Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De grootste Formule 1-schandalen van het jaar

De Formule 1 is niet vies van een schandaaltje op zijn tijd. Ook in 2020 kwamen er weer wat schandalen aan het licht of kwamen er wat bijzondere situaties voor. We zetten ze op een rijtje.

Dat het Formule 1-seizoen pas echt in juli losbarstte, wil niet zeggen dat er in het half jaar daar voor niks is gebeurd. Het regende al schandalen in februari, toen de testdagen in Barcelona werden afgewerkt.

Het kopieergedrag van Racing Point

De monden in de F1-paddock vielen tijdens de testweken open van verbazing toen Racing Point de deur van haar garage in Barcelona open deed. Plots reed daar de Mercedes W10 van 2019, maar dan in het roze, naar buiten. Racing Point was druk bezig geweest om de ontwerpfilosofie van Mercedes te kopiëren. Het verscheen dan ook aan de start van de testweken en later ook aan de start van het seizoen met een bolide die zeer grote gelijkenissen vertoonde met de kampioensbolide van 2019 Alles en iedereen, behalve Mercedes en Racing Point, waren geïrriteerd, zeker nadat bleek dat het team erg sterk voor de dag kwam tijdens de testdagen. Nadat het seizoen maandenlang niet op gang was gekomen was de storm nog niet overgewaaid. Renault tekende na de eerste race in Oostenrijk namelijk meteen protest aan. Om precies te zijn tegen de brake ducts van het Britse team. Dat onderdeel zag er op het oog ook uit als een kopie van de brake ducts van Mercedes, terwijl deze op een lijst stonden met zogeheten listed parts, die helemaal zelf ontwikkeld moeten worden. De FIA gaf Renault gelijk en Racing Point kreeg een boete van 400.000 dollar en 15 WK-punten aftrek. Wel mochten ze de brake ducts blijven gebruiken vanwege een maas in de wet. De FIA pakte de daaropvolgende maanden door en voerde nieuwe regels in waardoor het kopiëren van volledige autoconcepten verleden tijd is vanaf volgend jaar. Omdat Racing Point het huidige autoconcept nog voor de invoering van die regels al in gebruik heeft genomen, hoeven ze voor het komende jaar in ieder geval geen aanpassingen te maken.

De schikking tussen Ferrari en de FIA

Dit schandaal begon eigenlijk al in 2019 en wie weet zelfs nog eerder. De hoeveelheid motorvermogen van Ferrari was vorig jaar namelijk dusdanig groot, dat de concurrentie hen verdacht van sjoemelen. Door navraag van onder meer Red Bull bij de FIA werden de regels omtrent de motoren verduidelijkt en plots was Ferrari allesbehalve snel meer. De ophef in de paddock was groot, zeker bij Red Bull, dat meende dat het de tweede plaats in het kampioenschap was misgelopen door een sjoemelend Ferrari. Gedurende de winter opende de FIA een onderzoek en kwamen er blijkbaar wat dingen aan het licht die niet helemaal in orde waren. Op de laatste dag van de tweede testweek, vijftien minuten voor het einde van de middagsessie, deelden de FIA en Ferrari plots met de wereld mede dat ze een schikking hadden getroffen over de motor, die voor altijd geheim zou blijven. In de hoop dat de storm tussen de testdagen en de eerste race zou overwaaien timeden ze het zo, maar ze hadden het mis. Alle teams, op Ferrari, Alfa Romeo en Haas na, sloegen de handen ineen, kwamen al snel in opstand en eisten duidelijkheid van de FIA en Ferrari over de inhoud van de schikking. Toen het coronavirus vervolgens de overhand kreeg in het nieuws en de leider van de oppositie Toto Wolff terug werd gefloten door het Mercedes-hoofdkantoor, verdween de kwestie naar de achtergrond voordat het een vervelend staartje kreeg. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook voor altijd zo blijven, want de strijdbijl omtrent de Ferrari-motor lijkt door alle partijen te zijn begraven. De schikking is en blijft geheim en sportief gezien werd het team dit jaar kei- en keihard afgestraft. Ferrari kende haar slechtste seizoen in veertig jaar.

Afgelasting Australië

Of het een schandaal te noemen is, dat valt misschien te betwisten. Dat de Grand Prix werd afgelast was op zichzelf zeker niet raar. Sterker nog, gezien de ontwikkelingen in de wereld leek het achteraf de enige logische oplossing. Maar het feit dat iedereen van over de hele wereld wel al was afgereisd naar Melbourne, de tienduizenden fans al voor de hekken stonden en het raceweekend pas op het allerlaatste mogelijke moment werd afgelast, was eigenlijk raar. Al in de weken en dagen voorafgaand aan de seizoensouverture was het namelijk duidelijk dat het coronavirus wel eens een spelbreker kon gaan vormen, maar toch bleef de Formule 1 er bij dat het evenement door kon gaan. Achteraf misschien wat naïef, maar in de beginfase van de pandemie was alles voor iedereen natuurlijk erg nieuw.

Hamilton die Marko onterecht aanviel op sociale media

In de aanloop naar het uitgestelde Formule 1-seizoen was Lewis Hamilton druk bezig met de Black Lives Matter-beweging. De Brit werd in de maling genomen door een artikel met niet bestaande quotes van Helmut Marko, waarin de Oostenrijker zich negatief over de activiteiten van de Brit zou hebben uitgelaten en deze als een 'afleiding' zou hebben bestempeld. Hamilton uitte stevige kritiek op zijn Instagramaccount met ruim twintig miljoen volgers en verwijderde deze na enkele uren toen de quotes onwaar bleken te zijn. Een publiekelijk excuus aan het adres van Marko of aan het adres van zijn volgers kwam er niet. Wel werd intern de strijdbijl eigenlijk al snel begraven.

Hoe Ferrari Vettel behandelde

Nog voordat het seizoen überhaupt begonnen was kreeg Sebastian Vettel plots een telefoontje van Ferrari-teambaas Mattia Binotto dat hij per 2021 zonder contract zou zitten, omdat Ferrari in zee was gegaan met Carlos Sainz. Het zorgde ervoor dat de Duitser compleet werd verrast en wereldwijd werd geïrriteerd gereageerd op het de manier waarop de Scuderia met hun (voormalig) stercoureur omging. Gelukkig voor Vettel heeft hij voor 2021 een nieuwe uitdaging gevonden, namelijk bij Aston Martin. De eigenaar van de autofabrikant en het Racing Point Formule 1-team ziet het helemaal zitten in de viervoudig wereldkampioen, die overigens een van de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van Ferrari is geworden.

Hoe Racing Point Perez behandelde

Hij had eigenlijk nog een contract tot en met 2021, maar via een bijzondere clausule vond Lawrence Stroll toch nog een mogelijkheid om de Mexicaan uit het team te duwen, zodat Sebastian Vettel naar het team kon komen. Perez hoorde voor het eerst van het nieuws doordat Stroll senior te hard praatte met zijn advocaten aan de telefoon. Als afscheidscadeau gaf Perez overigens toch nog een overwinning aan het team en als kers op de taart dwong hij een contract bij Red Bull af. Geluk bij een ongeluk, dus.

Coronabesmettingen coureurs

Ook dit zijn natuurlijk slechts kleine schandaaltjes, maar drie coureurs hebben het voor elkaar gekregen om positief te testen op het coronavirus. Sergio Perez na een bezoek aan zijn zieke moeder in Mexico, hoe Lance Stroll het opliep is onduidelijk en Lewis Hamilton liep het virus naar verluidt op toen hij in zijn vrije weekend tussen de Grands Prix van Turkije en Bahrein naar Dubai reisde om tijd met familie door te brengen. Natuurlijk wilde geen van de drie coureurs dat dit zo gebeurde en natuurlijk zit het gevaar in een heel klein hoekje, maar ze brachten door hun besmetting wel de andere personeelsleden van het team mogelijk in gevaar. Het rigoureuze testbeleid van de Formule 1 en de FIA heeft echter gelukkig erger weten te voorkomen.

De crash van Grosjean

Opnieuw is een schandaal misschien een overtrokken benaming voor de gebeurtenis tijdens de Grand Prix van Bahrein. Romain Grosjean crashte in de openingsronde verschrikkelijk hard, waarna zijn auto in tweeën brak en er meteen een enorme vlammenzee ontstond. Het mag eigenlijk niet meer gebeuren dat een F1-wagen in tweeën breekt en dat een wagen in vlammen uiteenspat. Toch overkwam het de Fransman, die het wonder boven wonder na kan vertellen en slechts wat brandwonden aan zijn hand heeft overgehouden aan de weerzinwekkende klapper. Het positieve aan de klapper is dat er een uitgebreid FIA-onderzoek aan de gang is, die hopelijk weer nieuwe veiligheidsmaatregelen met zich meebrengt. Het andere positieve was dat het nut van de Halo, de omstreden veiligheidsmaatregel die de autosportfederatie in 2018 invoerde, nogmaals bewezen is en dat alle criticasters nu nooit meer zullen klagen.

Nikita Mazepin

Dat de Russische coureur volgend jaar in de Haas-bolide mag zitten was al een schandaal op zich. Hij heeft een scala aan overtredingen op zijn kerfstok en een bovengemiddeld goede coureur is hij zeker niet. Maar ja, de zak geld van papa Mazepin maakt een boel goed, zeker voor Haas F1. Toen Mazepin nog voor zijn officiële F1-debuut al de woede van heel de wereld op zijn hals haalde, leek het einde van zijn F1-carrière al heel snel aangebroken te zijn. Het feit dat hij een video op zijn sociale media pagina plaatste waarop hij een vrouw betastte zou toch reden genoeg moeten zijn om hem weer de laan uit te sturen. Maar nee, dat was het niet. Haas F1 handelde het allemaal intern af en volgend jaar zit hij gewoon op de tweede stoel van de Amerikaanse renstal, waar men niet zonder de Russische centen lijkt te kunnen. Money talks , helaas. Dat behalve Haas ook de FIA geen actie heeft ondernomen, is eveneens verwerpelijk en een schandaal op zich. De mondiale autosportfederatie schaarde zich weliswaar achter een statement van het team waarin er afstand werd genomen van de acties van de coureur, maar verder deed het he-le-maal niks. In een jaar dat het #WeRaceAsOne-initiatief is gelanceerd hadden we meer mogen verwachten, maar helaas lijkt de hypocrisie de overhand te hebben.

In de video hieronder analyseren we het afgelopen Formule 1-seizoen van Max Verstappen.

D-vVRmvaeKY

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje