Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

De grootste F1-schandalen: Ferrari grijpt wereldtitel na bijzonder protest

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In 2003 profiteerde Ferrari kort voor het einde van het seizoen van een wijziging in de bandenreglementen, nadat het zelf een protest had ingediend. Uiteindelijk ging het team met titel aan de haal.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

We schrijven het jaar 2003. In het zestien races tellende jaar ontvouwt zich aan het einde van het seizoen een prachtig gevecht om de wereldtitel. Drie coureurs maken volop kans: McLaren-coureur Kimi Raikkonen, Williams BMW-coureur Juan Pablo Montoya en Ferrari-coureur Michael Schumacher. In race dertien van in totaal zestien zakt Ferrari door het ijs.

Michael Schumacher komt op de Hungaroring niet verder dan de achtste plaats, terwijl Fernando Alonso die dag voor het eerst in zijn carrière een Formule 1-race wint. Het verschil tussen de twee? Alonso - en overigens ook alle concurrenten van Ferrari en Schumacher - rijdt op Michelin banden, terwijl de op dat moment vijfvoudig wereldkampioen zijn ronden rijdt op het rubber van Bridgestone.

De titelaspiraties van Ferrari kwamen door het slechte resultaat in het gedrang en na de race ging de Italiaanse renstal op aanraden van haar bandenleverancier Bridgestone plots in protest bij de FIA. Volgens Bridgestone deed concurrent Michelin namelijk iets met haar voorbanden dat tegen de regels inging. Volgens de regels van dat moment moesten de banden, die voor de race werden geïnspecteerd, aan bepaalde afmetingen voldoen.

Tijdens de race, nadat de banden dus al lang legaal waren verklaard, nam de maximale breedte van de Michelin-banden echter toe, waardoor de banden een groter oppervlak hadden en er meer grip kon worden gecreëerd. Ferrari ging naar de FIA en wilde dat alle teams met Michelin banden uit de uitslag van de Hongaarse Grand Prix werden geschrapt.

Zo ver kwam het niet. Michelin had namelijk een grijs gebied gevonden in het bandenreglement. De reglementen gaven namelijk alleen aan wat de afmetingen van de banden moesten zijn vóór de race, niet tijdens of na een Grand Prix. De FIA ging toch in op het protest en voerde met nog drie races te gaan plots veranderingen door. Ook na de race zouden de banden voortaan worden gecontroleerd en de afmetingen worden opgemeten.

Paniek brak uit bij Michelin, dat in allerijl een nieuwe band moest ontwikkelen. Het huidige rubber gebruikte de bandenleverancier in de Formule 1 namelijk al sinds 2001. Binnen slechts enkele dagen lukte het de bandenleverancier om aanpassingen door te voeren en bij de Italiaanse Grand Prix op Monza kwam het opdraven met nieuwe, aangepaste banden voor al haar klantenteams.

De laatste drie races van het seizoen werden na de regelveranderingen gewonnen door Ferrari. Twee keer was het Michael Schumacher die won, een keer Rubens Barrichello. De Duitser wist met een nipte voorsprong van twee punten daardoor zijn zesde wereldtitel in de wacht te slepen, terwijl McLaren-coureur Kimi Raikkonen het moest doen met plek twee. In het kampioenschap voor de constructeurs trok Ferrari eveneens aan het langste einde, met veertien punten voorsprong op Williams BMW, dat aan het einde van het seizoen de titel uit haar handen zag glippen.

Natuurlijk is het niet met zekerheid te zeggen of Ferrari door de regelwijziging kampioen is geworden. Was het protest van Ferrari bovendien wel het echte schandaal in dit verhaal, of waren het juist die breder dan toegestane banden van Michelin die schandalig waren? Oordeelt u zelf.

6 reacties

    F1 2023 Drastische salarisverlaging dreigt voor coureurs als Verstappen en Hamilton