft. Dat vind ik bijzonder, want het was voorheen nog andersom." Dan breekt Dimmers even in. "Maar Tom, je zegt: 'ik vind het heel bijzonder dat die banden wegfikken'. Als je keek hoe Max moest rijden met die Red Bull..." Coronel neemt vervolgens weer over. "Hij was aan het zoeken naar de grip. Je zag dat hij heel aparte lijnen reed. Hij probeerde het gewoon en dat begrijp ik ook, want je moet het ergens wel een beetje gaan zoeken. Maar als de banden er onderuit fikken, kan je zoeken wat je wil qua lijn. Dan gaat het hem niet worden."
Anderen bekeken ook:
Dan neemt de F1-kenner het weer van Coronel over. "Je hebt mij altijd geleerd dat je de apex moet raken, maar hij was echt aan het vechten met dat ding. En als je dan die onboards ziet... Vroeger stuurde hij gewoon in en was er rust. Nu was het telkens corrigeren en corrigeren. Wat we vroeger bij Perez zagen, zien we nu ook bij Max."
Dimmers vervolgt: "En je zag het voorafgaand aan het weekend al een beetje aankomen, want ze gingen terug naar de spec van China. De race in China was uit mijn hoofd in april, dat is ongeveer een half jaar geleden. In de Formule 1 staat dat gelijk aan drie jaar geleden. Als je terug moet gaan naar een auto die zoveel maanden geleden op het asfalt stond... Gemiddeld winnen de meeste teams een seconde of anderhalve seconde tijdens het seizoen. Je gaat terug naar oude updates, dan ben je hem aan het downgraden. Maar het is wel alarmfase 1 en niet zozeer omdat hij nou 20 seconden aan zijn broek heeft gekregen." Vervolgens grapt Coronel dat het zelfs alarmfase drie is voor Verstappen en Red Bull.
"Van de laatste zes races heeft hij er eentje gewonnen", zo stelt Dimmers, waarna de autocoureur het weer overneemt. "En toen was het ook niet makkelijk. Je ziet dat het verschil wordt gemaakt door de banden heel te houden. En dat lukt McLaren nu gewoon, terwijl Red Bull daar de laatste twee jaar eigenlijk altijd beter in was. Daar zie ik wel een serieus probleem." Dimmers: "Het is in wel een feit dat ze het in een keer helemaal kwijt zijn. En dat het ook niet goed is gekomen."
Ook interessant:
Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag
De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!