Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

De grootste F1-schandalen: McLaren en liegende Hamilton spelen hoofdrol in de 'lie-gate'

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

In de 00's zagen we veel bijzondere situaties, gevechten en schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat decennium centraal in diverse schandalen en controverses.

In deze editie gaan we elf jaar terug in de tijd en werpen we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen. Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië, waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten.

Na afloop van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate schandaal.

Het 'lie-gate' schandaal

Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de derde positie, met Lewis Hamilton in vierde positie in zijn kielzog. De Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli, achter de safety car, in te halen.

McLaren sommeerde de kersverse wereldkampioen niet veel later via de radio om de Toyota-bolide weer terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht, trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'. Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo leek eventuele controverse voorkomen.

Totdat de stewards het incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton ongeoorloofd achter de satefy car had ingehaald. De Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen instructies van zijn team had gehad om de derde plaats terug aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.

Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië uitkwam dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk van McLaren moest doen.

Maar de stewards lieten zich geen tweede keer kisten en lieten er geen gras over groeien. Vanwege het misleiden van de stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt.

Een kleine maand later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs verantwoorden tegenover de FIA, waarna het een voorwaardelijke straf van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde.

RN365 Nieuwsdossier De grootste Formule 1-schandalen

Lees hier alle voorgaande edities van de rubriek met de grootste Formule 1-schandalen.

x