We schrijven het jaar 2003. In het zestien races tellende jaar ontvouwt zich aan het einde van het seizoen een prachtig gevecht om de wereldtitel. Drie coureurs maken volop kans: McLaren-coureur Kimi Raikkonen, Williams BMW-coureur Juan Pablo Montoya en Ferrari-coureur Michael Schumacher. In race dertien van in totaal zestien zakt Ferrari door het ijs. Michael Schumacher komt op de Hungaroring niet verder dan de achtste plaats, terwijl Fernando Alonso die dag voor het eerst in zijn carrière een Formule 1-race wint. Het verschil tussen de twee? Alonso - en overigens ook alle concurrenten van Ferrari en Schumacher - rijdt op Michelin banden, terwijl de op dat moment vijfvoudig wereldkampioen zijn ronden rijdt op het rubber van Bridgestone. De titelaspiraties van Ferrari kwamen door het slechte resultaat in het gedrang en na de race ging de Italiaanse renstal op aanraden van haar bandenleverancier Bridgestone plots in protest bij de FIA. Volgens Bridgestone deed concurrent Michelin namelijk iets met haar voorbanden dat tegen de regels inging. Volgens de regels van dat moment moesten de banden, die voor de race werden geïnspecteerd, aan bepaalde afmetingen voldoen. Tijdens de race, nadat de banden dus al lang legaal waren verklaard, nam de maximale breedte van de Michelin-banden echter toe, waardoor de banden een groter oppervlak hadden en er meer grip kon worden gecreëerd. Ferrari ging naar de FIA en wilde dat alle teams met Michelin banden uit de uitslag van de Hongaarse Grand Prix werden geschrapt. Zo ver kwam het niet. Michelin had namelijk een grijs gebied gevonden in het bandenreglement. De reglementen gaven namelijk alleen aan wat de afmetingen van de banden moesten zijn vóór de race, niet tijdens of na een Grand Prix. De FIA ging toch in op het protest en voerde met nog drie races te gaan plots veranderingen door. Ook na de race zouden de banden voortaan worden gecontroleerd en de afmetingen worden opgemeten. Paniek brak uit bij Michelin, dat in allerijl een nieuwe band moest ontwikkelen. Het huidige rubber gebruikte de bandenleverancier in de Formule 1 namelijk al sinds 2001. Binnen slechts enkele dagen lukte het de bandenleverancier om aanpassingen door te voeren en bij de Italiaanse Grand Prix op Monza kwam het opdraven met nieuwe, aangepaste banden voor al haar klantenteams. De laatste drie races van het seizoen werden na de regelveranderingen gewonnen door Ferrari. Twee keer was het Michael Schumacher die won, een keer Rubens Barrichello. De Duitser wist met een nipte voorsprong van twee punten daardoor zijn zesde wereldtitel in de wacht te slepen, terwijl McLaren-coureur Kimi Raikkonen het moest doen met plek twee. In het kampioenschap voor de constructeurs trok Ferrari eveneens aan het langste einde, met veertien punten voorsprong op Williams BMW, dat aan het einde van het seizoen de titel uit haar handen zag glippen. Natuurlijk is het niet met zekerheid te zeggen of Ferrari door de regelwijziging kampioen is geworden. Was het protest van Ferrari bovendien wel het echte schandaal in dit verhaal, of waren het juist die breder dan toegestane banden van Michelin die schandalig waren? Oordeelt u zelf.
Meest gelezen