Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De dag dat de Formule 1 het won van het regelboek

In een oersaai seizoen, waarin elk beetje opschudding de kop in werd gedrukt door de wedstrijdleiding, gloorde er afgelopen weekend hoop aan de horizon. Er was sprake van sensatie en de wedstrijdleiding gooide voor de verandering eens géén roet in het eten.

Tot dusver kreeg de Formule 1-kijker niet het meest enerverende seizoen voorgeschoteld. Zowel in Bahrein als Monaco was er sprake van enige spanning en drama, maar de liefhebber zal niet op de banken hebben gesprongen. Als er dan wél iets spannends gebeurde, zat het grote boze regelboek van de wedstrijdleiding in de weg, waarmee veel sensationele momenten teniet werden gedaan. Niet enkel het controversiële moment waarbij de winst van Sebastian Vettel werd afgepakt in Canada is daar een treffend voorbeeld van. Ook de dubbele straf voor Daniel Ricciardo, die een spannend slotstuk bracht aan een verder oersaaie race, gooide roet in het eten. Tegelijkertijd zagen we een opper-dominant Mercedes, dat alle overwinningen aaneen wist te rijgen en een Lewis Hamilton die zowel in punten als in races aan de horizon verdween. Ook dat kwam de spanning bepaald niet ten goede. Ondergetekende maakte dan ook langzaam voor zichzelf de keuze niet meer zo zeer naar het kampioenschap en de punten te kijken, maar gewoon naar de afzonderlijke races. Vettel had zodoende 'gewoon' gewonnen in Canada, Ricciardo was in Frankrijk 'gewoon' in de top tien geëindigd en Max Verstappen was fraai tweede in Monaco. Het was voor mij de enige manier om dit seizoen iets draaglijker te maken. Het doet je afvragen. Heeft de FIA zichzelf vóór dit seizoen de vraag gesteld: “Hoe kunnen we mensen nog ná de race in spanning houden en erover door laten praten tot de volgende race?”, waarop zijn collega een helder momentje had en controversiële straffen voorstelde. Het moment waarop Verstappen in Oostenrijk Charles Leclerc inhaalde en er een lichte touche plaatsvond, werd niet enkel met enthousiasme ontvangen. In plaats van vreugde, overheerste immers de gerechtvaardigde vrees dat hij nu toch wel een straf zou krijgen. Doodzonde natuurlijk, dat wij als racepubliek ons bij mooie inhaalacties steeds moeten afvragen ‘of het wel mag’. Enthousiasme moet in veel gevallen nu eerst even plaatsmaken voor behoudendheid. Zo ook na de race in Oostenrijk. Nog vele uren erna zelfs. Maar zondag overwon niet enkel een magistrale Verstappen, maar ook het vrij kunnen en mogen racen. Zondag volgde op een actie op de limiet geen repercussies. En goddank, deze week hoeven we geen boze berichten te schrijven over hoe de FIA de Formule 1 kapotmaakt. Nee, gelukkig kunnen we deze week nagenieten van een uitermate bijzondere race. Eentje die de geschiedenisboeken in zal gaan vanwege de uitzonderlijke prestaties van Max Verstappen, en niet vanwege een straf die geen enkele echte raceliefhebber had gewild.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal