Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Romain Grosjean

De Formule 1 ontsnapte in Bahrein aan een ramp

Een engeltje had Romain Grosjean op zijn schouder. Nee, wel tien engelen waren het. Wat kan een coureur door het oog van de naald kruipen! Grosjean had bijzonder veel geluk dat hij zijn horrorcrash na kan vertellen, maar wat had ook de Formule 1 een geluk in Bahrein.

De dood, hij is altijd onlosmakelijk verbonden aan de autosport – zo ook aan de Formule 1. Waar geracet wordt met duizelingwekkende snelheden van 300 of soms zelfs bijna 400 kilometer per uur, daar rijdt de dood altijd mee. De Formule 1 bleef sinds 1994 vaak verschoond van dodelijke ongevallen en telde alleen nog het noodlottige ongeval van Jules Bianchi in Japan 2014. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar niet minder noodlottig.

Het is vaak de combinatie van tal van factoren die ervoor zorgt dat een crash van ‘wow’ naar een adembenemende stilte gaat – iets dat we vorig jaar ook zagen met Anthoine Hubert op Spa-Francorchamps. De oorspronkelijke impact was niet dodelijk, het was de tweede impact – de impact die niet te voorkomen was en die alles verwoestend was, die dodelijk was.

De FIA heeft sinds 1994 bijzonder veel gedaan om de autosport veiliger te maken. Betere crashstructuren, talloze veiligheidsmaatregelen op en rondom de circuits, veel strengere eisen aan de crashtests en de overlevingscellen voor de coureurs. Maar ook ‘simpele’ dingen zoals hogere cockpitranden en staalkabels door de voorwielophanging die moeten zorgen dat de wielen aan de auto blijven zitten bij een impact.

Enkele jaren geleden kwam daar ook de halo bij. ‘Het ding’ dat nog altijd spuuglelijk is en op veel weerstand stuitte. Ja, ook ik was (en ben) geen fan van het uiterlijk van de halo. Het pure uiterlijk van de auto’s werd erdoor aangetast in Europa en in Amerika – waar ze de aeroscreen introduceerden in de Indycar. Maar dat is natuurlijk niet het doorslaggevende, dat is het veiligheidsaspect.

Inmiddels volg ik de Formule 1 al meer dan 25 jaar en heb ik meer dan 500 Grands Prix en honderden andere autoraces gezien. Daarbij geniet ik keer op keer van de sensatie, de snelheid, de actie en ook een ‘goede’ crash. Eentje waarvan je naderhand denkt ‘wow’ – zoals Jacques Villeneuve bovenaan Eau Rouge in zijn BAR. Het zijn de momenten van mensen met engeltjes op hun schouder en in het geval van Villeneuve een macho uitspraak achteraf: “Dit was de beste crash uit mijn leven."

In die ruim 25 jaar heb ik ook veel helden zien 'vertrekken' uit de door mij zo geliefde autosport. Denk aan Ayrton Senna of Justin Wilson, Jules Bianchi of Greg Moore en mijn Italiaanse voorbeeld Alex Zanardi die tweemaal aan de dood ontsnapte, maar wel invalide door het leven moest gaan. Het zijn de momenten waarop je een brok in de keel hebt, momenten waarop er niets meer uit je handen komt en je op slot zit – of in het voorbeeld van Zanardi je gewoon een potje zit te janken.

Het zijn de momenten waarop je beseft hoe gevaarlijk autosport is en blijft. Gisteren was er weer zo’n moment, alleen ditmaal had Romain Grosjean een leger aan engelen op zijn schouders zitten. Er zijn echter nog genoeg vragen, want hoe kan een F1-auto anno 2020 nog in tweeën breken? En hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de monocoque zo door de vangrail vloog? En die vlammenzee, dat zou toch niet meer mogelijk moeten zijn?

Het zijn vragen voor later. Op dit moment overheerst alleen de blijdschap dat de mensen binnen de FIA echt wel weten waar ze mee bezig zijn. Dan kunnen wij als journalisten of fans wel zeiken over de looks van de halo, hij is gelukkig bewezen effectief en daar mogen we de FIA dankbaar voor zijn. Zonder halo stond er deze week geen Grand Prix op het programma, maar de begrafenis van Romain Grosjean.

Het klinkt hard, maar zo hard kan de autosport zijn en dat is iets dat we soms vergeten omdat het vaak zo goed afloopt. We mogen nooit vergeten dat autosport gevaarlijk is en zal blijven.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2020

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct van het circuit van Sakhir.

23 reacties

    x