In de 00's zagen we veel bijzondere situaties, gevechten en schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat decennium centraal in diverse schandalen en controverses. In deze editie gaan we elf jaar terug in de tijd en werpen we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen. Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië, waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten. Na afloop van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate schandaal.
Het 'lie-gate' schandaal
Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de derde positie, met Lewis Hamilton in vierde positie in zijn kielzog. De Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli, achter de safety car, in te halen. McLaren sommeerde de kersverse wereldkampioen niet veel later via de radio om de Toyota-bolide weer terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht, trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'. Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo leek eventuele controverse voorkomen. Totdat de stewards het incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton ongeoorloofd achter de satefy car had ingehaald. De Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen instructies van zijn team had gehad om de derde plaats terug aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging. Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië uitkwam dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk van McLaren moest doen. Maar de stewards lieten zich geen tweede keer kisten en lieten er geen gras over groeien. Vanwege het misleiden van de stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt. Een kleine maand later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs verantwoorden tegenover de FIA, waarna het een voorwaardelijke straf van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde.
Meest gelezen