Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

F1-stand

  • 1 HAM 190
  • 2 BOT 135
  • 3 VER 110
VT1 vr 25 sep 10:00 11:30
VT2 vr 25 sep 14:00 15:30
VT3 za 26 sep 11:00 12:00
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 15:00 16:00
Race zo 15 nov 15:10 17:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 16:00 17:00
Race zo 06 dec 16:10 18:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

De grootste F1-schandalen: McLaren en liegende Hamilton spelen hoofdrol in de 'lie-gate'

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

In de 00's zagen we veel bijzondere situaties, gevechten en schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat decennium centraal in diverse schandalen en controverses.

In deze editie gaan we elf jaar terug in de tijd en werpen we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen. Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië, waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten.

Na afloop van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate schandaal.

Het 'lie-gate' schandaal

Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de derde positie, met Lewis Hamilton in vierde positie in zijn kielzog. De Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli, achter de safety car, in te halen.

McLaren sommeerde de kersverse wereldkampioen niet veel later via de radio om de Toyota-bolide weer terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht, trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'. Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo leek eventuele controverse voorkomen.

Totdat de stewards het incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton ongeoorloofd achter de satefy car had ingehaald. De Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen instructies van zijn team had gehad om de derde plaats terug aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.

Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië uitkwam dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk van McLaren moest doen.

Maar de stewards lieten zich geen tweede keer kisten en lieten er geen gras over groeien. Vanwege het misleiden van de stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt.

Een kleine maand later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs verantwoorden tegenover de FIA, waarna het een voorwaardelijke straf van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde.

RN365 Nieuwsdossier De grootste Formule 1-schandalen

Lees hier alle voorgaande edities van de rubriek met de grootste Formule 1-schandalen.

Exclusief Voormalig Ferrari-baas Domenicali wordt nieuwe F1-baas