Als een duveltje uit een doosje deelde de FIA vrijdag het nieuws dat ze strengere vleugeltests gaan uitvoeren in de Formule 1. Het doel is ongetwijfeld om de veelbesproken flexwings in te dammen en zo het speelveld eerlijker te maken. Gedurende 2024 lagen de voor- en achtervleugels veelvuldig onder de loep, vooral omdat uit camerabeelden bleek dat de vleugels van McLaren en Mercedes flink doorbogen op het rechte stuk. Naast het verwijderen van de mini-DRS bij McLaren, bleef verdere actie echter uit. Volgens de statische tests van de FIA waren de overige onderdelen legaal.
Het leidde hier en daar tot wat verontwaardiging bij Red Bull en Ferrari, die zelf geen gebruik maakten van dergelijke flexwings. Daarom bestond de algehele verwachting dat de beide topteams in 2025 ook met een eigen versie van de flexwings zouden komen, mede door een eerdere aankondiging van de FIA. De mondiale autosportbond stelde eerst immers dat er niets zou veranderen aan de statische tests.
Het betreft dan ook een drastische FIA-ommezwaai, met gevolgen. De teams hebben alle onderdelen logischerwijs al ontworpen én wellicht gebouwd, waardoor de mondiale autosportbond niet in één keer alle tests kan aanpassen. De nieuwe richtlijnen voor de achtervleugel gaan bij de seizoenstart in Australië al in, de richtlijnen voor de voorvleugels vanaf de Grand Prix van Spanje in juni.
De FIA meldde het volgende in eem statement. "Na verdere analyse door het FIA Single Seater Department na afloop van het seizoen 2024, zijn we vastbesloten om ervoor te zorgen dat flexibiliteit van de carrosserie niet langer een onderwerp van discussie is voor het seizoen 2025. Als onderdeel van deze inspanning zullen we de omvang van de achtervleugeltests uitbreiden vanaf de start van het seizoen 2025 en zullen we extra voorvleugeltests introduceren vanaf de GP van Spanje. Door deze gefaseerde aanpak kunnen teams zich aanpassen zonder bestaande onderdelen onnodig weg te gooien."
Terugfluiten
Goed, maar waarom zijn flexibele vleugels zo interessant voor Formule 1-teams? Simpelweg omdat ze op hoge snelheid voor minder luchtweerstand zorgen, terwijl ze op lagere snelheden de vaste positie weer innemen met meer downforce tot gevolg op de gevraagde momenten. Dat leidt natuurlijk weer tot tijdwinst, iets waar Formule 1-teams constant naar op zoek zijn. Red Bull maakte in 2021 bijvoorbeeld ook tijdelijk gebruik van een flexibele vleugel.
Voor de FIA is en blijft het altijd een hoofdpijndossier. Vleugels zullen constant doorbuigen en het is bij een statische test zeer ingewikkeld om eventuele trucjes boven water te krijgen. Stiekem is het dus niet gek dat de FIA naar verluidt de tolerantie van vijftien millimeter heeft teruggebracht naar tien millimeter. Dat betekent dat een vleugel nu veel minder mag doorbuigen bij de statische test.
De conclusie? De FIA fluit McLaren en Mercedes wel degelijk terug met de nieuwe maatregel. Ondanks dat de beide teams in 2024 absoluut niet met illegale onderdelen rondreden, wil de FIA niet deze kant op met de sport. Oftewel, slim gedaan van McLaren en Mercedes, maar we gaan er nu toch voor liggen. Of de nieuwe tests echter uitkomst gaan bieden, moet nog blijken. Vorig seizoen werkten een paar teams er ook omheen en dat leverde een slim voordeel op.
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
Praat mee!