Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

De Formule 1 maakte zichzelf compleet belachelijk in Canada

Voor de tweede race op rij bepaalden tijdstraffen de samenstelling van het podium in de Formule 1. En tweemaal op rij ging het om relatief kleine incidenten waarover nog lang wordt nagesproken.

De Formule 1 staat anno 2019 niet bol van de spanning en eerlijkheidshalve is dat al jarenlang het geval. Na diverse dominante jaren waarin Mercedes dicteerde, besloten de regelgevers dat het anders moest. Er kwamen nieuwe bolides, met de breedte van een tractor, de lengte van een limousine en het gewicht van een cementwagen.

Alles zou beter worden. De coureurs konden harder dan ooit tevoren door de bochten, ronderecords zouden verbroken worden en de jongens zouden van de mannen gescheiden worden. En daar zaten we met zijn allen op te wachten! Echte kerels met ballen van staal, die hun ballen letterlijk uit hun broek reden. Op de limiet, zij aan zij, hard tegen hard! Want dat is toch waar de Formule 1 voor staat?

Als Formule 1-fan ben ik opgegroeid met de sport in de jaren negentig, de periode waarin de F1 volwassen werd na talloze crashes, schandalen, controverses en dodelijke ongevallen. Het was de meest boeiende periode voor de koningsklasse van de autosport, omdat er altijd wel iets gebeurde. Waren de races altijd spectaculair? Nee, maar dat zal in de F1 altijd zo blijven.

Wel genoot ik volop van de gevechten tussen Schumacher, Hakkinen, Coulthard en later met mannen als Alonso en Montoya. Op de limiet, soms erover. Maar werd er dan gestraft? Slechts zeer zelden. Ook in het middenveld, waar volop chaos was, of bij de talloze startcrashes en andere incidenten werd alleen een straf uitgedeeld als het écht nodig was.

Inmiddels kijk ik ruim 25 jaar Formule 1 en kreeg de sport voor mij een boost toen Max Verstappen het ingedutte gezelschap wakker schudde. Op het randje, soms eroverheen, maar meestal net binnen de kaders. Toch wordt tegenwoordig weinig meer gedoogd en lijken diverse coureurs in navolging van Max vaker bestraft te worden. We kunnen zelfs spreken van een heuse straffenbingo.

De manier waarop de GP’s van Monaco en Canada vermoord werden, is werkelijk om te janken

In 2017 werd beloofd dat coureurs vrijer mochten racen, want die gladiatoren in die brede auto’s moesten weer helden worden. Helaas weet de sport dat maar niet waar te maken - getuige de race van afgelopen zondag. Voor de tweede race op rij bepaalde de wedstrijdleiding de uitkomst van de race. Belachelijk! Een seizoen waarin nog minder leven zit dan in een gemiddeld mortuarium, wordt zo compleet om zeep geholpen.

Oranje bril? Rode bril? Nee, gewoon liefhebber van het spelletje autoracen. Ik kan oprecht genieten van iedere vorm van autosport. Daar waar coureurs in het WTCR of de IndyCars nog als kerels mogen rijden, elkaar na de race de waarheid vertellen en een biertje drinken, is iedere vorm van (bijna) contract in de Formule 1 anno 2019 verboden.

De manier waarop de GP’s van Monaco (waarin Max Verstappen zijn verdiende podiumplaats na de finish verloor met een tijdstraf) en Canada vermoord werden, is werkelijk om te janken. In een sport waarin het in zeven races zoeken was naar lichtpuntjes, in de vorm van inhaalacties of enige vorm van entertainment, wordt alles wat op racen lijkt direct bestraft. Als men op deze manier doorgaat, wordt de Formule 1 nog verder om zeep geholpen.

Voor mij als journalist is schrijven over controverse leuk, maar ik schrijf veel liever over controverse na geweldige gevechten op de baan waar de vonken vanaf vliegen. Gevechten waarbij de coureurs op de limiet met elkaar strijden, wat vloeken en na afloop dat welverdiende biertje met elkaar drinken. Dat is hoe racen in mijn beleving moet zijn.

De reactie van Sebastian Vettel in Canada was oprecht. Dat was woede, terechte woede. Zijn optreden na de finish was briljant. Laat ze maar even de klere krijgen met de interviews na de race. Zijn actie om de positiebordjes voor de auto's om te wisselen, was subliem. De winnaar van de GP van Canada? Dat was niet Lewis Hamilton, maar Seb. Alleen dachten die fossielen van de wedstrijdleiding daar anders over.

Fotoalbum

Rapportcijfers Formule 1-coureurs na GP Canada 2019

De Grand Prix van Canada 2019 was zeker niet de meest spectaculaire uit de 1004 races tellende historie van de Formule 1. Desondanks was er veel te doen omtrent de uitslag van de wedstrijd, aangezien de man die als eerste over de eindstreep kwam de wedstrijd niet op zijn naam schreef. Wie kreeg welk cijfer na de GP van Canada?

Bekijk het album

41 reacties